Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö funkar inte i iWebb

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 13:48

Hallå allesammans!

Har precis börjat använda iWebb och det är riktigt kul. Det är dock en sak som blir fel för mig. ÅÄÖ i webbläsaren blir fel, det blir bara massa konstiga tecken. I iwebb ser det dock ok ut. Men i safari så blir det jätte konstigt. Dock inte när jag öppnar det från min lokala mapp utan bara när jag har laddat upp den. Jag använder mig av bredbandsbolagets server, den man får med när man har ett bredbandsabbonemang. För att ladda upp filerna använder jag mig av Captain FTP. Hjälp mig snälla så att det blir någon ordning på min hemsida. O.B.S. jag är bara en glad amatör och vill gärna ha en enkel lösning.

tack

Låter som om du har fel encoding på texten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-28 15:19

Har inte testat iWebb.
Men det måste ju gå att öppna dokumentet med t.ex. TextEditor och ändra alla konstiga tecken till å, ä och ö i koden.
(För stor bokstav: Å, Ä och Ö

Senast redigerat 2006-01-29 10:53
  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-28 23:28

En kompis till mig har haft samma problem. Tydligen säger HTML-koden i filen att den är UTF-8-kodad. Men hans server på högskolan sa att det var ISO-8859-1 (vilket inte är stanardinställning, utan något någon hade ändrat på eget bevåg)... Uppenbarligen var Apache felinställt. I hans fall hjälpte det att lägga in inställningar i en fil vid namn .htaccess som overrideade inställningen i Apache...

Kan det tänkas vara det som är problemet här med?

Ursprungligen av TERdON: