Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2.2 eller 2.4GHz?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har bestämt mig för att investera i en MacBook Pro lagom till när jag börjar högskolan igen. Det är 15" modellen som gäller, då jag vill bära runt på den en hel del. Frågan är bara om jag ska välja 2.2 GHz eller 2.4 GHz processor. Man får ju även snäppet bättre grafikkort med. Om jag köper 2.2:an så kommer jag beställa med 160GB hårddisk så skillnaden i pris blir för mig runt 3000 kronor. Mina främsta användningsområden är mail, Internet, spel (ibland) och tung fotoredigering och hantering (RAW).

Vad tycker ni?

Ja, jag skulle då sagt 2,2GHz. Lägg det du får över på minne. Underskatta aldrig behovet! 2Gb är för lite i standardkonfigurationen när du säger att du sysslar med tung bildredigering.

Ja, tål att tänkas på. Ska man uppgraddera minnet får det ju helst bli till 4GB och då måste man köpa 2 * 2GB minneskort. Men är det stor skillnad på processorerna och grafikorten?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-13 19:51

På processorerna är det ju precis 1/11-dels skillnad.

Jag tycker att det är helt värdelöst och ointressant men någon med tidsbrist kanske tycker annorlunda.

Grafikkortet gör ju ingen skillnad sålänge du inte spelar, spelar du spel i stil med doom3/quake4 i rätt låg upplösning (1024x768 eller eventuellt 1280x1024) så verkar skillnaden inte vara särskilt stor heller. Nyare spel i högre upplösning typ 1440x900 med massa AA/AF kommer dock dra nytta av 256MB grafikminne och antagligen få mycket högre FPS på 256MB-modellen.

Ursprungligen av Hagge:

På processorerna är det ju precis 1/11-dels skillnad.

Jag tycker att det är helt värdelöst och ointressant men någon med tidsbrist kanske tycker annorlunda.

Grafikkortet gör ju ingen skillnad sålänge du inte spelar, spelar du spel i stil med doom3/quake4 i rätt låg upplösning (1024x768 eller eventuellt 1280x1024) så verkar skillnaden inte vara särskilt stor heller. Nyare spel i högre upplösning typ 1440x900 med massa AA/AF kommer dock dra nytta av 256MB grafikminne och antagligen få mycket högre FPS på 256MB-modellen.

Tack för hjälpen. Nu ska jag bara lista ut hur mycket jag verkligen kommer spela på MBP...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-14 00:26

kom ihåg att andrahandsvärdet på dem macarna med de lilla extra är extra höga folk vill ha det med högst nummer även om det är onödigt, kan satsa på att du kommer välja den dyrare jag själv skall börja högskola nu i höst, och jag kan säga att den 15" macen är perfekt, 17" är alledes för stor att ha med sig i skolan osv

Ursprungligen av Esa:

kom ihåg att andrahandsvärdet på dem macarna med de lilla extra är extra höga folk vill ha det med högst nummer även om det är onödigt, kan satsa på att du kommer välja den dyrare jag själv skall börja högskola nu i höst, och jag kan säga att den 15" macen är perfekt, 17" är alledes för stor att ha med sig i skolan osv

Har faktiskt inte bestämt mig än...=) Vilken version har du? Har en 12" iBook nu, så en 15" lär bli stort det också. 17" är overkill...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-14 12:59
Ursprungligen av Esa:

kom ihåg att andrahandsvärdet på dem macarna med de lilla extra är extra höga folk vill ha det med högst nummer även om det är onödigt, kan satsa på att du kommer välja den dyrare jag själv skall börja högskola nu i höst, och jag kan säga att den 15" macen är perfekt, 17" är alledes för stor att ha med sig i skolan osv

Men det är ju så idiotiskt, till nästa version är säkert den billiga modellen likvärdig ändå i cpuhastighet, så jävla efterblivet det där påhittet.

Och så suger det ju att def inte är 1680x1050-skärmar.

