Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eget forum?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Hur lägger man in ett eget forum på sin webb?
Som det här, alltså.

Ja, du behöver ha en databas. Själva forumprogramvaran kan du ladda ned, ex. phpBB som är gratis. http://www.phpbb.com

phpBB kommer snart i version tre, så ska du köra på det så kan det vara värt att vänta lite. Det finns en massa olika skins och plugins till phpBB som gör att man kan forma det nästan hur man vill.

Det finns en hel del männisor som inte gillar phpBB, de anser att det är buggigt och osäkert, men jag personligen tycker att det fungerar väldigt bra. Här på 99.se så är programvaran vBulletin, vilket är ganska dyrt. Iallafall om man bara ska ha ett litet hobbyforum eller liknande.

De flesta forumprogramvaror brukar ha ganska bra guider på sina sidor, så det borde inte var något problem. Det är dock en fördel om du kan lite om php, då de flesta använder sig av det.

Kortfattat så brukar installationen gå till såhär, förutsatt att du har ett webbhotell med PHP (scriptspråket de flesta forumsystem är skrivna i) och mySQL (databasprogramvaran de flesta forumsystemen använder).

1. Tanka ner forumsystemet från dess hemsida.

2. Packa upp filerna.

3. Ladda upp filerna till där du vill att det ska hamna (vill du ha det på adress.com/forum så lägger du dem i mappen forum helt enkelt. )

4. Kör installationsscriptet för forumsystemet. Leta efter en fil som heter Readme.txt, Install.txt eller liknande, där står det hur man gör. Scriptet kommer att fråga efter lite olika saker, bl a adress, användarnamn. lösenord och databasnamn till databasen.

5. Tada!

Nu är det inte alltid så här enkelt, men oftast så brukar det inte avvika så mycket. Ett varningens finger för system som kräver att man redigerar filerna för att installera plugins (t ex phpBB, punBB, och de flesta andra) kan vara värt att höja med. Vid en eventuell uppdatering kan det knasa rätt rejält. :/

Andra forumsystem som är värda att spana in är punBB (svenskutvecklat, litet, snabbt och stabilt. inte så mycket finesser dock) och SMF (Stort, mycket finesser, pluginsystem som gör att man inte behöver redigera filer.)

Är det där enkelt?

På ett av webbhotellen jag använder fyller man i ett formulär med vilken katalog det ska ligga i, ett namn på databasen och användarnamn och lösenord för denna. Sen klickar man på install-knappen och sen fixar sig resten automatiskt.

Ursprungligen av hallgren:

Är det där enkelt?

På ett av webbhotellen jag använder fyller man i ett formulär med vilken katalog det ska ligga i, ett namn på databasen och användarnamn och lösenord för denna. Sen klickar man på install-knappen och sen fixar sig resten automatiskt.

Är det Dreamhost du har, tro? Låter som deras one-click installs. Väldigt smidigt.

Tyvärr så verkar de vara ganska ensamma på att ha så. Nåja.

Ursprungligen av hallgren:

Är det där enkelt?

För mig är det det.

Ja, det är dreamhost.
Har dock i ärlighetens namn inte prövat att installera något forum där, men eftersom det funkat så för mediawiki och wordpress och ett par andra paket så antar jag att det funkar likadant för phpbb.

Ja, det fungerar likadant.

Ja, det är faktiskt väldigt enkelt att göra det själv (även fast Dreamhosts variant är smidigare).

Jag har Surftown och där gick det inte.
Men dom har en phpMyadmin kontrollpanel som man skulle använda.
Då skulle man skapa en användare med dba-rättigheter.
Det hjälpte inte. Jag får "access denied".
Kanske ska byta till Dreamhost då, om det inte är dyrt.

Skapa en användare ska du generellt inte behöva göra, du har ju redan en om du kan logga in i phpMyAdmin. Använd de uppgifterna när du installerar forumsystemet så borde det gå.

Så där ja! Nu är forumet äntligen installerat.

Nu är problemet detta:
Jag kan inte logga in på phpMyAdmin.
Jag får "#1045 - Access denied for user 'orjan67_orjan'@'wsi1.surf-town.net' (using password: YES)"

(jag vet inte om jag gillar Surftown längre. Men jag hoppas att det är mitt fel.)

Om det inte är så enkelt att du har stavat fel så är det nog bäst om du kontaktar supporten.

Så där ja! Nu är det bara ett problem kvar, och det är att deras server inte svarar när jag ska administrera forumet...

"Safari kunde inte öppna sidan ”http://nånting/Forum/index.php” eftersom servern slutade svara."

Jag vet inte om jag gillar surftown. Danskjävlar.
..som Ernst-Hugo sa

Nu är problemet löst.
Jag hade skrivit in portnumret för SQL databasen i rutan för webservern.

Jag skyller på att jag aldrig har petat med SQL förut. O:-)
Såna fel får man göra första gången.

Den porten ska ju vara 80 som vanligt.
Port 3306 behövde man inte fylla i vid phpBB installationen, men det visste väl inte jag.....

Jag är i alla fall glad att det inte var danskjäv... förlåt, danskarnas fel så jag slipper byta.

Nu kommer nästa problem:
Vad ska vi diskutera?

Tjohooo! Tack vare 99.mac, och framför allt irrelogical, är nu forumet uppe och rullar.

Senast redigerat 2007-08-29 20:37
1
Bevaka tråden