Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuickTime Streaming Server 4 Public Preview för Mac OS X Server

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-06 12:04

Är det någon där ute som har sett den? På Apples sida för "Open Source Streaming Server" så finns den att ta ner för Red Hat Linux 7.1, Windows och Solaris 8 och det står att de är likvärdiga med den som är för Mac OS X Server. Den enda skillnaden verka vara att man kan inte tanka ner den för Mac OS X...
Är det någon som har sett den?

Kolla in det på denna sida Open Source Streaming Server

://chrisse

Märkligt. Jag kan inte heller hitta den för Mac OS X... Verkar dock festligt att man äntligen kan använda den för strömmande mpeg4. Då blir, tycker jag om jag förstått saken rätt, QTSS den intressantaste arkitekturen av dem alla (open source, kompatiblet med allt möjligt, och GRATIS).

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-06 17:46

Verkar dock festligt att man äntligen kan använda den för strömmande mpeg4....

Intressant, det borde betyda att QT player inom snar framtid också borde kunna spela MPEG-4 utan konvertering till .mov.

Det är såna här saker som behövs för att quicktime ska kunna överleva.

Ja, som sagt, det är onekligen intressant. Läs en intressant artikel om MPEG-4 i DV Magazine, som bl a reder ut begreppsförvirringen som resulterat av att M$ försökt nalla begreppet MPEG4 och förklara också vad Div X;-) är etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-07 11:06

nu finns den uppe iallafall... bara ett dygn försenad, minst... nå ja nu är den uppe och det är bara att gå och hämta!

QuickTime Streaming Server 4 Public Preview

://chrisse

[ 07-11-2001: Meddelandet ändrat av: chrisse ]

Apple ger ju inget direkt bra intryck till Linuxanvändarna här. Linux 7.1 skrivs som krav. Kärnan har ju ganska bra bit dit.......

[ 07-11-2001: Meddelandet ändrat av: Tomas Björklund ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-07 15:50

är det någon som fått den att funka? den vill inte alls rulla för mig...
förutom det så är en fin exempel film som ligger med...

://chrisse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-07 22:10
Citat:

Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Intressant, det borde betyda att QT player inom snar framtid också borde kunna spela MPEG-4 utan konvertering till .mov.

Med tanke på att MPEG-4 inte är släppt ännu så förstår jag inte hur du tittar på det idag. Om du kallar DIV X för MPEG-4 så blir jag ledsen för att du låter micrsofts halvmesyrer influera dig.. DIV X är faan inte bra för fem öre.. och dessutom en M$ produkt.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-07 23:27

1. Första kompletta specifikationerna av MPEG-4 spikades redan 1999, så man kan visst anse att den är "släppt".

2. Jag har inte sagt att jag tittar på ISO MPEG-4 idag, det jag menade var att det vore roligt och behövligt att Quicktime hade varit först ut som större MPEG-4 applikation. Quicktime har backat enormt som mediaspelare sista halvåret.

3. Vad det gäller att titta på MPEG-4 så måste man skilja på om det är filformat eller codecen man pratar om. Det finns diverse demos av MPEG-4 och även mindre applikationer, både komplett filformat och som separat codec. Till exempel finns philips webcine och sorensens MPEG-4 codec, läs gärna artikeln som pegge refererar till tidigare i denna tråd.

4. DivX är redan en gammal codec, den baserar sig på MPEG-4 specifikationer(den ursprungliga DivX codecen baserar sig på någon av tre olika Microsoft codecs som byggde på MPEG-4). Även om de codecarna är gamla så kan man få bra resultat med dem, betydligt bättre än Quicktime Sorensson v2.x och troligen även bättre än sorensson v3. Dock är DivX underlägset moderna codecs som On2 VP3.

5. Jag tycker också ohyggligt illa om Microsoft, men att såga en codec bara för att Microsoft har gjort den är inte speciellt sakligt.

Hm? Microsoft som skapat Div X? Njae, nu är ni väl ute och cyklar. Jérôme Rota tog fram codecen 1999, som sen grundade DivXNetworks tillsammans med ett par andra personer. De ar personerna bakom DivX. Inte Microsoft.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-10 20:23

Njaoeej, "paketet" DivX har inte MS stämpel men innehållet är (eller var) Microsoft codec, hackad för att gå med andra inställningar och för att gå med AVI-formatet. Sedan har det ju iofs kommit DivX codec som är helt fri från allt vad MS innebär. Om vi cyklar eller inte är väl lite grann en tolkningsfråga...

Q: Is DivX™ video technology a hack of Microsoft code?
A: Absolutely not. A lot of people seem to think we´re not making ourselves clear here, so pay attention: the DivX™ codec is a patent-pending (as in, patents owned by DivXNetworks) technology created from scratch.

Du pratar nog om DivX och jag om DivX.

[ 10-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

DivX codecen är det ju inte Microsoft som ligger bakom. Däremot bygger DivX codecen på Microsoft MPEG-4 V3 codec. DivX är ett hack av denna codec för att bl.a möjliggöra encoding till AVI.
Läs mer här: http://www.divx-digest.com/help.html

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-11 10:53

Jon och Petter, jag håller med och ber om ursäkt om jag utryckte mig otydligt/klantigt. Den ursprungliga DivX codecen bygger på MS-teknik, men det var inte dom som låg bakom den, jag håller med!

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-11 12:49

MPEG har två exempelkodekar man kan köpa med source. Den ena är gjord av MS och den andra av MuMoSys. OpenDivx är baserad på MuMoSys och sedan omskriven så mycket att det knappt återstår någon kod..

Härlig djungel det här med divx Men annars så är det mkt lite som gör att opendivx inte är ISO MPEG4.

Det är otroligt tragiskt att opendivx och andra divx varianter inte har börjat använda .mp4 formatet än, men å andra sidan så är det mycket långt ifrån det lättaste formatet som finns.

Citat:

Det är otroligt tragiskt att opendivx och andra divx varianter inte har börjat använda .mp4 formatet än, men å andra sidan så är det mycket långt ifrån det lättaste formatet som finns.[/B]

Vad är det som är så svårt med mpeg4 då? Jag raljerar inte, utan undrar verkligen :).

ingen av länkarna funkar längre

QuickTime Streaming Server 4 Public Preview

Open Source Streaming Server

Ursprungligen av burnin sven:

ingen av länkarna funkar längre

QuickTime Streaming Server 4 Public Preview

Open Source Streaming Server

Kanske inte så konstigt med tanke på att tråden du har letat fram är tio år gammal...

1
Bevaka tråden