Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extremt dålig hastighet på Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer inte upp i speciellt höga hastigheter på min router. När jag kopierar filer från min server som är uppkopplad med 1Gbits lina till routern så kommer jag upp i 40Mbit. Detta gäller oavsätt om jag sitter på routern eller om jag är 50m där i från.

'n' nätverket är aktiverat och de är bara jag som är inloggad på router. För att vara på den säka sidan så har jag kopplat in en hårddisk direkt till routern och skickat över filer, men de är precis samma sak där.

Routern är satt i bryggat läge, eftersom jag har en annan router som sköter DHCP, men de ska väll inte spela någon roll. Sedan så kan jag passa på att påpeka att jag har snackat med Apple Supporten utan framgång. Dom vet inte vad problemet är, så ja hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig.

Datorn jag använder är en Macbook där 'n' nätverket är aktiverat. Jag har också testat med andra datorer (dock har dom inte 'n') men de är precis samma sak där, runt 40Mbit verkar vara taket.

Några tips?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-12 07:04

Sökte lite på nätet och hittade några prestandatester på olika n produkter och du verkar få normal prestanda så.

40Mbit kan ju inte vara normalt.
Jag köpte Extreme routern av den enkla anledningen att ja vill ha snabbare än 108Mbit som i min gamla trådlösa router. Om den bara kan leverea 40Mbit så de ju rena skiten. Den har varken antenn eller ett webbaserat gränssnitt. och nu får jag reda på att 300Mbit routern endast klarar 40Mbit. Rena skiten skulle jag säja.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-12 23:19
Ursprungligen av snouser:

40Mbit kan ju inte vara normalt.
Jag köpte Extreme routern av den enkla anledningen att ja vill ha snabbare än 108Mbit som i min gamla trådlösa router. Om den bara kan leverea 40Mbit så de ju rena skiten. Den har varken antenn eller ett webbaserat gränssnitt. och nu får jag reda på att 300Mbit routern endast klarar 40Mbit. Rena skiten skulle jag säja.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#Protocols Du får tillämpa samma på de tillverkarspecifika protokollen typ 108Mbps etc. Eller så kan du kolla här. Jag tror helt enkelt att du har blandat ihop länkhastigheter (tex 108Mbps) med routing-prestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 23:23
Ursprungligen av snouser:

40Mbit kan ju inte vara normalt.
Jag köpte Extreme routern av den enkla anledningen att ja vill ha snabbare än 108Mbit som i min gamla trådlösa router. Om den bara kan leverea 40Mbit så de ju rena skiten. Den har varken antenn eller ett webbaserat gränssnitt. och nu får jag reda på att 300Mbit routern endast klarar 40Mbit. Rena skiten skulle jag säja.

En 108M router leverar inte 108M, den levererar 54M teoretiskt max i full-duplex, vilket innebär att den kan tala 54M (TEORETISKT) i båda riktningarna samtidigt som en telefon, normal Wifi är halv-duplex (som en kom-radio). Dessutom, eftersom det är teroretiskt max som det handlar om har det inget med verkligheten att göra det som du kan förvänta dig som reelt max är 40-50% av det teoretiska.

11b, 11M ger dig en 3-4Mbit reelt.
11g, 54M (och fusk 108M) ger dig en 25Mbit reelt.
11n, 300M som dessutom inte är en standard ännu ger inte 300Mbit utan ger runt 100-140Mbit i verkligheten med saker som verkligen kan leverarea den hastigheten.

sen sist men inte alls på något sätt minst, hur testar du hastigheten? ftp/smb/http går alla bort som tester då dessa inte är representativa (för att inte tala om ev. tptest).

ladda ner ttcp eller liknande testprogram för att testa hastigheten mellan 2 maskiner en ansluten med sladd och en med wifi.

dessutom eventuella nät i närheten som går på 11b/g stör 11n nät, dessa behöver oftast inte ens vara anslutna till ditt nät de behöver bara vara inom signalavstånd och sända för att jävlas med dig. 11n nät har dessutom för att krånga till det mer, ett rent -n läge och ett mixat b/g/n som stödjer 11n men inte ger samma hastighet som ett rent 11n nät

Om du tar och läser på lite så får du reda på hur du ska bära dig åt för att få optimal hastighet. Att kalla saker skit bara för att du inte förstår dem lär inte få upp hastigheten särskilt mycket.

Jag har suttit och pratat med Apples support i 2h utan att lyckas komma upp i mer än 40bit.
Om någon vet hur man konfar den för att komma upp i maxhastighet så måste de ju vara Apple själva.

Jepp, du har förstås rätt, ingen idé att försöka ta reda på hur man gör. Lämna tillbaka skiten och köp en Dlink istället.

Unk, inte Dlink. dom är ju ännu sämmre.

Men då är ju min fråga, vad behöver jag göra för att uppnå utsatta hastigheter?
Ja förutatte att apples support visste alla knep för att komma upp i 300Mbit, och när dom säjer "nä du, den ska nog inte va snabbare" så förutsätter jag att man inte kan göra mer. Så åter igen, hur kan jag fixa mitt problem?

1
Bevaka tråden