Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av VueScan?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenheter av programmet VueScan? Läste på MacWorld att det ofta ger bättre resultat än de program som följer med skannern. Jag har en billig usb-skanner från Canon (heter Lide 25 eller något i den stilen, har jag för mig). Skulle jag vinna något väsentligt på att skaffa VueScan?

Jag har inte fått Canon LIDE 25 att fungera i VueScan under Mac OS X. Kanske du kan lyckas bättre? Har även provat VueScan under Parallels i XP med samma resultat. Ingen som helst kontakt. Misstänker att skannern är sönder - men det är bara ett antagande med tanke på mitt resultat. Under XP ska det fungera..

För mig är VueScan det absolut bästa programmet när det gäller inläsning av bilder (har flera skannrar). Men testa Bildinsamling.app för att se om det funkar med din skanner först innan du skaffar VueScan. För avancerade behov är VueScan otroligt kompetent - men Bildinsamling.app som är inbyggt i operativsystemet är förmodligen fullt tillräckligt.

Kan tilägga att jag inte provat Bildinsamling.app själv med Canon LIDE 25 eftersom jag inte såg någon anledning till det när jag redan ägde en licens av VueScan.

Lite virrigt inlägg, hoppas du fattar ändå!

Tack för svar! Jag får väl prova. Jag ser att Canon Lide 25 är en rekommenderad produkt på Vuescans hemsida så det bör ju fungera.

Tror/vet du att Bildinsamling är bättre än Canons programvara? Den senare fungerar ju, men finns det bättre program så vill jag gärna byta. Ange gärna om du menar att programmen (VueScan respektive Bildinsamling) är bättre vad gäller arbetsflödet eller bättre när det gäller slutresultatet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-15 18:06

Vad gäller arbetsflöde så tror inte jag att VueScan är varken bättre eller sämre än någon originalprogramvara, men VueScan har funktioner som flerpasscanning bra stöd för ICC-profiler som gjorde underverk med min gamla Snapscan1212u. Slutresultatet såg ut att komma från en mycket bättre scanner. Det är definitivt värt att prova.

/Freppa

Snapscan touch+VueScan

Det var längesen ni skrev men nu sitter jag här i dagarna tre och försöker ansluta min gamla snapscan touch till VueScan. Är min gamla Agfa för gammal måntro? Läste på en engelsk sida att det hade fungerat utmärkt. Men hur?

Agfa Snapscan + Mac os x

Äntligen har det hänt. Höll på en hel vecka men nu fungerar scannern utmärkt. Laddade ner ScanWise och Stuffit Expander. Det är värt att ge gamla hederliga apparater en andra chans!

Sitter med min canon Lide600F och deras scangear och får inte några bra resultat när jag scannar glansiga bilder.

Läste på nätet att man ska titta efter möjligheten i sina prefs att välja just glossy images. Hittar inte det i Scangear som kom med scannern, finns den möjligheten i Vuescan?

Har försökt leta runt men jag kanske letar på helt fel ställen? Om nu inte vuescan har den möjligheten, kan någon rekommendera något annat program?

Fortfarande samma problem med glansiga bilder och ett marmor-mönster som hamnar ovanpå.

Letar desperat efter en tråd där jag fick veta vad det var och man kunde höja dpi och sedan använda något blur-verktyg i PS.

Det hela verkar mycket meck och jag vill gärna veta om det finns ett annat sätt att komma runt det här med glättat papper redan i inscanningen. Någon som vet?

Edit: Skam den som ger sig; http://www.scantips.com/basics06.html
Tror jag hittade rätt inställning i drivrutinen med, det hela kanske hjälper någon..

Senast redigerat 2010-07-23 12:26

klara, har Canon uppdaterat sina drivrutiner.

Sist jag körde deras kludge-lösning laddade man ner ngt som var packat med .SIT och instalerade ngt som jag var helt bombsäker tillhörde OS9 ...
Toolbox nånting...och Scangear låter bekant med...

I dagsläget kör jag inbyggda bildinläsning mot en Brother DCP-350C, men jag har inga superkrav och scannar kanske 10 ggr i månaden (kvitton etc).

1
Bevaka tråden