Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att uppdatera Loopia DNS?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-20 22:06

Som sagt, jag har ett domännamn på Loopia DNS... till windows hade jag ett enkelt program där jag skrev in loopias dns adress och användarnamn och lösenord och sedan uppdaterade den ip numret för domännamnet så fort datorn fick en ny. Nu vill jag ha detta program på min mac istället då windows maskinen är pensionerad.

Har provat på versiontracker och googlat men inte hittat något program för macen där man kan ange att man skall ändra på loopia.se och inte dyndns... (loopia kör med samma protokoll som dyndns) men jag behöver peka mot loopias server och inte dyndns... tips?

Hoppas det är någolunda förståerligt det jag skrivit

Har du kollat på Loopias supportsidor?

Logga in på ditt konto och kolla under domäner på manualer, där skriver loopia lite om DNS-klienter. Tror att curl i så fall kan vara något för dig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-20 23:28

Kikade där men hittade bara tips om program för win.

Tack för tipset Mikael, fick det av en polare precis också, ska ta o kolla upp om det är någonting som fungerar imorgon

Tipsa gärna om fler program ifall curl inte skulle fungera.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-21 07:01

ok, curl kanske fungerar men jag fattar noll av programmet. jag behöver ett enkelt program som man inte behöver göra massa saker i terminalen med... eller någon som förklarar exakt vilken release jag ska dra ner och vad jag ska skriva

Måste lösningen känna av när du fått nytt IP, eller räcker det med att du själv startar en applikation för uppdatering?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-23 13:06

Det skulle ju underlätta om det kännde av när jag fick nytt ip... men att bara starta en applikation för uppdatering skulle hjälpa en hel del till att börja med iaf.

edit: det är inte min mac som får nytt ip det är min router, så det kanske blir krångligare också?

Jag vet inte vad du har för router, men min D-Link DI-624 har inbyggd funktion för just detta. Kanske din också har det?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-23 15:59

Jag har en Netgear... funktionen finns men endast för dom som använder DynDNS.org, inte tex loopias tjänst

Sant... tänkte inte på det. Min stödjer No-IP, DynDNS och EasyDNS.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-25 15:17

Är det verkligen ingen som vet? Ingen som använder sin mac till detta? Är det så dåligt att jag måste köra in windows klienten under parallels eller liknande?

En lösning är på gång, håll ut en liten stund till bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 20:09

#1 curl ingår i OS X från start.

#2 loopia har komplett guide och ett script på sin support sida

http://support.loopia.se/index.php?_a=knowledgebase&_j=questiondetails&_i=212

#3 om det nu verkligen måste vara med GUI, installera iHook.

http://rsug.itd.umich.edu/software/ihook/

Använder inte DDNS tjänsten från loopia då jag har fast IP redan, men tog mig 3 min att få en fungernade lösning som uppdaterar med en GUI applikation som visar hur det går.

Skulle blir förvånad om det tar mer än 5 min om man inte vet vad man gör

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-25 20:53

tack! skall prova ikväll

Nu blir det problem igen... har gått igenom loopias sida som du länkade till ntity, har laddat ner scriptet, ändrat så mina uppgifter ligger med och sparat det, ändrat rättigheterna på det... och sedan? hur kör jag det? har aldrig använt mig av .sh filer förut?

Provade även genom iHook men den säger bara att den inte kan hitta filen jag försöker köra.

Tacksam för svar

Senast redigerat 2007-06-25 21:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 22:21

om du skall köra den med iHook, byt .sh delen av namnet till .hook så plockar iHook upp den automagiskt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-25 23:10

Fungerar fortfarande inte, den säger no such file or directory. lite segt.

skriver jag ihop scriptet och bara tar med ip uppdateringen så fungerar det... men jag kan ju inte hålla på och skriva in nya ip numret varje gång det ändrar sig.

dvs, loopias exempelscript är inte skrivet för att köras under osx från början.

Jag hade samma fråga som den ursprungliga, och hittade den här tråden. Curl verkar ju som lösningen för mig. Men hur får jag den att köras typ en gång i kvarten (alternativt när ip-numret ändras)? Jag antar att cron har något med det att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 19:32

du kan använda cron eller launchd för detta, personligen skulle jag köra med lanunchd och ladda ner lingon (http://lingon.sourceforge.net/) för att ställa in det.

för den intereserade, plocka ut IP i terminalen

ifconfig | grep -B 2 "status: active" | head -1 | awk '{print $2}'
(entity@ran ~): ifconfig | grep -B 2 "status: active" | head -1 | awk '{print $2}'
10.0.0.11

Funkade finfint med Lingon, allt uppdaterar som det ska. Om jag har förstått och gjort det hela rätt, kommer servern alltså att prata med Loopia så fort den startar och därefter lite då och då...

ntity:
Du menar alltså att jag kan byta ut Loopias kommando, där scriptet på något sätt plockar ut ip-adressen via en http-request till dem mot ditt script? Det verkar onekligen smidigare att inte göra två förfrågningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 20:19
Ursprungligen av augustekman:

Funkade finfint med Lingon, allt uppdaterar som det ska. Om jag har förstått och gjort det hela rätt, kommer servern alltså att prata med Loopia så fort den startar och därefter lite då och då...

ntity:
Du menar alltså att jag kan byta ut Loopias kommando, där scriptet på något sätt plockar ut ip-adressen via en http-request till dem mot ditt script? Det verkar onekligen smidigare att inte göra två förfrågningar.

Det kan du göra om du vill, dock funkar det ju inte om maskinen sitter bakom en router eller liknande, DDNS lösningen som loopia använder är inte speciellt smdig, riktiga DDNS lösningar har ngt som ibland kallas "serverside ip" alltså att servern helt enkelt tar det IP som den ser på anslutningen då man loggar in och använder den för hosten.

Nackdelen med den lösningen är dock att en del ställer klienterna att hammra på servern vilket bara är onödigt..

Det som loopia har gjort är en sorts fattigmanslösning till serverside IP.. kodade tidigare ett script till loopias lösning som kollade lokalt IPt och endast uppdaterade om den måste men vet inte om jag har kvar det, säkert någonstans i projektmappen och skräpar.. det är hur som helst inte svårt alls.

Det saknas bara en grej. Jag har ställt in så gott jag kan i Lingon (är ingen höjdare direkt på Unixbiten), men den startar inte som jag vill när datorn startas. Jag måste in i Lingon och klicka "Load" för att det ska hända något. (Dvs scriptet hittar den, men något annat strular).

Den ligger som en "User Daemon", med "RunAtLoad" ikryssat, vad saknas?

Vad ska jag säga till Lingon/launchd för att mitt script ska köras när datorn startar?

1
Bevaka tråden