Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sporadisk anslutning (trådburet)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan en tid tillbaks märkt att min bredbandskoppling ibland är ganska instabil, rent av sporadisk. Ena stunden funkar det utmärkt å den andra
inte alls. Det verkar nästan som om jag måste hålla
liv i linan för att det ska funka. Ibland funkar det att "ladda om" men inte
alltid.

Jag har testat att pinga och även det lyckas ibland
och ibland inte - precis som om det var glapp
någonstans. Tar jag fram Nätverksdiagnostiken kan det ofta se ut som på bilden nedan , alternativt är de två röda gula istället. Problemet kan dock försvinna ganska fort och snart är allt "normalt" igen.

I korrespondens med min isp har jag fått rekomendationen att koppla ifrån min router och testa om det blir likadant ändå. "Tyvärr" uppstår aldrig felet längre stunder så jag hinner inte koppla ifrån den innan allt är normalt igen. Routern står fn ovanpå min Mac, kan det vara så att em-fält från Mac'en stör trafiken? Jag har inte testat att byta kabeln till vägguttaget ännu men funderar på det.

Tacksam för all hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 13:40

Vet inte vilken router du har men är det Netgear kan du kolla här:
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=51709

Belkin: F5D7230-4 (http://www.belkin.com/support/product/?lid=en&pid=F5D7230-4&scid=222)

Jag hade en Netgear tidigare men den dog så jag köpte ett märke jag vet borde funka bra med Mac'en. Jag har kollat efter firmware med det finns inga tillgängliga uppdateringar.

Rättelse: jag hittade en nyare firmware - ska testa och se vad det blir för skillnad om någon

Så nu är det uppdaterat. Sägas skall dock att jag ju har ställt in routern för att automatiskt kolla efter nya fw-uppdateringar, nu vet jag att det inte funkar :/.

Det återstår att se om det gör någon skillnad i längden men direkt efter uppdateringen ökade min Peak Throughput från 1.2MB/s till 1.5MB/s och så "högt" har jag nog aldrig sett den.

Problemet kvarstår. Avbrotten är sällan särskilt långa, max någon minut. Att pinga routern funkar utmärkt men att pinga min isp när problemet uppstått är omöjligt. Jag behöver fler uppslag - se gärna mina frågor i inledande post.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 15:00
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Problemet kvarstår. Avbrotten är sällan särskilt långa, max någon minut. Att pinga routern funkar utmärkt men att pinga min isp när problemet uppstått är omöjligt. Jag behöver fler uppslag - se gärna mina frågor i inledande post.

Gör som supporten på din ISP säger och koppla bort routern, nu talar vi inte bara medans du har problemet utan helt och håller under en helg eller så.

i terminalen finns det 2 saker som du kan kolla (då routern är borta):

$ ifconfig -a

den anslutning som är aktiv och är ansluten visar status exempelvis som:
"media: autoselect (1000baseT <full-duplex,flow-control>) status: active"

om det ändras till "media: autoselect status: inactive" så tappar maskinen helt och håller kontakten med switchen om om du har stadsnät eller modemet om du har har ADSL, av någon anledning envisas apples GUI felsökningsverktyg med att inte uppdatera riktigt lika fort och precist som terminal programmen..

Sen ett vanligt ping test, exempelvis "ping -i 10 <standardgatewayen som din ISP har>" den kan du hitta genom att i terminalen skriva:

entity@ran ~): netstat -rn | grep default
default            10.0.0.1           UGSc      123        7    en1

Då du iaf lite närmare att hitta felet, du vet om det är ett fysiskt länkfel eller nätfel..

Ursprungligen av ntity:

Gör som supporten på din ISP säger och koppla bort routern, nu talar vi inte bara medans du har problemet utan helt och håller under en helg eller så.

i terminalen finns det 2 saker som du kan kolla (då routern är borta):

$ ifconfig -a

den anslutning som är aktiv och är ansluten visar status exempelvis som:
"media: autoselect (1000baseT <full-duplex,flow-control>) status: active"

om det ändras till "media: autoselect status: inactive" så tappar maskinen helt och håller kontakten med switchen om om du har stadsnät eller modemet om du har har ADSL, av någon anledning envisas apples GUI felsökningsverktyg med att inte uppdatera riktigt lika fort och precist som terminal programmen..

