Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av RAM till Macbook

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 04:59

hej!
Jag har en macbook sedan i julas och är väldigt nöjd med den. Men nu är det så att jag känner i och med att ilife och iwork kommer ut vill jag ha lite mer kräm i den. Speciellt innan leopard kommer. Så då surfade jag självklart in på apples hemsida kollade var det skulle kosta att köpa en 2x1gb ddr2 bla bla minne och det låg runt cirkus 2700kr

LÄNK: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nclm=ACBE70D9

Då tänkte jag att apple är ju kända för att ja, ta lite högre priser än vad som behövs. Så min fråga är ifall ni vet något bra företag i Stockholmsområdet som säljer just såna här typer av laptop-ram minnen. Jag var inne på webhallen, men kände mig inte direkt som fisken i vattnet när jag letade omkring där.

Tack på förhand
Sverker

PS. Låter inte detta intressant till eran macbook?
LÄNK: http://www.webhallen.com/prod.php?id=75758

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-15 09:36

Måste det vara i Stockholm? komplett.se har en utmärkt minnesväljare.

köpte minnen till macbooken förra veckan från komplett.se. Tror att de har en hämtbutik i sthlm... betalade ca 800 tror jag.

  • Medlem
  • 2007-08-16 04:13

Jag har beställt dessa. Kommer förhoppningsvis i morgon eller fredag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag har beställt dessa. Kommer förhoppningsvis i morgon eller fredag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791

Fungerade dina minnen bra? Något annat att tänka på när man köper mer minne?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834

Varför köpte du inte det här för?
Billigare, och en 2Gbare (eller läser jag top-infon fel?)
Och som jag fattat det så kan man trycka in 3Gb i datorn även om det inte är offeciellt?

  • Medlem
  • 2007-08-20 10:09

Det minnet du visar är inte "apple certifierat" vilket innebär att det skulle kunna bli problem med en Macbook. Den risken är jag inte villg att ta då jag inte kommer att ha tid. Enligt senaste uppdateringen på Applestore är nu min estimerade leveransdag satt till på onsdag. Man kan trycka i 3Gb det stämmer. Priset var inte särkilt avgörande för mig i det här fallet då det inte var jag som pröjsa för minnet.

Ursprungligen av RockyMontana:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834

Varför köpte du inte det här för?
Billigare, och en 2Gbare (eller läser jag top-infon fel?)
Och som jag fattat det så kan man trycka in 3Gb i datorn även om det inte är offeciellt?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Man kan trycka i 3Gb det stämmer.

Är det helt hundra att det funkar med 3 GB minne i MacBooken?
I så fall ska jag beställa paketet hos komplett.se.

  • Medlem
  • 2007-08-27 22:35

Det är 100% säkert ja.

Ursprungligen av MarcusOlsson:

Är det helt hundra att det funkar med 3 GB minne i MacBooken?
I så fall ska jag beställa paketet hos komplett.se.

Det låg under subkategorin "Apple Memories" eller vad det nu stod iaf...
Men jaja, nu är de ju redan beställda, så det är ju lite whatever över det där. hehe

  • Medlem
  • 2007-08-20 11:52

Då har du kikat fel för det finns inte med under APPLE/MAC Memory på komplett. Dessutom är det 240-pinnars RAM. Dvs helt fel. Det skall vara 200-pinnars. Avboka den fort som fan för de passar inte! Följ min länk istället.

Ursprungligen av RockyMontana:

Det låg under subkategorin "Apple Memories" eller vad det nu stod iaf...
Men jaja, nu är de ju redan beställda, så det är ju lite whatever över det där. hehe

Har inte bokat den...
Har inte så mycket pengar nu, allt gick åt till MBn...
Men sinom tid kommer jag nog köpa mer minne, så det är bra att veta ändå.

  • Medlem
  • 2007-08-20 12:04

Ok, för du skrev att de redan var beställda... nåväl följer du min länk kommer du till minnen som garanterat passar MacBook.

