Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk till gammal (SATA-150) Macbook

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter nu med en Macbook CD (dvs den första modellen), men skulle behöva en ny hårddisk till den. Eftersom denna dator endast har det tidigare SATA-gränssnittet (iaf visar systeminformation 1,5Gbit/s), så undrar jag ifall jag ifall det kommer att strula med en hårddisk som stöder SATA-II. De ska ju vara bakåtkompatibla, men man vet ju hur det brukar gå .

Anledningen till att jag vill ha den nyare varianten är att jag skulle vilja ha 120 eller 160 Gb, och den momentus 7200.1 jag tittade på hade bara 100 som max.

Jag upptäcker nu att pga tiden jag skapar detta inlägg, och med tanke på att jag ska köpa disken idag, tror jag inte att jag hinner få några svar innan jag har inhandlat den. Ni skulle ju ändå kunna svara så att framtida frågvisa har något att söka på .

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-13 08:27

Borde väl fungera, samma typ av kontakt och det är egentligen bara farten som är annorlunda.
Och du får väl surfa in här på mobilen medan du står i affären!!

haha, försent, köpte en SATA-150 istället, eftersom den hade så fint pris (enligt mig, kanske blev lurad). Hur som helst, en Hitachi 160Gb, gick på runt 650kr. Var det dyrt eller lagom?

EDIT: Bara 5400 RPM, kanske lite för lite, frågan är om man får ut mer ur 1,5Gbit/s?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-25 19:08

Var köpte du den HDn?

Har också första MacBooken och behöver en större HD

Tack!

1
Bevaka tråden