Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur matar man ut vissa USB enheter?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo, jag är extremt nybliven macanvändare och väldigt mycket nybörjare. Första gången jag rörde en mac var i lördags, när jag precis köpt min.

Hur som helst har jag ett litet problem. Jag kör internet via turbo 3G och deras USB-modem. Ibland krånglar modemet och jag vill stänga av det och sätta på det. Enda sättet jag kan komma på att göra detta är dra ur usbsladden och sätta i den igen, men oftast brukar min mac gnälla och säga "enheten matades inte ut korrekt".

Hur ska jag göra det? Finns det någonstans man hittar sina USB-enheter och kan avsluta dom? Jag hittar ju skivor och hårddiskar och sånt på skrivbordet, så det är inga problem. Men just modemet har jag ingen aning om vart jag ska hitta... Om det går överhuvudtaget.

Tack på förhand

/fred

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-14 15:49

Om den syns på skrivbordet (vilket jag inte tror att den gör) kan du alltid mata ut den med CMD-E. Eller skicka den till papperskorgen. Eller klicka på den lilla grå (uppåtpekande) triangeln.

Frazze's tips funkar bara om det är en lagringsenhet (USB Mass Storage Device).

Tror inte det finns något "enkelt" sätt att lösa det utan att dra ur sladden. Om du verkligen vill lösa det (och inte har lust att gräva ner dig i Terminalen) kan det hjälpa med unix kommandon /sbin/kextunload och /sbin/kextload. Då måste du veta vilken drivrutin din enhet använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 16:27

Modemet borde väll ha någon drivrutin eller kontrollprogram som låter dig att stänga av modemet?

Har inte hunnit leka med 3g prylarna ännu, även om jag borde för jobbetsskull..

Tack för alla bra svar

Ah, modemet har ju ett eget program (som inte ens körs när modemet är igång), men enligt 3 ska man använda det inbyggda internetanslutningsprogrammet som finns i os x. I det programmet finns det inte, vad jag ser, någon "avaktivera modem" alternativt "mata ut" knapp. Hmmm. Sitter inte hemma nu, men jag får kolla senare vad jag kan hitta.

Vad skulle kunna hända om du bara testade att plugga ur det?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad skulle kunna hända om du bara testade att plugga ur det?

Det går ju såklart, men då säger os x "sluta plugga ur saker sådär, dom kan pajja. välj 'mata ur' istället"

1
Bevaka tråden