Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket låter en Mac pro?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mycket låter en Mac pro?

Hur mycket låter en Mac pro vid normal belastning?

Vet att frågan är ganska svår och svara på, men grejen är.

Jag har kört en powerbook 1.6 Ghz som dator (kopplad till extern skärm) nu i ca 2 år, denna setup låter nästan inget alls/väldigt lite, och nu tänkte jag uppgradera. Tjejen vill att jag ska köpa en Imac för att den är snyggare och låter lite.

Jag vill ha en Mac pro pga av de snabbare Ati grafikkortet. Men vill samtidigt inte att ljudnivån ska åka drastiskt, då jag har datorn i vardagsrummet.

Har besökt ett par butiker som säljer Mac pro burkarna för att försöka bilda mig än egen uppfattning utan och lyckats vidare bra, då de finns massor med andra ljud i butiken.

Mvh

Adrian

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-15 10:29

Vissa tycker att Mac Pro-burken låter lite medan andra tycker att den låter mer än andra modeller. Jag tycker att min låter lite mer nu när jag har en snabbare hårddisk än den som medföljde. Fläktar låter en del också. Den optiska enheten, brännaren låter väldigt mycket när man har en skiva i. Men det gör det i de flesta modeller.

Jag har min datorhörna i vardagsrummet och ibland kan jag störa mig på ljudnivån från datorn när jag kollar på tv. Om jag kan, så sätter jag datorn i vila. Men annars är jag väldigt nöjd med min burk.

Det finns sätt att sänka ljudnivån, t ex köpa extra tysta hårddiskar. Men i stora hela, så är burken inte särskilt ljuddämpande. Luftintag och utblås för fläktar är ju rätt öppet och stort. Och det gynnar ju kylningen.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-15 11:10

Är van att ha mina datorer i en klädkammare med kablar och annan utrustning går genom väggen dit.
Efter att suttit i total tystnad fick jag för mig ha min nya Mac Pro på golvet i sovrummet, där jag sitter.
Efter en vecka klarade jag. Fick flytta ut ögonstenen.

Mac Pro låter inte speciellt mycket faktiskt men jag är så kräsen när jag är van att ha det tyst.
ATI kortet låter en del när man spelar men oftast korta stunder.
Har inte lyssnat läget vad den nya firmware uppdateringen för MP fläktarna gjort som släpptes några dagar sen, har installerat dock.
Allt beror på vad man är van och kan acceptera i ljudnivå. Kan tillägga att MP har den bästa kylflödesdesignen av sitt chassi jag sett.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-15 11:35

Om man är tyst, så kan man höra min MacPro där den står, annars drunknar den i bakgrundsljudet. Normalt sett har man ju ändå en 40dB (eller nåt) i ambient ljud. Men eftersom vilofunktionen i OS X är så grym, så står min ofta i vila när jag går i från.

Ny firmware? Måste kollas i kväll..

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-08-15 11:54

Jag lyssnade på en vid Macoteket i Uppsala och den var tyst även på nära håll, när jag senare köpte en så visade sig det att den lät betydligt mer, dock är det inte ett obehagligt ljud.Ljud är väldigt objektivt så helst måste man lyssna på den i liknande miljö man skall använda den vid.Jag har trots detta flyttat den till annat rum för att få helt tyst.

Hej,

Och tack för alla svar.

Ska testa o dra till Apple center på Fridhemsplan och test lyssna burken igen.

Fast de som slog mig sist jag var där, att display burkarna är ju nästan färdiga för slakt, testade och starta Apeture på deras Mac pro och hela datorn höll på å dö. Så man börjar undra lite hur de ligger till med uppdateringar osv (tex för att fixa fläkt problem osv)

Får helt enkelt testa och köpa en

Mvh

Adrian

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-15 13:36

Jag tror att du kommer över ljudnivån. De gånger du inte har något igång på datorn, kan du försätta den i vila. Då blir det helt tyst. Om du i framtiden vill byta hårddiskar eller sätta in mer minne så finns det gott om plats. Och är väldigt enkelt och smidigt att byta/ändra i denna burk. De flesta är väldigt nöjda med sina flaggskepp!

