Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste iMac ha lika stora RAM-moduler?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 17:26

Har inte sett någon tråd om just detta än, så här kommer min fråga. O:-)

På Onsdag så får jag in lönen vilket resulterar i ett inköp av den nya iMacen, jag undrar dock hur om den klarar av att hantera 1GB+2GB, eller om den måste ha samma storlek på modulerna när man har två, det finns ju som bekant en del knepigheter med vissa moderkort. Om den klarar 3GB så beställer jag den med 1GB och köper en 2GB-modul separat och pular in själv för samma pris.

BTW. Skulle någon trevlig moderator kunna fixa till rubriken så att det står RAM istället för RAN?

Senast redigerat 2007-08-12 20:15
  • Oregistrerad
  • 2007-08-12 20:38

Jag har alla fall uppfattat det som att du kan ha olika storlek på minnena.

Det är väl jävligt old school att behöva ha identiska minnen i datorn?
Det där slutade de väl med när SD-RAM kom typ 99?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-13 04:57
Ursprungligen av RockyMontana:

Det är väl jävligt old school att behöva ha identiska minnen i datorn?
Det där slutade de väl med när SD-RAM kom typ 99?

Mac Pro måste ju ha parmonterade minnen, antar att det var TS avsåg.

Jag vill inbilla mig att det har något att göra med att vardera processorn (med sina 2 eller 4 kärnor) sitter med varsin systembuss. Men har jag fel får vi nog veta bättre inom kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 23:50

Tjaaa, om jag inte minns fel så är det så i min PowerMac G5 (första generationen) som jag använder nu.

Minns att det försvann och helt plötsligt kom tillbaka, och nu hoppas jag att sådana idéer har försvunnit för gott.

  • Medlem
  • 2007-08-13 09:55

Nej, du har rätt. iMacen däremot har bara en systembuss.

all right, ja, man lär sig något nytt varje dag.
Förstår inte att daaaagens teknik inte lyckats bemästra det "problemet" på full skala...

Parmonterade minnen, i den implementation som PM G5 och Mac Pro har, är ungefär lika "old school" som RAID 0 eftersom det är samma princip. Chipset med dubbla minnesbussar använder en form av striping för att få dubbla minnesbandbredden, och det "problemet" kommer att finnas så länge 2x prestanda är mer än 1x. Gissar att du får vänta om du vill att det ska ändras...

Ja, jo, det är jättebra att det fungerar så, men likväl blir det ett problem om det är tvunget att det måste vara samma minnesstorlek, av många olika anledningar.
Eller hur?
Tillgången är bra, men kravet är mindre bra, tänker jag iallafall.

1
Bevaka tråden