Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox - ladda ner filer med rätt namn

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag ska ladda ner en zip-fil:

Tex. " Download ListMessenger Light"
http://www.listmessenger.com/index.php/downloads

Så sparas inte zipfilen på skrivbordet med det namn den har. det blir ngt konstigt som fj6kw531.zip

Hur ändrar jag detta så den sparas som filen heter?

/manne

Med Firefox 2.0.6 så har jag följande beteende.

1. Klickar länken. På skrivbordet visas en fil med mysko namn som du beskriver. Samtidigt inne i Firefox har jag en dialogruta som undrar vad som ska ske med filen (Öppna med, Spara ...).

2. Jag har valet Öppna med Expander som default. Jag klickar OK och i samma stund byter filen på skrivbordet namn till det rätta namnet. Expander packar sen upp en mapp med det namnet (listmessenger-light-2.1.0).

Det funkar alltså men ser i starten lite lustigt ut.

Precis. Men nu får jag inte ngn dialogruta som frågar vad jag vill göra efter spara. den sparar den på skrivbordet med det konstiga namnet.

Gör jag det med safari så packar den upp osv. som du beskriver på punkt 2.

jag vill helst enkelt spara den på skrivbordet med samma namn

Jag tror du missuppfattade det jag skrev.

Om jag klickar i rutan "Kom ihåg detta till nästa gång" så ser jag ingen anledning till att jag får annat beteende än det jag beskrev. Jag klickar bara på länken och har en fil med rätt namn på skrivbordet när den är klar. Temp-filen ser dock skum ut.

Skulle det vara just den inställningen för autonerladdning som är boven så kan jag iofs testa att ändra men jag hittar inte hur man ställer tillbaka detta. Och om du talar om för mig var den inställningen sitter så kan du lika gärna testa detta själv.

Det är inget med auto, antar jag. då jag får en fråga om vad jag vill göra.
jag väljer spara och den sparar rakt av med det konstiga namnet

Vi verkar prata förbi varandra...

Jag gör ett klipp på hur det ser ut här så kan du jämföra. Stora bilden visar när jag klickat länken. Lilla bilden visar filen när nerladdningen är klar.

Okej, jag får som du, tror jag. har jag stuffit så sparas den på skrivbordet med rätt namn och den packas upp. väljer jag spara på skrivbordet så får jag det konstiga namnet.

En trolig bugg alltså.

1
Bevaka tråden