Sen ett vanligt ping test, exempelvis "ping -i 10 <standardgatewayen som din ISP har>" den kan du hitta genom att i terminalen skriva:

entity@ran ~): netstat -rn | grep default
default            10.0.0.1           UGSc      123        7    en1

Då du iaf lite närmare att hitta felet, du vet om det är ett fysiskt länkfel eller nätfel..

Frågor:
1. Uppdateras det första alternativet när jag kört igång det eller måste jag testa att köra det flera gånger

2. Ska jag köra ping'en hela tiden eller bara när jag ser att problemet uppstår?

Senast redigerat 2007-08-14 15:53

Jag kör efter ntity's instruktioner nu men undrar samtidigt en sak. Kan MAC-adressen ha någon inverkan här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 16:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag kör efter ntity's instruktioner nu men undrar samtidigt en sak. Kan MAC-adressen ha någon inverkan här?

ifconfig dumpar aktiv status i denna sekunden, om du vill kolla igen så måste du skriva igen.

Ja, din ISP kan ha MAC lås aktivt eller för den delen port-security aktivt om det är stadsnät..

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

... Kan MAC-adressen ha någon inverkan här?

Jag kan nämligen klona datorns MAC-adress till routern ifall det behövs,,,

Det är stadsnät. ServaNet i Sundsvall men min isp är Bahnhof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 19:49
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag kan nämligen klona datorns MAC-adress till routern ifall det behövs,,,

Det är stadsnät. ServaNet i Sundsvall men min isp är Bahnhof

Om du kommer ut på internet med Macen direkt i väggen är det bara onödigt att gorma, hela poängen just nu är att veta om det händer med endast macen i väggen eller inte, inget mer.

Ursprungligen av ntity:

Om du kommer ut på internet med Macen direkt i väggen är det bara onödigt att gorma, hela poängen just nu är att veta om det händer med endast macen i väggen eller inte, inget mer.

Vadå gorma? Allt jag gjorde var att jag gav mer info, kanske inte nödvändig info men då behöver du ju inte bry dig om den...

Ursprungligen av ntity:

Om du kommer ut på internet med Macen direkt i väggen är det bara onödigt att gorma, hela poängen just nu är att veta om det händer med endast macen i väggen eller inte, inget mer.

Vet inte vad du avser med att gorma men nu har jag kört utan routern i ungefär två dygn utan större problem. Det har skett mindre avbrott liknande de jag hade problem med tidigare men inte alls lika ofta eller lika länge och det verkar också som om jag överlag har en högre och stabilare uppkopplingshastighet. Jag skickade frågan om MAC-adressen till min iSP's support men har inte fått något svar tillbaks, det är möjligt att de inte förstod vad jag menade undrar om jag ens förstod själv ;). Jag vill dock gärna ha routern så jag ska testa något...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 15:29
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vet inte vad du avser med att gorma men nu har jag kört utan routern i ungefär två dygn utan större problem. Det har skett mindre avbrott liknande de jag hade problem med tidigare men inte alls lika ofta eller lika länge och det verkar också som om jag överlag har en högre och stabilare uppkopplingshastighet. Jag skickade frågan om MAC-adressen till min iSP's support men har inte fått något svar tillbaks, det är möjligt att de inte förstod vad jag menade undrar om jag ens förstod själv ;). Jag vill dock gärna ha routern så jag ska testa något...

Det jag menade med att gorma var att du funderade på inställningarna i routern i en fas av testning då denna inte ens skall vara inkopplad, regel nummer ett i felsökning "en sak i taget" annars slutar det alltid med att man missar något.

Klona mac-addressen är inte heller en lösning på problemet, om det är routern som strular kommer den att fortsätta att strula oavset vilken MAC-adress som du har ställt in..

Nästa steg är då att testa med en annan router, gärna annat märke/model etc, kanske kan låna av en kompis eller så, ansluter du trådlöst eller med sladd när du har routern i, om inte annat testa med sladd mellan dator & router med.

Ursprungligen av ntity:

Det jag menade med att gorma var att du funderade på inställningarna i routern i en fas av testning då denna inte ens skall vara inkopplad, regel nummer ett i felsökning "en sak i taget" annars slutar det alltid med att man missar något.

Klona mac-addressen är inte heller en lösning på problemet, om det är routern som strular kommer den att fortsätta att strula oavset vilken MAC-adress som du har ställt in..

