Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Damm i burken

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska byta lite hårdiskar i burken och öppnade den för andra gången på 1,5 år, första ggn instalerade jag extra ram. Usch, mkt dammigt.
Hur, eller ska jag göra rent därinne? Dammsugare, tryckluft, mirakeltrasor eller vad?
Ska man vara extra försiktig med något ?

Blöta trasor på nätaggregatet är inte hälsosamt. Skämt åsido, att blåsa lite och köra med mirakeltrasa lär inte skada. Dammsugaren är mer tveksam.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-24 22:21
Ursprungligen av mikael g:

Jag ska byta lite hårdiskar i burken och öppnade den för andra gången på 1,5 år, första ggn instalerade jag extra ram. Usch, mkt dammigt.
Hur, eller ska jag göra rent därinne? Dammsugare, tryckluft, mirakeltrasor eller vad?
Ska man vara extra försiktig med något ?

Kanske en burk med tryckluft gör susen utan att förstöra något? Har sett att det finns "sprayburkar" med långt smalt rör, tror det egentligen är för att rengöra tangentbord. Undvik fuktig trasa och dammsugare. Blåsa är ju ett alternativ...

Dammsugarrör skapar statisk elektricitet vilket kan skada elektroniken och är således helt uteslutet i sådana här sammanhang.

Använd tryckluft på burk 11 gånger av 10! Aldrig dammsugare. Aldrig! Det är inte en vänlig uppmaning, det är en order!

  • Medlem
  • 2007-05-25 11:11

Jag har dammsugit flera datorer utan problem. Klart att det går. Men jag vidrör inte datorn med dammsugaren utan håller munstycket en bit ovanför (så blir det iaf lite renare,men kanske inte helt dammfritt - då måste man torka rent.)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-25 12:02

Ni vet... det finns sådanadär munstycken som man sätter på röret....i plast? Sist jag kollade så var inte plast ett ledande material

Skämt å sido, så har även jag dammsugit datorer flera gånger, dock inga macar, men de kanske är känsligare?

Däremot vet jag av erfarenhet att komprimerad luft på burk kan förvandlas till vätska när det lämnar burken, vilket kanske inte heller är så bra

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-25 16:30
Ursprungligen av Jeppe_E:

Ni vet... det finns sådanadär munstycken som man sätter på röret....i plast? Sist jag kollade så var inte plast ett ledande material

Skämt å sido, så har även jag dammsugit datorer flera gånger, dock inga macar, men de kanske är känsligare?

Däremot vet jag av erfarenhet att komprimerad luft på burk kan förvandlas till vätska när det lämnar burken, vilket kanske inte heller är så bra

Jag har för mig att det är själva sugandet av damm som ger upphov till statisk elektricitet, såg jag tror inte att det hjälper med isolerande sugstycke. Jag har också hört att samma sak kan uppstå om man använder tryckluft.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 15:26
Ursprungligen av Jeppe_E:

Däremot vet jag av erfarenhet att komprimerad luft på burk kan förvandlas till vätska när det lämnar burken, vilket kanske inte heller är så bra

Ja, jag skaffa sån där sprayburk med tryckluft. Och jag testa att blåsa rent mitt tangentbord. Och i början kom det bara luft, men par sekunder senare så märkte jag att det blev kondens på tangenterna och kände efter. Ojdå, det är ju blött/fuktigt. Tur att jag inte testa att blåsa inne i datorburken på komponenter. Även om det avdunstar snabbt, så kan det inte vara bra...

Gillar inte alternativen där fukt är involverad. Inte blåsa med munnen, inte spraya med tryckluft eller använda lätt fuktig mirakeltrasa. Och dammsuga kan heller inte vara sunt. Hm, vad återstår att göra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-26 02:39

Det e ju just av den anledning till varför statisk elektricitet uppstår. Med hjälp av plast, dra en uppblåst ballong i håret o se vad som händer. Då tänker ni kanske men det e bara för man håller i den o kroppen är elektrisk laddad ja men ta då samma ballong på den punkten där ni gnuggade håret o tryck mot fönstret så ser ni att den fastnar. Där är iallafall inget ledande material. Glas + plast men ändå så kan där finnas statisk.

Precis vad som kan hända mellan dammsugarmunstycket och datorn. Jag är ingen expert va men jag kan tänka mig att dammet som flyger in i röret o sen längs sidorna i röret blir samma effekt som ballongen mot håret o gör röret statiskts.

