Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda symlinks med NFS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På min server har jag en massa filer utspridda på ett par diskar. I en mapp har jag lagt några symlinks till mappar på andra diskar så att jag från en mapp kommer åt filerna på alla diskar.

Nu vill jag få detta att funka med NFS. Är det möjligt?

Med AFP så funkar det om jag även mountar de andra diskarna via AFP, så resolvas symlinksen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 14:07

precis som med AFP, om du mountar diskarna så att det ser lika ut på klienten & servern så funkar det som tänkt.

Hade ju varit trevligt om man kunde få det att fungera helt transparent för den som ansluter till servern, men att fippla med symlinks kanske ändå bara är en dålig workaround.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-15 21:36

En bättre lösning är ju exempelvis union muonts på servern för att få filerna att presenteras i en och samma punkt, eller så helt enkelt planera om upplägget på servern helt istället...

Testade att mounta de andra diskarna, men jag lyckas inte få det att funka.

union mounts... någon bra länk till nån how-to?

Senast redigerat 2007-08-22 02:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 13:44
Ursprungligen av stevenD:

Testade att mounta de andra diskarna, men jag lyckas inte få det att funka.

union mounts... någon bra länk till nån how-to?

lättast är att bara skriva "man mount" i terminalen, då får du upp manualen för mount som kan göra union mounts..

Men som sagt, det bästa är att du tänker om upplägget på servern istället, då alla andra lösning som ex union har andra nackdelar..

1
Bevaka tråden