Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn har "fastnat" i digital ljud-ut

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt och lyssnade via Hi-Fi från min macbook pro (via optisk)
Nu kommer det inget ljud ur de interna högtalarna (har såklart kopplat ur Hi-Fi)...
testade att sätta i å ta ur hi-fi igen, funkar inte... funkar med hörlurar, men så fort man tar ur dem så lyser det rött ur ljudutgången igen.. har startat om datorn, har startat om och reset:at p-ram...

på ljudinställningar så står det "digital ljudutgång", går inte att välja något annat...

hilfe bitte... (den som säger "installera om OSX" får en fet smäll typ... å det är exakt så supporten kommer säga = vägrar ringa dem)...

fråga 2, kan man få en "grå" död pixel? den är inte svart, inte vit, å det är inte skit (rimmade ju nästan)... suck...

Min G5a har också fastnat på liknande sätt. Den har haft externa högtalare länge men just nu kör den utan och den blev tvärtyst. Inget jag kunnat hitta på har hjälpt hittills.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 15:25
Ursprungligen av Anders Täpp:

Min G5a har också fastnat på liknande sätt. Den har haft externa högtalare länge men just nu kör den utan och den blev tvärtyst. Inget jag kunnat hitta på har hjälpt hittills.

Även min G5 fastnade ett tag på digitalt ut. Jag lyckades fixa till det (utan att byta någon hårdvara) men jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde.

men hitta då!!! sen skriver du här

gärna snabbt

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-12 22:58

Samma sak hände en kompis till mig, på hans powerbook G4:a, funkar bara med hörlurar! Jag tar gärna emot tips att vidarebefordra om nån kommer på felet (installera om är inte första alternativet där heller tror jag! )

snarare släck lampan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 14:50

en polare fick samma problem, ringde service och de sa att det är känt men att de behöver byta ut hårdvara men att det var på garantin.

rhesus: ta å fundera ut det då

idag är jag så j*a ARG på VÄRDELÖSTA J*A AAHAHHHH APPLE SUPPORT... ALDRIG i mitt liv att jag köper apple care (hade på min förra dator), mer inkompetent personal får man leta efter..........

lanmaster var otrevliga
macademic försökte å gav mig lite förslag som jag testat (men det funkar inte)

INGEN kan ju lösa...

orkar inte installera om OSX... skapade ny användare å testade om den skulle funka, icke...

Apples hårdvara, apples hi-fi, apples iTunes... å de vill att jag har apple care... se till att skiten inte låser min digitala utgång istället... *morrar vidare*

reparera skivbehörigheter funkar inte heller för den som undrar...

jag borde bli tekniker....

hårnål, lite omrörning, å nu kommer det ljud...

mekaniskt fel....

så är man dessutom tjej... säger då det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 21:47
Ursprungligen av okefenokee:

jag borde bli tekniker....

hårnål, lite omrörning, å nu kommer det ljud...

mekaniskt fel....

så är man dessutom tjej... säger då det...

Var supporten dyr?

Ursprungligen av atomlab:

Var supporten dyr?

nja, inte dyrare än å fixa köket

*ok jag är prostituerad*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 23:13

Köket har jag för mig att det bara gällde kläder. Det här vart ju betydligt "dyrare" O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 14:44

hahahaha... det var fan den bästa felsökning jag någonsin läst... "hårnål, lite omrörning, å nu kommer det ljud"
UNDERBART!

Vad jag förstått från en kompis så måste man nolla hårdvaran och du har förmodligen köra en lättare kortslutning som gjort just det.

hur nollar man hårdvaran då?

alltså, ingen kortslutning här inte, det är ju gummi + färg på hårnålar, men du är förlåten om du inte vet det

Då ska jag hem och testa hårnålen då.
Hoppas det funker slött och lämna in envecka gamla macbooken.

Tack för hjälpen Allihopa

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-14 12:27

Annars är ju en vanlig tandpetare ett alternativ, trä/plast. Det är ju ganska vanligt att det blir smuts i uttagen. Skaffa gärna en flaska komprimerad luft och använd.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-15 23:09

Jag har haft samma problem, men att stoppa i ett par vanliga externa högtalare och slita ur dem och söva, väcka datorn omväxlande med och utan högtalarna fixade det

Sitter på en macbook och har lyckats lösa problemet med bollmans lösning två gånger tidigare fast nu tredje gången så funkar det inte att göra så längre.. någon som vet något annat sett...?

  • Medlem
  • 2007-08-28 07:58

Om de inte längre går att fixa och du testat på ett annat system, kanske du får lämna in datorn. Kan vara så att de små "switchar" som sitter i kontakten har fastnat och just därför tror datorn att den ska köra digital-ut hela tiden.

nu har jag exakt samma problem funkar inte med att fippla med högtalarsladd. garantin har gått ut också. vad göra?

O min kompis dator har också exakt samma problem...

1
Bevaka tråden