Vet inte riktigt vad ni menar med mirakeltrasor. Men jag tycker en "luddig" trasa borde vara ännu värre än en dammsugare för där har du ju direkt kontakt med komponenterna. Blir det inte lite statiskt när man drar en trasa mot en tv-skärm t.ex? Jag kan tyvärr inte svara exakt på varför men blir det det där så lär det bli det i datorn också.

Så tryckluft skulle jag nog rekomendera. Även där har du damm som flyger runt men tycker ändå man har minimerat risken för att det ska uppstå någon statisk elektricitet.

Kom precis på också att en polares grafikkort dog efter han dammsög sin dator.

Jaja lycka till iallafall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-26 11:16

Ha nätsladden i när ni dammsuger. Då det finns en jord har eventuella urladdningar någonstans att ta vägen om det skulle uppstå en stöt.

Om man nu ska undvika statisk elektricitet, så ska man inte använda mirakeltrasor heller. Det är just det som gör miraklet i trasorna och får dammet att stanna kvar.

  • Medlem
  • 2007-08-09 17:57

Nej men alltså, luftspray funkar fint. Grejen är att man måste hålla burken upprätt, annars kan drivgasen komma ut i flytande (mikroskopiska droppar) form. Samt att burken blir väldigt kall pga tryckfallet. Alternativet är väl en kompressor med oljefilter. Men då kan man råka blåsa sönder hela inkråmet.

Ursprungligen av lufra:

Nej men alltså, luftspray funkar fint. Grejen är att man måste hålla burken upprätt, annars kan drivgasen komma ut i flytande (mikroskopiska droppar) form. Samt att burken blir väldigt kall pga tryckfallet. Alternativet är väl en kompressor med oljefilter. Men då kan man råka blåsa sönder hela inkråmet.

det går faktiskt att reglera hur hårt det blåser och senast jag kolla så va inte olja strömledande (skämt).

Hur farligt är det egentligen med statisk elektrisitet etc.? har själv lyckats komma i kontakt med en 12V lina på moderkortet 2 gånger och min cpu kylare har trillat ner på grafikkortet men datorn fungerar fortfarande som den ska(tror jag) :). Var iofs en fin gammal dell från 01 detta hände på så vet inte om samma sak gäller för macar.

  • Medlem
  • 2007-08-10 03:02
Ursprungligen av Semenra:

Hur farligt är det egentligen med statisk elektrisitet etc.? har själv lyckats komma i kontakt med en 12V lina på moderkortet 2 gånger och min cpu kylare har trillat ner på grafikkortet men datorn fungerar fortfarande som den ska(tror jag) :). Var iofs en fin gammal dell från 01 detta hände på så vet inte om samma sak gäller för macar.

Enkelt svar: Du har tur med stort T!

Och en Dell fungerar väl ungefär lika bra om man så kissar på moderkortet. Nej, förlåt.

Grejen med statisk elektricitet är att den kan ansamlas på material som inte är ett dugg strömförande (som i exemplet med ballongen som man gnuggar mot håret och sedan sätter i taket... Ja, det var något sånt i alla fall).

Samt att den vanligen har väldigt låg styrka, men relativt hög spänning. Och det är spänningen som slår ihjäl de lättskrämda komponenterna i datamaskinen.

Ja, burkarna skall hållas lodrätt. Mycket viktigt!

Jag har hittills (stavning?) provat tre olika märken bara för att ha något att göra. (Kanske det kommer en mer komplett "review" på Internet framöver?)

"Hama", från Kjell&Co. 400ml "Office-Clean", artikelnr 18094. Sedan "Air-Duster PRF 4-44" från Clas Ohlsson, artikelnr 34-515. (Tyvärr verkar denna ha utgått ur sortimentet, men enstaka butiker kan ha kvar dessa!). Den tredje burken jag provat säljs av ett företag som heter "Corporate Express".

Corporate Express saluför tveklöst den bästa luften på burk - alla kategorier. Avtrycket är mjukt och behagligt samtidigt som det är lätt att dosera små flåsningar. Mycket lämpligt för rengöring av diabilder (exempelvis).

Clas Ohlssons har högst tryck men frågan är om det är så användbart på komponenter man är rädd om.. Trycket är hårt och skoningslöst. Avtrycket är även detta hårt, vilket kan göra en lite rädd eftersom överraskningen av trycket är så omedelbart. Kan tänka mig att denna är allra bäst för rengöring av små utrymmen, under badkar, toasitsar m.m. där fördelningen av trycket blir jämnare med plana ytor.