Hur fungerar det med två skärmar i OS X? Hur mycket vram går åt till det?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-14 09:36

Hej du skrev (och tung fotoredigering och hantering (RAW).) min erfarenhat är dock att
du behöver bra med ram 4gig och du klarar dig med 2,2 om du inte ska börja video redigera.. men beställ maskinen dir->Apple med det ram minnet 2*2 det blir billigare..
sen i efterhand kan du alltid utöka minnet för lagring i efterhand

Ja, minnen köper man ju inte från Apple. Det blir ungefär 4000:- billigare att själv uppgrader till 4GB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-14 15:59

jag förstår avd du menar, det jag ville ha avr grafikkortet, processorn är ju identiska men om du skall spela på datyorn i windows så är den dyrare mycket bättre, men om du skall fotoredigera så går nog den billigare lika bra

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-16 03:40

Jag vill ju inte förpesta min mac med Windows, så jag klurar ju på om den billigare och att sedan köpa en eventuell spelpc om nu macen suger väl spelet jag vill spela är ett smartare val.

Men jag tänkte ju köra dubbla skärmar och jag vet inte om jag får ångra mig.

Apple är så grymt jobbiga =P

Det är dock "bara" 4000kr skillnad i mitt fall, men av det är väl ca 200kr vram, 700kr disk och 3100 cpu ;D

Disk vill jag ju ha en bättre, men jag tänkte ju inte köpa den ifrån Apple, jag hade hellre köpt en ny mycket fetare disk utan deras kostnader, helst då 7200rpm eller hybriddisk eller SSD eller så, jag hade inte haft någon brådska med att byta den ifrån 120GB så det hade väl fått kommit när det väl fanns något snabbt att byta till.

Däremot tog jag ju med sleeve, väska, iskin och kommer säkert någon gång i tiden köpa 4GB ram och en firewiredisk med, så plockar ju på en del hur som.. Och då är ju de där 4000kr inte så stor skillnad procentuellt, men ack så störigt att tvingas köpa skit man inte vill ha bara för att Apple skall tramsa.

Har jag 256MB vram kan jag ju dock eventuellt skjuta upp PC-köpet lite längre och få lite bättre hårdvara i den när jag väl köper den, vilket ju också går att översätta i pengar (jag är en sådan som brukar köpa det som ger bäst prestanda / krona så i det fallet skulle jag ju ett halvår-år senare få lite fetare datorprylar för pengarna.)

Men för 4000kr hade jag ju hellre köpt en server, massa disk eller en Nikon D40.

kolla på tester så kommer du se att skillnaden mellan 128 och 256 är väldigt liten, har själv just köpt en mpb 15" 2.2ghz och är sjukt nöjd, har alldrig tidigare haft en mac.
Nu spelar ju jag mest WOW men de funkar i varje fall klockrent. Har tyvärr inte testat några andra spel. Skulle köpa 2.2ghz, inte värt att lägga pengar på 2.4ghz då de knappt är någon skillnad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-17 04:07
Ursprungligen av cyprox:

kolla på tester så kommer du se att skillnaden mellan 128 och 256 är väldigt liten, har själv just köpt en mpb 15" 2.2ghz och är sjukt nöjd, har alldrig tidigare haft en mac.
Nu spelar ju jag mest WOW men de funkar i varje fall klockrent. Har tyvärr inte testat några andra spel. Skulle köpa 2.2ghz, inte värt att lägga pengar på 2.4ghz då de knappt är någon skillnad.

Det är ju skillnad med stora texturer (ultraquality i doom3 o dylikt) eller med mycket AA/AF (men varför använda det sålänge man inte kör full nativeupplösning? och det skall man ju vara glad om man kan göra till att börja med.)

Det jag klurar mest på är väl om två skärmar kan behöva det. Men för desktopsanvändning behövs det väl inte och skall man spela kan man ju vika ihop datorn o därför få allt grafikminne till den externa skärmen.

Tack för alla svar! Har bestämt mig för en 2.2:a. Känns mer prisvärd...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-17 09:28

prova Kullander&Kullander Malmö

Mm, då får man datorn direkt - men ingen studentrabatt va'?

Jag ska beställa via Apple Store iaf. 10% studentrabatt.

1
Bevaka tråden