Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium 1.1 ute nu!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För er som missat det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 01:03

Va fa... här har jag suttit och laddat om för att få starta den här tråden och så missar man det ändå, typisk...

Ursprungligen av Adrian B:

Va fa... här har jag suttit och laddat om för att få starta den här tråden och så missar man det ändå, typisk...

Haha, jag kände på mig att du skulle reagera
Hitta ett gammalt inlägg där ni diskuterade betan.

Men men, jag vann den här

Ursprungligen av Emanuel L:

Haha, jag kände på mig att du skulle reagera
Hitta ett gammalt inlägg där ni diskuterade betan.

Japp, jag visste ju att 1.1 var precis runt hörnet och programmet ligger mig varmt om hjärtat.

Ursprungligen av Emanuel L:

Men men, jag vann den här

Jepp, bara att erkänna sig besegrad

Förvrigt har jag kört betan av Adium 1.1 och kan säga att det är en solid uppdatering. Det mesta ser ut som förut, men det är lite snyggare, lite snabbare och med lite mer finesser. T.ex. när kontakter går off- och online är det små snygga animationer i kontaktlistan istället för hopp.

För en lite enklare sammanfattning av nyheterna kan man kolla in detta på utvecklarbloggen:

The last release of Adium was about a month ago, so you might think that Adium 1.1 has been in development just that long. You might also think that ice cream is better without caramel. You'd be wrong on both counts. Adium 1.1 development started over a year ago, and the ducky fruits of that labor are now yours to enjoy

Adium 1.1, now available, includes one of the student projects from the Google Summer of Code 2006. That project — new, tastier tabs, using PSMTabBarControl — provides a number of benefits:

  • You can arrange your tabs on any side of the message view, not just the bottom. Tabs are arranged vertically when you put them on the left or right edge of the window and horizontally when you put them on the top or bottom.

  • Tabs handle overflow better by presenting a chevron (») menu, just like toolbars do.

  • Tabs are now spring-loaded, so that if you drag something to a tab that isn't active, it will activate, so that you can position the thing you're dragging precisely within the inputline.

  • You can have each tab display the number of unread messages, if any.

  • More! Play around and find out.

Adium 1.1 brings other fresh yum besides the new tabs:

  • Prettier

  • Faster

  • Changes in the contact list, such as people coming online and going offline, animate smoothly.

  • The contact list's ability to hide like the Dock at the edge of the screen has been improved.

  • A new type of AdiumXtra, the menu bar icon xtra, has been created to let you customize the appearance of Adiumy in your menu bar; you can download AdiumMenuBarIcons packs from AdiumXtras.com.

  • Buzz on Yahoo! and nudge on MSN are now fully supported.

  • AIM DirectConnect should be more reliable and less memory intensive; it is now automatically initiated as needed.

  • You can now import accounts and chat transcripts from iChat.

  • Adium now warns you if you run Adium from the disk image. This will especially benefit new Mac users who aren't accustomed to working with disk images.

  • Right-to-left text is handled property on MSN.

En liten med ändå mycket bra grej:

  • Adium now warns you if you run Adium from the disk image. This will especially benefit new Mac users who aren't accustomed to working with disk images.

Det är vanligare än man tror att folk kör program direkt från skivavbild istället för att kopiera till hårddisk. Det var en lång diskussion om huruvida skivabilder var förvirrande eller inte på Adiums utvecklarblogg. De som påstår att detta inte är ett problem har aldrig haft att göra med vanliga användare. Så lösningen att varna för det är utmärkt.

Ursprungligen av Adrian B:

En liten med ändå mycket bra grej:

  • Adium now warns you if you run Adium from the disk image. This will especially benefit new Mac users who aren't accustomed to working with disk images.

Det är vanligare än man tror att folk kör program direkt från skivavbild istället för att kopiera till hårddisk. Det var en lång diskussion om huruvida skivabilder var förvirrande eller inte på Adiums utvecklarblogg. De som påstår att detta inte är ett problem har aldrig haft att göra med vanliga användare. Så lösningen att varna för det är utmärkt.