Hamas burk från Kjell&Co. är tveklöst sämst. Drivgasen är brännbar och trycket är obefintligt. Varning, varning med andra ord! Dessutom lämnar denna fula rester på det man rengör. Inte så roligt att behöva dra fram isopropylalkoholen när det bara var tryckluft man behövde!

Drivgasen i burkarna från Clas Ohlsson och Corporate Express är harmlös.

Så slutsatsen blir helt enkelt som nedan, (betygsättning med stjärnor, ett till och med fem):
Corporate Express, *****
Clas Ohlsson, ****
Kjell&Co., **

http://www.corporateexpress.se/ | http://www.kjell.com/ | http://www.clasohlson.se/
Den som vill tipsa om fler märken kan skicka ett PM. Jag tar det här seriöst!

Senast redigerat 2007-08-10 10:07
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 10:54
Ursprungligen av Snabeldrake:

Så slutsatsen blir helt enkelt som nedan, (betygsättning med stjärnor, ett till och med fem):
Corporate Express, *****
Clas Ohlsson, ****
Kjell&Co., **

http://www.corporateexpress.se/ | http://www.kjell.com/ | http://www.clasohlson.se/
Den som vill tipsa om fler märken kan skicka ett PM. Jag tar det här seriöst!

Åh, vilket bra reportage/sammanställning!! Mycket ambitiöst och användbart! Supernajs!

Jag själv använder den från Claes Ohlson. Och upplever likadant som du beskrivit ovan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 22:38
Ursprungligen av lufra:

Nej men alltså, luftspray funkar fint. Grejen är att man måste hålla burken upprätt, annars kan drivgasen komma ut i flytande (mikroskopiska droppar) form. Samt att burken blir väldigt kall pga tryckfallet. Alternativet är väl en kompressor med oljefilter. Men då kan man råka blåsa sönder hela inkråmet.

Aha, ska prova att hålla sprayburken upprätt. Ja, den blev iskall efter en stund. Tack för tipset.

  • Medlem
  • 2007-08-11 19:42

Fin luftspraysguide! Bra när man undrar.

Reisan, var det du som hade haft en dammpropp i grafikkortfläkten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 21:20
Ursprungligen av lufra:

Reisan, var det du som hade haft en dammpropp i grafikkortfläkten?

Nej, det var inte jag. Puh!

Om man är av den tålmodiga typen så går det också bra att använda tops för att samla ihop dammet och lyfta ut det ur datorn...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-12 21:02
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om man är av den tålmodiga typen så går det också bra att använda tops för att samla ihop dammet och lyfta ut det ur datorn...

Eller lyfta ut logikkorten och stå och flaxa med dem ute när det blåser kraftigt!

  • Medlem
  • 2007-08-12 19:39

Lite grann samma handgrepp som med ätpinnar då?

Ursprungligen av lufra:

Lite grann samma handgrepp som med ätpinnar då?

nja inte riktigt. Bomullen på topsen har en förmåga att "gripa tag i" dammet. Dra runt lite och vips så blir det ganska mycket - ungfär som om man skulle använda tejp fast man slipper risken att få med sig något som inte skulle med ut. Det är svårt att förklara, enklare att göra.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-12 23:41

Tryckluft och damsugare på ställen där det inte är känsligt som plåt och nätaggregat är den metoden jag kör på. Men tänk också på att vara försiktiga med fläktar blås bara väldigt korta pulser så den inte börjar snurra för snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 23:51

Tryckluft kan vara farligt också, risken finns att man blåser loss komponenter eller får dem att börja glappa. Det gäller att blåsa på behörigt avstånd och med lagom tryck. Själv använder jag oftast en luftmadrasspump för att undvika droppar av kondenserad drivgas. Bra mycket billigare dessutom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-13 16:15
Ursprungligen av berdan:

Själv använder jag oftast en luftmadrasspump för att undvika droppar av kondenserad drivgas. Bra mycket billigare dessutom.

Ah, det var ju ett mycket smart tips faktiskt. Det ska jag ta och testa.

  • Medlem
  • 2007-08-13 15:21

Jag brukar hålla datorn över diskbänken och skaka.

Förra gången jag öppnade datorn så körde jag med blås varianten (stoppade in huvudet och blåste så dammet yrde ). Sedan samlade jag ihop lite med tops samt torkade lite

  • Medlem
  • 2007-08-13 17:19

Jag undrar om flugpapper kan fungera...

Bevaka tråden