Ursprungligen av RockyMontana:

Har inte bokat den...
Har inte så mycket pengar nu, allt gick åt till MBn...
Men sinom tid kommer jag nog köpa mer minne, så det är bra att veta ändå.

Ah, jag menade dina minnen...

  • Medlem
  • 2007-08-20 12:51

Jag ha inte fått min MacBook än remember Men jag skall tala om det när den kommer. Minnena ligger dock här och väntar i sin förpackning. Att tänka på.....hmm inte mer än att det skall vara från erkända tillverkare och gärna testade för just mac. Kingston, Corsair och Crucial är alla erkänt bra grejor.

Och att det är 200-pin, inte 240...
*host*

Hehe

Ursprungligen av RockyMontana:

Och att det är 200-pin, inte 240...
*host*

Hehe

Jajjemän, det är mycket att tänka på.

  • Medlem
  • 2007-08-20 22:59

Just det!

Ursprungligen av RockyMontana:

Och att det är 200-pin, inte 240...
*host*

Hehe

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-21 22:24

Öka från 1 till 2 Gb RAM

Blir prestandaökningen stor om man går från 1 till 2 Gb RAM (Macbook). Är det värt en tusing? Tycker att det är lite väl mycket "badboll" på min 1,83 GHz med 1 Gb RAM....

Ursprungligen av Arimos:

Blir prestandaökningen stor om man går från 1 till 2 Gb RAM (Macbook). Är det värt en tusing? Tycker att det är lite väl mycket "badboll" på min 1,83 GHz med 1 Gb RAM....

Jag skulle svara ja på den frågan. Sen är definitionen på vad "stor" olika för alla men jag tycker det är som natt och dag. Med 2GB kan man ha flera program igång samtidigt utan badboll. Med 1GB krävs inte mer än Safari och iTunes för att få slöhet.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-21 22:47

Visst, det var lite luddigt att bara skriva "stor"... Jag menade just generellt så jag är nöjd med svaret. Det blir till att inhandla två st 1 Gb-moduler och trycka i. Hoppas det är lika lätt att göra själv som man läst att det ska vara...

Det får jag nog också ta och gøra tror jag...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-23 15:12

En fråga angående minnen, hur många platser finns det för minnen i Macbooken? två eller tre?.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-23 18:28

Trino: Det finns två platser.

Har beställt nytt minne till Macbooken nu och det blev dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791

Nu kliar det i fingrarna som alltid när man beställt nya datorgrejer

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-23 22:40

Okej, för att få tre GB behöver man alltså ett 2GB minne och ett 1GB:) Trodde man körde tre st 1GB minnen. Men tack för svaret:)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-28 19:10

Har nu tryckt i två gig i min Macbook. Än märker jag faktiskt ingen skillnad. Men det visar sig kanske när man öppnar en massa program och pressar systemet lite. Installationen var dock enkel.

Jag har tre gig i min och det fungerar hur bra som helst.
Jag kan också berätta att jag märker jättestor skillnad. Fläkten varvar inte upp längre samt jag kan ha alla mina program öppna hela tiden. Innan bytet räckte det med att ha browsern igång i ett par timmar för att os x att börja swappa och slöa ner.

En gig fungerar bra men jag rekommenderar två!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-30 00:20

jag var 2 sek från att gå till butiken och köpa 2gig för 2700:- men nu när man såg priserna på andra märken börja man fundera. Vad vinner jag egentligen på att betala ca 2000 kr extra för 2gig minne?

Eller vi säger såhär, om jag vill ha ett minne med 2gig till min macbook, vilket är bäst att köpa? I snack om prisklass samt prestanda.

Ursprungligen av beccu:

jag var 2 sek från att gå till butiken och köpa 2gig för 2700:- men nu när man såg priserna på andra märken börja man fundera. Vad vinner jag egentligen på att betala ca 2000 kr extra för 2gig minne?

Eller vi säger såhär, om jag vill ha ett minne med 2gig till min macbook, vilket är bäst att köpa? I snack om prisklass samt prestanda.

Var det minne helt i guld eller? Dustin har 2GB för 1245kr som funkar klockrent:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105968

Bevaka tråden