Ja, otroligt att detta inte är standard i alla program. I stort sett alla nyblivna mac-användare jag känner, som inte är datanördar, har detta problem. En varning, med ett alternativ om att flytta filen till programmappen och kanske t.om. skapa en ikon i dockan, borde verkligen finnas i alla program. Det skulle inte störa upplevelsen för vana användare, men hjälpa otroligt mycket för nybörjare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-13 08:28

Jag har aldrig riktigt förstått varför skivavbilder är bättre än zip-filer (eller andra arkiv) att skicka program i? Är det inte bättre att bara dubbelklicka på en zip-fil och få programmet uppackat direkt där arkivet låg, sen kan ju användaren flytta det var den vill..? Då slipper man ju folk som kör programmet via en skivavbild? Vet själv att det tog mig en liten stund innan jag förstod hur allt hängde ihop när jag var ny.

Ska jag vara helt ärlig kan jag inte komma på någon anledning alls till att distribuera program på skivavbilder utom möjligtvis att man kan designa bakgrunden

Ursprungligen av shandar:

Jag har aldrig riktigt förstått varför skivavbilder är bättre än zip-filer (eller andra arkiv) att skicka program i? Är det inte bättre att bara dubbelklicka på en zip-fil och få programmet uppackat direkt där arkivet låg, sen kan ju användaren flytta det var den vill..? Då slipper man ju folk som kör programmet via en skivavbild? Vet själv att det tog mig en liten stund innan jag förstod hur allt hängde ihop när jag var ny.

Ska jag vara helt ärlig kan jag inte komma på någon anledning alls till att distribuera program på skivavbilder utom möjligtvis att man kan designa bakgrunden

Fast då är problemet att folk kör program från Download-mappen Kan bli rörigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-13 11:19
Ursprungligen av Leftrustle:

Fast då är problemet att folk kör program från Download-mappen Kan bli rörigt.

Men det är nog lättare för nybörjare att förstå än en skivavbild

"Changes in the contact list, such as people coming online and going offline, animate smoothly."

Denna gillade jag, ett tag. Men vet inte hur störande det kan bli med all rullande ner och upp på sidan

Ursprungligen av Emanuel L:

"Changes in the contact list, such as people coming online and going offline, animate smoothly."

Denna gillade jag, ett tag. Men vet inte hur störande det kan bli med all rullande ner och upp på sidan

Heh, lustigt, jag skrev precis om den som synes. Kanske blir jag också less, men än så länge tycker jag det är snyggt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-13 02:34

På pappret är min favorit

Improved determination of network availability when waking from sleep

hoppas den håller vad den lovar

Efter att ha installerat genom Adiums egna update-tjänst så försvann alla mina konton och det går inte att lägga till nya, trycker man på pluset så är de bara utgråat :/

Ursprungligen av Johan S:

Efter att ha installerat genom Adiums egna update-tjänst så försvann alla mina konton och det går inte att lägga till nya, trycker man på pluset så är de bara utgråat :/

Ouch... och du tog inte en backup på Adium-mappen i ~/Library/Application Support/ antar jag? (Jag gör alltid det innan stora uppdateringar, är alldeles för rädd om min historik för att riskera något.)

Usch!

Och så verkar de fortfarande inte ha fixat färginställningsproblemen ännu heller!
När man ska ändra färg på skrivfältet till t ex svart så kan man inte ändra fontfärgen utan bara bakgrundsfärgen, vilket är MYCKET störande för en som använder IRC-temat och inte vill ha det vitt o så!
Ni som pallar, testa leka runt med färginställningarna, de är helt oanvändbara.
Det stör jag mig mest på med programmet.

Jo, jag kunde byta tillbaka till 1.0.5 och de fungerade, men störande att inte 1.1 vill fungera.. Orkar ju inte lägga till alla konton igen o tappa alla inställningar och all historik..

