Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gjorde jag rätt i att beställa en Airport Extreme?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lade in en beställning på en Airport Extreme igår. Nu lite i efterhand undrar jag om det var det rätta valet? Det jag var ute efter var möjligheten att koppla in min externa hårddisk och skrivare, men framför allt en stabil och snabb uppkoppling. Eftersom det finns en möjlighet att returnera produkten så undrar jag om jag hade kunnat få "mer för pengarna"? Vad skulle ni ha köpt?

Kan väl nämna att jag sitter med en MacBook C2D och en äldre stationär Windowsburk.

Ja skulle inte rekomendera routern.

Fördelar:
Enkelt att konfa routern.
Den är snygg
Möjlighet att koppla in fler än en disk/skrivare.

Nackdelar.
Den klarar (idag) inte utlåvade hastigheter (WiFi).
Den har inte något WebIF
Den har inga antenn utgångar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 23:11
Ursprungligen av snouser:

Ja skulle inte rekomendera routern.

Fördelar:
Enkelt att konfa routern.
Den är snygg
Möjlighet att koppla in fler än en disk/skrivare.

Nackdelar.
Den klarar (idag) inte utlåvade hastigheter (WiFi).
Den har inte något WebIF
Den har inga antenn utgångar.

Och vad skulle "utlovad" hastighet vara?

Jadå, den är kanon. Men är du osäker kan du läsa lite tester på webben så blir du lugn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-12 23:23

Jag tror att snouser är ute och bashar lite vilket han också har gjort i en annan snarlik tråd. The bottomline is att han troligen blandar ihop en teoretisk länkhastighet med routing-prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 23:35
Ursprungligen av frazze:

Jag tror att snouser är ute och bashar lite vilket han också har gjort i en annan snarlik tråd. The bottomline is att han troligen blandar ihop en teoretisk länkhastighet med routing-prestanda.

mjo såg den tråden efter jag skrev, la in en förklaring där.

för den som läser denna tråden är den andra tråden

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/222136-extremt-dalig-hastighet-pa-airport-extreme.html

routing prestanda är dessutom helt skiljt från reela länkhastigheten på wifi..

Jag missupfattade nog hastigheten lite, får be om ursäkt för de.
Men enligt mig så är dom negativa sidorna mer övervägande än dom positiva.
1800:- skulle jag inte säja att den är värd. Den är säkert superbra för hemma användaren som vill ha en Plug 'n play enhet. De som jag saknar mest på routern är helt klart ett WebIF. Hur är de meningen att man ska fjärrstyra den?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-13 00:03
Ursprungligen av snouser:

Jag missupfattade nog hastigheten lite, får be om ursäkt för de.

Sånt händer även den bäste.

Ursprungligen av snouser:

De som jag saknar mest på routern är helt klart ett WebIF. Hur är de meningen att man ska fjärrstyra den?

Det går väl bra via Airport Utility?

Ja tänkte mer att fjärrstyran den utanför nätverket, från jobbet och kanske från en Windows dator. I mitt fall så är de perfekt att kunna öppna och stänga portar genom att logga in vi IE. Som de ser ut i dag så måste jag installera ett program, och de har jag inte rättigheter att göra.

Ursprungligen av snouser:

Ja tänkte mer att fjärrstyran den utanför nätverket, från jobbet och kanske från en Windows dator. I mitt fall så är de perfekt att kunna öppna och stänga portar genom att logga in vi IE. Som de ser ut i dag så måste jag installera ett program, och de har jag inte rättigheter att göra.

Det stämmer inte. Den går utmärkt att fjärrstyra från jobbet.
Jag har suttit på stan med min MacBook och konfigurerat om den.
Du måste veta den externa IP.n och kryssa i fjärrstyrning i Airport utility innan du går hemifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-13 23:24

Min airport extreme gör ett utmärkt jobb med att serva en Macbook pro med 802.11n och en Powerbook G4 med belkin pc-kort 802.11g med internetuppkoppling och internt nätverk.

En stor nackdel är dock att jag fortfarande inte lyckats få skrivaren att funka inkopplad i airporten!

Se denna obesvarade tråd...

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/221510-problem-laegga-till-skrivare-ansluten-via-airport.html

Tack för alla svaren. Har nu läst på lite extra och visst verkar det som att den får höga betyg på dom flesta ställen.

Läste nånstans på nätet att USB-disken formaterad som journalförd kan även användas av Windows datorer genom nätverket - Stämmer det?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-13 02:06
Ursprungligen av Jani Uutela:

Tack för alla svaren. Har nu läst på lite extra och visst verkar det som att den får höga betyg på dom flesta ställen.

Läste nånstans på nätet att USB-disken formaterad som journalförd kan även användas av Windows datorer genom nätverket - Stämmer det?

Den kör väl samba får man anta.

Du kan ju kolla på Synology annars med, är eventuellt något kompetentare nasgrejer, men de fungerar ju inte som accesspoint dock, så då får du ju köpa två grejer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 02:19
Ursprungligen av Jani Uutela:

Tack för alla svaren. Har nu läst på lite extra och visst verkar det som att den får höga betyg på dom flesta ställen.

Läste nånstans på nätet att USB-disken formaterad som journalförd kan även användas av Windows datorer genom nätverket - Stämmer det?

Till windows maskinerna skall den presentera den som en smb delning så filsystemet på disken spelar ingen roll.

1
Bevaka tråden