Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VMware Fusion / Boot Camp hur går det med minnet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-14 17:43

Har en Mini med bara 1GB RAM. När man kör tex VMware Fusion på den delar den upp minnet så att windows får hälften och OS X andra halvan. Detta segar ner båda systemen något enormt!
Min fråga lyder. Om jag letar fram min OS X skiva och partitionerar disken i två partioner. Och sedan har windows på ena och OS X på andra. Eftersom man bara kan köra ett program åt gången i Camp Boot så borde väl datorn kunna utnyttja hela minnet i respektive OS? Eller tänker jag fel?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-14 19:31

Nu blandar vi ihop äpplen och päron...

Ursprungligen av Dalle:

Har en Mini med bara 1GB RAM. När man kör tex VMware Fusion på den delar den upp minnet så att windows får hälften och OS X andra halvan. Detta segar ner båda systemen något enormt!

Hur mycket minne som VMware ska få ställer du in själv. Jag tror inte att det per default ens blir 50/50. Läs på i dokumentationen så får du svar.

Ursprungligen av Dalle:

Min fråga lyder. Om jag letar fram min OS X skiva och partitionerar disken i två partioner. Och sedan har windows på ena och OS X på andra. Eftersom man bara kan köra ett program åt gången i Camp Boot så borde väl datorn kunna utnyttja hela minnet i respektive OS? Eller tänker jag fel?

Den här miljön är inte samma sak som den du beskriver i stycket ovan. Nu kör du bara OS X. Eller bara Windows. Men inte samtidigt. Mycket viktig skillnad. Därför får du inga förbättringar av att partitionera. Dessutom så pratar du om arbets-minne i första stycket medans du pratar om hårddisk-utrymme i sista stycket.

  • Medlem
  • 2007-08-14 19:57

öööh... Ok :/
Men kort sagt. Visst blir det segare om jag kör både OS X och Windows samtidigt? Borde vara lågiskt. Samt skulle jag käna något i prestanda i operativsystemet om jag körde Bootcamp istället för VMware Fusion?

Om du kör någon virtualiseringslösning som t ex VMWare Fusion delar Mac OS X och gästoperativsystemet på arbetsminnet. Däremot kan du själv ställa in hur mycket som gästoperativsystemet ska ta.

Om du istället har installerat t ex Windows i det här fallet och startar datorn med Windows så körs Windows lika native som om du startat Mac OS X. Det som förenklat brukar heta att man kör "Boot Camp" innebär egentligen att datorn startar precis som vanligt men med Windows istället för Mac OS X. Det är inget mini-OS X som körs igång och som sedan kör igång Windows. Det fungerar på samma sätt som om Windows startat på en annan dator.

Har du 1 GB minne och startar datorn med Windows så har Windows tillgång till 1 GB minne, precis lika mycket som om Mac OS X istället startat.

  • Medlem
  • 2007-08-14 20:36
Ursprungligen av Marcus K:

Om du kör någon virtualiseringslösning som t ex VMWare Fusion delar Mac OS X och gästoperativsystemet på arbetsminnet. Däremot kan du själv ställa in hur mycket som gästoperativsystemet ska ta.

Så. Om jag sätter en hög siffra på arbetsminnet för windows och sedan startar windows. Använder BARA windows under en tid och sedan stänger av det och återgår till OS X så får jag ut optimal prestanda i båda systemen? Right?

By the way, thanks for all helps!

Ursprungligen av Dalle:

Så. Om jag sätter en hög siffra på arbetsminnet för windows och sedan startar windows. Använder BARA windows under en tid och sedan stänger av det och återgår till OS X så får jag ut optimal prestanda i båda systemen? Right?

By the way, thanks for all helps!

Efter som du ändå måste köra en virtuell maskin med VM-ware i Mac OS så kommer du aldrig få samma prestanda som om du kör det "native" på hårdvaran.

Du kommer däremot få bättre prestanda än du fick innan.

1
Bevaka tråden