Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder krånglar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 15:26

Finder har börjat krångla på min kära gamla iBook g4. Varje gång man markerar en fil där en förhandsvisning ska komma upp till höger (dvs, musik, film, bild) startas finder om.

Någon som känner igen problemet?
Någon idé vad man göra åt det (har inte kvar installations cdn för os x, vilket jag antar hade varit det smidigaste)?

  • Medlem
  • 2007-08-08 01:55

Den eviga frågan.... har du reparerat skivbehörigheter och nollställt PRAM och NVRAM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 15:58

Det där gick lite över mitt huvud... kan säga så mycket som att jag inte gjort det iaf.

Går det att få en lite närmare förklaring på hur man gör detta?

  • Medlem
  • 2007-08-08 16:46

Sök i forumet och du skall finna...

Sök på NVRAM-finns massor av "guider till detta" har själv skrivit några gånger.

Sök även på PRAM och PMU så får du fram mycket.

Skivbehörigheterna hinner jag bjuda på här direkt

Gå till programmappen, öppna mappen verktygsprogram, öppna skivverktyg.

Här markerar du din hårddisk och klickar sen på knappen reparera skivbehörigheter. När den är klar med detta, starta om datorn och se om du fått någonting löst.

Skulle datorn fortsätta strula efter detta rekommenderar jag att du skaffar en skiva med OSX och efter back-up, raderar och installerar om datorn.

Lycka till!

Att reparera skivbehörigheter och nollställa PRAM/NVRAM är ingen universallösning på diverse problem. I detta fallet lär det inte hjälpa, snarare beror dessa problem på en trasig inställningsfil, eventuellt en korrupt Finder eller nåt fel i filsystemet.

Innan du reparerar skivbehörigheter (som jag inte tror löser ditt problem), och nollställer PRAM och NVRAM (som absolut inte har något med ditt problem att göra), starta om datorn och håll ner Shift-knappen under uppstart. Det ska stå "Säker start" när den blå, horisontella stapeln kommer upp, då kan du släppa knappen. Då görs en automatisk reparation av filsystemet. Gör därefter en vanlig omstart. Om inte detta hjälper, kolla i Macintosh HD-Användare->"Din användare"->Bibliotek->Preferences. Hitta filen som heter "com.apple.finder.plist" och släng denna i papperskorgen. Logga ut och in igen, eller starta om datorn. En annan orsak till detta problem kan vara att hårddisken är full/nästan full. Skulle du inte komma till rätta med problemet efter dessa åtgärder, så instämmer jag med föregående: Skaffa en Installations-skiva och gör en ny installation av systemet. Välj radera/installera för att rensa datorn helt. Glöm inte backup först, bara.

  • Medlem
  • 2007-08-08 22:02

Ingen universallösning kanske, men ofta något man kan börja med för att utesluta annat. Egentligen kunde jag även infogat starta på original-CDn och även reparera hårdisken, men det är kanske det som du säger görs när man startar i säkert läge.

På OS9-tiden administrerade jag ett företag med ett tjugotal macdatorer och div servrar. Kunde MacOS på mina fem fingrar. Sen kom OSX, jag började plugga och OS-et bara funkade. Man har helt enkelt tappat stinget vad det gäller problemlösning.

Nice att det så sällan behövs på den här plattformen.

Ursprungligen av Mattias A:

Att reparera skivbehörigheter och nollställa PRAM/NVRAM är ingen universallösning på diverse problem. I detta fallet lär det inte hjälpa, snarare beror dessa problem på en trasig inställningsfil, eventuellt en korrupt Finder eller nåt fel i filsystemet.

Innan du reparerar skivbehörigheter (som jag inte tror löser ditt problem), och nollställer PRAM och NVRAM (som absolut inte har något med ditt problem att göra), starta om datorn och håll ner Shift-knappen under uppstart. Det ska stå "Säker start" när den blå, horisontella stapeln kommer upp, då kan du släppa knappen. Då görs en automatisk reparation av filsystemet. Gör därefter en vanlig omstart. Om inte detta hjälper, kolla i Macintosh HD-Användare->"Din användare"->Bibliotek->Preferences. Hitta filen som heter "com.apple.finder.plist" och släng denna i papperskorgen. Logga ut och in igen, eller starta om datorn. En annan orsak till detta problem kan vara att hårddisken är full/nästan full. Skulle du inte komma till rätta med problemet efter dessa åtgärder, så instämmer jag med föregående: Skaffa en Installations-skiva och gör en ny installation av systemet. Välj radera/installera för att rensa datorn helt. Glöm inte backup först, bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 21:38

Tack som f*n för tipsen! De var grymma! hjälpte tyvärr inte dock..

Har fortfarande kvar att installera om, tyvärr har jag ju inte min cd-key kvar. Går det att hitta den någonstans på datorn? Känns halvschysst att sno den kompis' cd-key som är snäll nog att låna ut sin skiva... Kanske inte gör något iofs? Vill ju hur som helst fortfarande gärna ha tillgång till uppdateringarna... Några idéer?

cd key?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 11:15

Du menar att man inte behöver någon sådan? Vilken dröm

Är det föresten olika installations-dvds till Intel-macsen och de gamla?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-14 12:24

Prova först att döpa om Biblioteksmappen (den för din användare) och sen starta om dator. Den kommer då att skapa en ny sådan. Om allt fungerar efter det så vet du att det var en inställningsfil som bråkade.

1
Bevaka tråden