Now it's final. Jag förstår inte varför jag alltid använt Microsofts klient (Jag använder bara MSN.) Nu var det faktiskt dags att byta, och nu är det gjort

Nä, det håller jag nog inte med om.
Att ha program blandade med allt annat man tankar ned är väl värre än att förstå en dmg (det försvenskade ordet är skitfult f.ö). Det är väl det första man lär sig att kopiera programmen från dmg'n till program-mappen? Iaf alla jag fått över till macvärlden.

Ursprungligen av RockyMontana:

(det försvenskade ordet är skitfult f.ö)

Jo, "skivavbild" är ingen höjdare. Jag försöker använda svenska termer så gott det går om det finns vettiga eller vedertagna alterntiv (t.ex. om Apple genomgående använder en viss översättning) och då ingår att skriva "skivavbild" i min värld. men snyggt är det inte.

(Exempel där det är mera givet med svenska termer: "flikar" är bättre än "tabbar", "spåra" paket bättre än "tracka" paket osv. Men nu ska jag inte göra en språkvårdartråd av detta, det är livsfarligt spår... )

Hehe, varför blir jag glad när en diskussion jag skapat syns på startsidan på diggade diskussioner *wacko* hehe

Varför inte bara en dmg då? Det funkar ypperligt, och det är varken svenskt eller engelskt, eftersom det är en filändelse, hurra för smarta lösningar!

Dock är jag fortfarande sur över att de inte fixat pallett-problemen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 14:47

Är problemen (konton borta, färginställningar på text) inrapporterade till Adium-folket? Vet de inte om problemen är oddsen sämre att de fixas. Kontoproblemet låter som något för #adium på irc.freenode.net, de brukar vara duktiga på att realtidsfelsöka, speciellt om man dyker in där på tidiga kvällar när både USA och Europa är vakna.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-08-13 22:27

De har inte fixat personliga meddelanden o så för msn? De skulle tjäna mycket på att stödja msn helt då det saknas en bra klient på mac sidan tycker jag. Fast o andra sidan är det redan ett skitbra program.

Ursprungligen av ahmedmo:

De har inte fixat personliga meddelanden o så för msn? De skulle tjäna mycket på att stödja msn helt då det saknas en bra klient på mac sidan tycker jag. Fast o andra sidan är det redan ett skitbra program.

Finns en inofficiell version av Adium med stöd för personliga meddelanden gjord av en användare som inte orkade vänta och kompilerade i hop en version med den kod av libpurple som finns med stöd för MSNP14. Inget för den med svaga nerver, men för mig fungerar det problemfritt.

Adium 1.1.1 har precis släppts: Adium 1.0.6 and 1.1.1

We've just released versions 1.0.6 (for Mac OS X 10.3.9) and 1.1.1 (for Mac OS X 10.4 and later) of Adium. These contain the Sparkle Plus fix that I mentioned previously, so you should now be able to run the check for updates with confidence. Thanks go to all the users who helped me track down the problem over this afternoon.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-14 10:33

När ska dom fixa farten på filsändningen som på aMSN så man kanske kunde installera denna någon gång?
Bedrövlig dålig prioritet.
http://trac.adiumx.com/wiki/FileTransfer

Ursprungligen av Tjarven:

När ska dom fixa farten på filsändningen som på aMSN så man kanske kunde installera denna någon gång?
Bedrövlig dålig prioritet.

Adium är beroende av vad libpurple klarar av. libpurple i sin tur är en open source-produkt där folk lägger ner sin tid frivilligt. Du får gärna hjälpa dom med de bitar du tycker är viktiga när dom inte behagar din prioriteringslista.

Det måste vara drygt att arbeta med sådana här projekt (Adium) när folk gnäller på vad de prioriterar. Många jobbar helt ideellt och så klagar folk istället för att hjälpa till, de har säkert inte ens donerat. Dålig karma

http://trac.adiumx.com/wiki/ContributingToAdium

Bevaka tråden