Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omboot ställer till & ordnar upp

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-07 12:28

Hej,

en bekant bytte sitt Telia bredband mot Glocalnet och jag skulle hjälpa till att få det nya att funka. Hon har en vit PPC iBook och en Airtport Extreme bassattion (vet inte riktigt vilken modell, men den är vit och ser ut som ett flygande tefat...).
Fick det att funka med allting, men efter omstart av iBooken var det värre. I AirPort statusruta står att den inte hittar PPPoE-värd eller nåt i den stilen. Men bootar jag om basstationen så funkar det. En gång. Tills jag startar om iBooken, då slutar det funka. Vad kan detta vara? Tror mig kunna utläsa att versionen på basstaionen är v5.6...

Några tips?

/Måns

  • Medlem
  • 2007-08-14 13:42

Har åter börjat titta på detta med PPoE, Airport och Glocalnet som inte funkar. Basstationen är en Airport Extreme med modem och jag uppgraderade precis mjukvaran i den till 5.7 men problemet kvarstår.
Det kommer det upp en dialogruta som säger "Ingen PPPoE-server hittades för den angivna tjänsten. Radera tjänstnamnet och försök igen". Vad sjutton menas med det?
Man kan få det att gå igång igen om man först bootar om basstationen och sen startar om AirPort på Macen (iBook G4, 10.3.9, alla Software Updates). Då funkar det ända tills man bootar om Macen...

Nån som har en lösning på detta?

/Måns

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 15:05

när får du upp dialogrutan, då du ställer in airporten eller datorn ?

hur är det kopplat nu, då det funkar utan airporten antar jag?

  • Medlem
  • 2007-08-14 15:12

Dialogrutan dyker upp efter nån minut eller så efter det att jag försöker koppla upp mig. Det funkar ju ibland, alltså efter omboot av basstationen och då funkar det hur länge som helst, ända till dess att jag startar om iBooken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-14 15:44

Det låter väl som om du har ställt in så att det är iBook:n som loggar in med PPPoE istf att låta basstationen göra det åt dig. Kan det stämma? För du ska bara ställa in att iBook:n ska logga med PPPoE om du kör med (typiskt) ethernet (sladd)-anslutning mot ett ointelligent ADSL-modem. iBook:n ska inte använda sig av någon PPPoE-klient.

  • Medlem
  • 2007-08-14 16:53

Nej jag tror inte att jag gjort så; basstationen kör PPPoE med samma inställningar som iBooken gör när den kör med ethernet sladden i. Men kör jag iBooken trådlöst till basstationen
så verkar det ju funka bra men det är resten av vägen ut på nätet som spökar. Som om basstationen och kabelmodemet inte riktigt lirar, men vad vet jag......

/Måns

Senast redigerat 2007-08-14 17:08
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-14 19:42
Ursprungligen av mala:

Nej jag tror inte att jag gjort så; basstationen kör PPPoE med samma inställningar som iBooken gör när den kör med ethernet sladden i. Men kör jag iBooken trådlöst till basstationen

Men då kör du ju med PPPoE på din iBook. Och det ska du aldrig göra om din basstation gör det - oavsett om det är trådlöst eller ej. Din iBook betraktar sin nätverksanslutning till Internet som en utan några som helst spärrar. Det är basstationen som osynligt fixar accessen.

Fast jag är fortfarande inte riktigt säker på hur dina olika burkar är inställda. Du skriver nämligen "basstationen kör PPPoE med samma inställningar som iBooken gör när den kör med ethernet sladden i".

Ursprungligen av mala:

så verkar det ju funka bra men det är resten av vägen ut på nätet som spökar. Som om basstationen och kabelmodemet inte riktigt lirar, men vad vet jag......

Dialogrutan som du pratar om:

Ursprungligen av mala:

Det kommer det upp en dialogruta som säger "Ingen PPPoE-server hittades för den angivna tjänsten. Radera tjänstnamnet och försök igen"

kommer ju från iBook:n och inte från basstationen. Du måste se till att ingen PPPoE-tjänst av aktiverad för någon av nätverksanslutningarna för den platsen (Location).

  • Medlem
  • 2007-08-14 20:43

Okej, jag kanske inte uttryckte mig helt klart. Om jag kör ethernetkabeln mellan iBooken och kabelmodemet (hoppar över Airport helt alltså) kör ju iBooken PPPoE med dom inställningar jag fått av Glocalnet. På ethernetporten. Om man sen ska installera Airport kan inställningsassitenten för basstationen föra över dom inställningarna (användare, lösen mm ) till basstationen så man slipper skriva in dom igen. Sen kommunicerar ju iBooken trådlöst med basstationen och först därefter kommer PPPoE in i bilden. Och såtillvida funkar det alltså, ända till nästa omstart av Macen.
Nu kan jag inte verifiera inställningarn eftersom det inte är hos mig grejorna finns, men inte kan man "slå av PPPoE" på Airport? Eller ska jag slå av PPPoE på ethernet även fast det inte är den porten som datorn kommunicerar via?

Senast redigerat 2007-08-14 21:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 22:01
Ursprungligen av mala:

Okej, jag kanske inte uttryckte mig helt klart. Om jag kör ethernetkabeln mellan iBooken och kabelmodemet (hoppar över Airport helt alltså) kör ju iBooken PPPoE med dom inställningar jag fått av Glocalnet. På ethernetporten. Om man sen ska installera Airport kan inställningsassitenten för basstationen föra över dom inställningarna (användare, lösen mm ) till basstationen så man slipper skriva in dom igen. Sen kommunicerar ju iBooken trådlöst med basstationen och först därefter kommer PPPoE in i bilden. Och såtillvida funkar det alltså, ända till nästa omstart av Macen.
Nu kan jag inte verifiera inställningarn eftersom det inte är hos mig grejorna finns, men inte kan man "slå av PPPoE" på Airport? Eller ska jag slå av PPPoE på ethernet även fast det inte är den porten som datorn kommunicerar via?

I enkelhet, du skall _INTE_ ha 2 saker med PPPoE aktivt samtidig då funkar det i bästa fall dåligt..

Antingen har du PPPoE anslutningen på airporten och endast trådlösa aktivt på ibooken utan några som helst PPPoE inställningar, den skall inte ens vara ibockad..

eller, så kopplar du bort airporten helt och lägger den i garderboben, glömmer att den finns och kör med sladd från modemet till ibooken

det är som vad du har att välja på egentligen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 19:35

det är inte så enkelt att du helt enkelt har ethernet anslutningen som primär anslutning och därmed får felmedelandet av macen då den startar om..

under systeminställningar, nätverk, och ställ in så airport anslutningen är den som är först.

http://tinyurl.com/2yj5tu

1
Bevaka tråden