Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta från extern USB disk?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 15:06

Hej
Jag har letat men hittar inget svar på min fråga - kan man starta från en extern USB hårddisk?

Jag har sedan länge kört back up med hjälp av Superduper för att kunna starta från denna om något skulle gå fel. Jag frågade försäljaren när jag köpte hårddisken och han försäkrade att så skulle gå om jag bara formaterade den rätt (extended och GUILD)

Nu har en kompis sagt att man måste ha Firewire disk för att kunna starta från den.
Stämmer det?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-08-13 10:18

Boota från extern disk

Hej;

Det stämmer att du i </= OS X 10.4 måste ansluta med FW för att kunna boota från en externa skiva...

Bästa Hälsningar, Mikkel Ørstedholm

Nja, jag har en Lacie USB disk som jag kunde starta från igår.
Segt var det men det gick.
Varför skulle inte det gå?

Hej
Det verkar vara så att intelmacar kan startas från både externa USB- och Firewirehårddiskar, medan G3, G4, G5macar kan kan startas externt bara med firewirehårddiskar.
/leni

Tack Leni45!
Bra att veta skillnaden, dvs att jag ska se till at ha en firewire till min G4

Själv undviker jag USB2-diskar så långt det går till förmån för FW. Massor av länkar i den här gamla tråden: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/98928-extern-hd-koeprad-till-ett-blabaer.html samt mer info här: http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/78616-snabb-extern-disk-behoever-koeprad.html

  • Medlem
  • 2010-04-28 18:06

Återupplivar denna gamla tråd.
Tänkte att jag skulle hjälpa min syrra och ominstallera OS X 10.6 på hennes Mini eftersom den är så otroligt plågsamt seg. Att starta upp den tar ca 2 minuter. Inga ovanliga fel finns att finna i Skivverktyg. Och i en tidigare tråd gavs rådet att installera om allt från grunden och strunta i TM-backupen.
Så jag tänkte prova att blåsa ut allt och installera om allt från början igen.
Då DVD-spelaren har pajat så måste jag starta från en FW-disk. Och om jag har förstått allt rätt så håller man ner T under uppstarten? Tänkte ta med min MB och göra en skivavbild av hennes OS X-skiva och sedan installera från skivavbilden på disken. Vilket osökt leder oss in på nästa fråga:
När man skapar avbilden, vad ska man välja för alternativ?

Mycket tacksam för svar.

/Dalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 18:36
Ursprungligen av Dalle:

Återupplivar denna gamla tråd.
Tänkte att jag skulle hjälpa min syrra och ominstallera OS X 10.6 på hennes Mini eftersom den är så otroligt plågsamt seg. Att starta upp den tar ca 2 minuter. Inga ovanliga fel finns att finna i Skivverktyg. Och i en tidigare tråd gavs rådet att installera om allt från grunden och strunta i TM-backupen.
Så jag tänkte prova att blåsa ut allt och installera om allt från början igen.
Då DVD-spelaren har pajat så måste jag starta från en FW-disk. Och om jag har förstått allt rätt så håller man ner T under uppstarten? Tänkte ta med min MB och göra en skivavbild av hennes OS X-skiva och sedan installera från skivavbilden på disken. Vilket osökt leder oss in på nästa fråga:
När man skapar avbilden, vad ska man välja för alternativ?

Mycket tacksam för svar.

/Dalle

DVD-/CD-master

CCC heter programmet som hjälper dig... finns här:
Carbon Copy Cloner - Home

Carbon copy cloner.

Du har helt rätt angående att du startar upp mini med t nere.

  • Medlem
  • 2010-04-28 19:10

Tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 20:04

Fast oj vänta, läste inte allt utan svarade bara på bilden. Gör som wilhelmsson säger. Använd CCC för att kopiera över Mac OS X-disken till USB-disken och sedan startar du upp från disken.

1
Bevaka tråden