Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX hittar inte iRiver usb mp3-spelare längre

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-13 20:53

Hej alla glada...

Har råkat ut för ett skumt problem som jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig med. Det är så att jag har en iriver E10 mp3-spelare som jag tidigare använt utan problem i OS X. Den kommer då upp som en USB-enhet och sen är det bara att slanga över mp3-orna direkt i rätt mapp på spelaren.

En vacker dag händer inget när jag ansluter mp3-spelaren till min usb-ingång på min macbook pro. Spelaren tänds och får ström osv så det är inget fel på usb-länken eller porten vad jag förstår. Min digitalkamera och min mus t.ex. fungerar dessutom utmärkt via båda usb-portarna. Det som ytterligare komplicerar det hela är att min mp3-spelare hittas direkt när jag på samma dator startar om den i Windows via Bootcamp...

Problemet för mig är att jag har all min musik på min OS X partition och då det fungerat utmärkt tidigare att få fram spelaren i OS X tycker jag det är bra underligt att den inte hittar den längre.... Några tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 21:18

2 funderingar, det går inte att ställa spelaren hur den skall presentera sig? en del går att ställa som "mass storage device" och en del annat, ser du den eller kan mounta den med skivverktyg?

  • Medlem
  • 2007-08-13 21:21

Det är inget formatteringsproblem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-14 02:15

Tack för svaren, då jag är lite väl ny på OSX vet jag förmodligen inte om alla ställen man kan undersöka sådana här saker på.

Jag ser inte spelaren på skrivbordet (där såg jag den tidigare), eller i något finderfönster. Kollade i "Skivverktyg" också men där vet jag inte riktigt om jag ska se den tillsammans med de övriga (Macintosh HD & Windows HD) eller om jag ska gå in på något annat ställe och kika... Spelaren framträder i Windows som en UMS (USB mass storage device class) så det bör ju bli lika här nu.

Det kan vara möjligt att det har något med formateringen att göra, hur/var kollar jag detta?

Den fråga jag ställer mig är om det kan ha något med att jag installerade Boot Camp tidigare? Har version 1.3. Kan inte tänka mig vad det ska påverka egentligen, men ni kanske hjälps av den informationen...

Tacksam för alla tips eller synpunkter jag kan få...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-15 12:19

Ingen som har något förslag? =(

Har liknande problem med min ver1 Shuffle, lampan lyser oranget, men den dyker inte upp på skrivbordet varken i OSX eller på Windows.maskiner. Detta ledde iofs till att jag köpte en sprillans ny svart Nano (vilket nog är det bästa köpet jag gjort), men det hade ändå varit kul om man kunde få igång den igen på ngt sätt, om inte annat för att använda den som USB-minne (eller kanske ge den till mamma, hmm..). Så även jag skulle uppskatta tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 15:10

Min Jens of Sweden-spelare har också börjat ha för sig lite sådana här lustigheter. Jackar jag in den så laddas den, men monteras inte. Lösningen i mitt fall verkar vara att inte ha några andra USB-enheter anslutna över huvudet taget när jag sätter i spelaren, i 90 procent av fallen funkar det.

[
Har precis samma problem som beskrivs ovan!

Även jag har varit i kontakt med irivers support. I övrigt verkar de rätt bra, men dessvärre inte fått någon hjälp alls i detta avseende.

För min del har det inte fungerat någon gång alls. Fick nyligen en helt ny mac mini och inte installerat boot camp eller så. Det mystiska är att jag i höstas/vintras testade att koppla in irivern på en kompis mac, då fungerade det utan problem. Så de verkar vara kompatibla med varandra när allt kommer omkring. Vore skumt om mac mini har kompatibilitetsproblem med irivern.. Min dator hittar dessutom andra usb-enheter som ex tangentbord+mus, min telefon samt en usb-hårddisk jag använde vid överföring av filer från gamla pc:n. Irivern (E10) fungerar som den skall om jag kopplar i den till min gamla PC. Står även att den laddar om jag kopplar i den via usb till macen, men syns som sagt inte på skrivbordet.

Har testat de flesta forumförslag jag hittat: skivverktyg, söka i finder, enbart starta med enbart denna USB inkopplad samt dummiemetoder som omstart, ur med alla kablar och i igen. etc etc etc

Ser den om jag går på "Apple menu - About This Mac, - More info och sen på USB-enheter".

Var även i kontakt med apple:s kundservice, inte de heller kunde hjälpa mig med problemet. De misstänkte att enheterna inte var kompatibla med varandra. Minst sagt störande!

Kan det hjälpa att formatera om och installera allt på nytt? Ska senare i veckan testa irivern på en kompis mac mini och se om det är någon framgång där.

Ytterst tacksam om nån kan knäcka denna nöt!

Hej,
Jag har exakt samma problem, dvs min mac hittar ej min iriver-spelare. Oerhört frustrerande eftersom jag i övrigt är väldigt nöjd med E10.

Har den här frågan bordlagts eller finns det ytterligare input?

Mvh

För egen del kvarstår problemet. Har löst det provisoriskt genom att skicka filer till en kompis och lägga in nya låtar via hans dator. Inte direkt det optimala, men fungerar på kortare sikt. Annars går mina tankar mer och mer mot att köpa en ny ipod.

Mejla gärna du med till iriver och upplys dem om problemet. Ju fler som klagar, desto mer angelägna borde de vara om att lösa problemet kan man tycka. Även om det såklart i detta fall handlar om en spelare som inte längre kan betraktas som ny.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-08 13:32

Det finns en artikel om strul med USB hos idg.se.

Ursprungligen av frazze:

Det finns en artikel om strul med USB hos idg.se.

Jag skulle bli glad av en länk till den artikeln. Var in på idg.se men hittade ingen. Tack på förhand.

En uppdatering av Tiger var vad som krävdes, nu fungerar allt som det ska!

1
Bevaka tråden