Och glöm inte att investera i Apple Care, dvs utöka garantin från 1 års standardgaranti, till ytterligare 2 år, dvs sammanlagt 3 års garanti. Att själva byta minne och hårddisk påverkar inte garantin, såvida du inte pajar något vid installationen av hårddisk eller minne.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-15 13:53

En bekant har en Mac Pro och jag tycker den är riktigt tyst. Framförallt om man jämför med hans PC.

Jag har en G4 mirrored door. Alltså Vindtunneln.
Jag antar att en ny MacPro kommer att kännas fullständigt ljudlös. Eller har jag fel? Låter datorer MER eller mindre än vad de gjorde för 4 år sen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-15 17:30

Spelar du så låter grafikkortet mycket. Det går inte att komma ifrån. Det kommer definitivt att störa andra i vardagsrummet. När du inte spelar så kommer den inte störa. Dock skulle jag inte slå köpa en mac pro nu med tanke på att den är nästan ett år gammal. Det borde komma en uppgradering inom sex månader och då om du har tur kan du välja ett trevligare grafikkort med stöd för directx 10. Som det är nu känns det som väldigt mycket pengar för en gammal dator.

Senast redigerat 2007-08-15 18:30
  • Medlem
  • 2007-08-16 01:29

Macrumors köpguide anger fortfarande att Mac Pro befinner sig mitt på kurvan, så varken köp eller håll-i-hatten rekommenderas särskilt. Att den kommer att uppgraderas inom ett halvår är därför närmast självklart, och som råd betraktat väldigt vagt. Personligen önskar jag att nya grafikkort lanseras nu genast. DirectX-stöd kan vi dock glömma.

Har tänkt lite på de där med uppgradering, har redan suttit och väntat på diverse saker ska lanseras, nu sist de nya Imac`en (och den uppgraderingen dög inte för min del), och de hela har resulterat i att jag nu sitter med en väldigt gammal dator. Köper jag en Mac pro nu så kommer jag ju alltid kunna uppgradera till de ett nytt grafikkort om de nu skulle vara så att de kommer inom kort. Känns lite som att jag inte orkar vänta längre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-16 08:21

Lufra:
DirectX-stöd kan vi inte alls glömma. Jag tror att du har glömt att det går att köra andra os än osx.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-16 10:18
Ursprungligen av Elvis666:

Hur mycket låter en Mac pro?
Hur mycket låter en Mac pro vid normal belastning?

Vad är "normal" belastning? Om du surfar, mailar, powerpointar, wordar osv så låter den inte alls. Under 20db, det är en otroligt tyst varelse. Fläktarna är riktigt bra och går inte upp i 3000 RPM bara för att "Oj nu blev det lite varmare", den går tyst, steglöst upp i varv. I maxläget låter en macpro som en fetare PC; dvs det väsnas ganska mycket - Men å andra sidan lär en iMac eller tom MacMini väsnas ganska mycket när alla fläktarna går fullt.

Ursprungligen av Elvis666:

Jag har kört en powerbook 1.6 Ghz som dator (kopplad till extern skärm) nu i ca 2 år, denna setup låter nästan inget alls/väldigt lite, och nu tänkte jag uppgradera. Tjejen vill att jag ska köpa en Imac för att den är snyggare och låter lite.

En iMAC kan naturligtvis låta mer också, den har två ganska stora fläktar under skalet. ..

Ursprungligen av Elvis666:

Jag vill ha en Mac pro pga av de snabbare Ati grafikkortet. Men vill samtidigt inte att ljudnivån ska åka drastiskt, då jag har datorn i vardagsrummet.

Nya IMac har faktiskt BÄTTRE grafikkort än MacPro.

Kan ju hända att imac`ens grafikkort är bättre på dx10 saker.. Men känns ändå som att xt1900x kortet är ett ganska ok spel kort just i dags läget, och köper jag en Mac pro så har jag ju möjlighet att byta graffe, när de (om) kommer ett nytt.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-19 18:33
Ursprungligen av Elvis666:

Kan ju hända att imac`ens grafikkort är bättre på dx10 saker.. Men känns ändå som att xt1900x kortet är ett ganska ok spel kort just i dags läget, och köper jag en Mac pro så har jag ju möjlighet att byta graffe, när de (om) kommer ett nytt.