Nästa steg är då att testa med en annan router, gärna annat märke/model etc, kanske kan låna av en kompis eller så, ansluter du trådlöst eller med sladd när du har routern i, om inte annat testa med sladd mellan dator & router med.

Det kan nog blir lite svårt att hitta en annan router att testa med.

Den jag har nu är bara några månader gammal och den köptes med tanke på att det är ett märke som brukar funka bra med Mac (Belkin) och gränssnittet för inställningarna funkar verkligen mycket bättre än det gjorde för min förra router (Netgear) som knöt ihop i början på året.

Jag kan inte ansluta trådlöst till routern för jag saknar Airport i datorn.

Jag har hittills inte haft några problem med anslutningen mellan dator och router, det brukar handla om brist i kommunikationen mellan routern och omvärlden, men jag skulle kunna byta ut den kabel jag haft dem emellan för att se om det gör någon effekt, jag kan också testa andra portar på routern för att se om det gör någon skillnad.

  • Medlem
  • 2007-08-16 17:37

Kanske lite OT, men hur har du fått till det där flådiga utseendet på fönstren, med svarta pluppar istället för de röda, gula, gröna?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har sedan en tid tillbaks märkt att min bredbandskoppling ibland är ganska instabil, rent av sporadisk. Ena stunden funkar det utmärkt å den andra
inte alls. Det verkar nästan som om jag måste hålla
liv i linan för att det ska funka. Ibland funkar det att "ladda om" men inte
alltid.

Jag har testat att pinga och även det lyckas ibland
och ibland inte - precis som om det var glapp
någonstans. Tar jag fram Nätverksdiagnostiken kan det ofta se ut som på bilden nedan , alternativt är de två röda gula istället. Problemet kan dock försvinna ganska fort och snart är allt "normalt" igen.

I korrespondens med min isp har jag fått rekomendationen att koppla ifrån min router och testa om det blir likadant ändå. "Tyvärr" uppstår aldrig felet längre stunder så jag hinner inte koppla ifrån den innan allt är normalt igen. Routern står fn ovanpå min Mac, kan det vara så att em-fält från Mac'en stör trafiken? Jag har inte testat att byta kabeln till vägguttaget ännu men funderar på det.

Tacksam för all hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 17:58
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kanske lite OT, men hur har du fått till det där flådiga utseendet på fönstren, med svarta pluppar istället för de röda, gula, gröna?

ser ut som shapeshifter http://unsanity.com/haxies/shapeshifter

Ursprungligen av ntity:

ser ut som shapeshifter http://unsanity.com/haxies/shapeshifter

Japp det är Shapeshifter med tillägget Qure

Jag snackade med en kamrat o han hade haft liknande problem med samma isp tidigare. Enligt honom hade det att göra med att han inte fick rätt DNS-adress av servern.

Vi testade med att ställa in DNS manuelt för mig men det verkar inte göra någon skillnad. Jag ska ringa min isp imorgon. Enligt manualen till routern ska WAN/Internet-lampan lysa stabilt, den blinkar som ett stroboskop för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 20:31
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Japp det är Shapeshifter med tillägget Qure

Jag snackade med en kamrat o han hade haft liknande problem med samma isp tidigare. Enligt honom hade det att göra med att han inte fick rätt DNS-adress av servern.

Vi testade med att ställa in DNS manuelt för mig men det verkar inte göra någon skillnad. Jag ska ringa min isp imorgon. Enligt manualen till routern ska WAN/Internet-lampan lysa stabilt, den blinkar som ett stroboskop för mig.

Att den lyser klart brukar indikera kontakt, medans den blinkar om det går trafik så kolla i manualen en gång till om det står ngt sådant.

Ursprungligen av ntity:

Att den lyser klart brukar indikera kontakt, medans den blinkar om det går trafik så kolla i manualen en gång till om det står ngt sådant.

Ursprungligen av Ur manualen:

...When the light is OFF, the Router is NOT connected to the Internet. When the light is blinking, the Router is attempting to connect ot the Internet. When the light is solid GREEN, the Router is connected to the internet...

Min lampa blinkar mesta tiden. Vissa kortare stunder lyser den med ett stabilt grönt ljus men det handlar inte om några längre stunder. Det är inte min mening att "skrika" i ovanstående citat - det står exakt så i manualen.

Egentligen är det troligen OT men det finns tre sätt att återställa routern: en knapp på baksidan, en "knapp" på undersidan i framkant samt genom webbgränssnittet...

1
Bevaka tråden