Inga grafikkort är speciellt bra på DX10. Men 2400 XT är helt enkelt snabbare o bättre än 1900 XT vare sig du vill det eller inte! Att du inte kan byta grafikkort har ju inte med grafikkortet o göra, och om du resonerar så borde du köpa en Mac Pro där du har möjligheter att byta PCI-X kort om du nu tycker att det är en övervägande faktor (för att betala lite mer än dubbelt så mycket för en dator *S*)

  • Medlem
  • 2007-08-20 07:52
Ursprungligen av studiox:

Inga grafikkort är speciellt bra på DX10.

Inte? Hur då? Jag skulle gärna begripa den här frågan lite mer. Kan du utveckla?

Ursprungligen av studiox:

Inga grafikkort är speciellt bra på DX10. Men 2400 XT är helt enkelt snabbare o bättre än 1900 XT vare sig du vill det eller inte! Att du inte kan byta grafikkort har ju inte med grafikkortet o göra, och om du resonerar så borde du köpa en Mac Pro där du har möjligheter att byta PCI-X kort om du nu tycker att det är en övervägande faktor (för att betala lite mer än dubbelt så mycket för en dator *S*)

Om du syftar att det kortet som sitter i iMacen 2400 XT med 128 MB ram skulle vara snabbare än det ATI 1900 XT som sitter i Mac Pro så är det nog inte så. Däremot har det som sagt var stöd för Direct X 10. Korten i de nya iMacarna är faktiskt en väldig besvikelse.

Så för spel på mac idag är det helt klart Mac Pro med ATI:s 1900-kort eller den gamla 24" med GeForce 7600 som gäller. Man kan också köpa en Mac Pro med 7300-koret och vänta in nya DX-kort. Visst dem gamla korten stöder inte Dx10 men de nya korten är nästan ändå för långsamma att spela spel nya Dx10 spel med. Detta blev väl lite OT

Senast redigerat 2007-08-20 08:57
  • Medlem
  • 2007-08-16 11:23

jawa: Ja, kanske. Jag vet inte så mycket om grafikhanteringen, så jag drog till med något stöddigt. Jag tänkte på hur Apple talat sig varma för OpenGL och närmast sett ner på det det windowslåsta Direct X. Jag snabbsökte lite fakta att ha på fötterna, utan att lyckas. Jag vet att Cider översätter DirectX till OpenGL. Men kan det inte uppstå någon konflikt mellan de två grafiksystemen, kan de samsas på samma skärm? Äh, vafan, jag vet inte ens vad saker heter.

Jag tycker inte det verkar troligt att Apple skulle börja stödja windows' grafikformat i sin hårdvara, vilken de slår alldeles särskild vakt om. Det är jämförbart med att börja licensiera ut Mac OS igen.

Jag skulle bli glad om de puttade i ett sånt där 8800.

En Mac Pro låter mer än en PowerBook, men den låter betydligt mindre än de flesta alternativen om man vill ha en expenderbar dator, om man inte bygger själv (som inte går för en Mac).

Jag har en som är väldigt tyst. Den hörs inte alls förutom lite hårddiskljud, vilket jag själv orsakat genom att peta in WD-diskar som låter rätt högt. Kör med GF7300-kortet, och det är passivt, alltså utan fläkt.

Min Mac Pro på jobbet låter väldigt lite, inte ens den optiska enheten för något oväsen, detta även om man lägger örat mot burken (vi har en del bakgrundsljud här, det kan ju störa uppfattningen...)

Men den låter betydligt mindre än min PowerMac G5 hemma i alla fall.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-09-03 15:34

Om jag endast sätter på mac pron så hör jag ett svagt sus (har en hemma)... men har jag igång tvn eller musik eller vad som helst annat... diskmaskinen (som står i köket... mac:en står i vardagsrummet) så hör jag inte mac:en alls... dvs den är tystare än någon annan dator jag haft innan

Min macpro är en standard 2.66 Ghz och den är är väldigt tyst och jag är mycket nöjd med min mac.

1
Bevaka tråden