Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är comhem?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-06-25 08:59

Hur är comhem "kabel-tv-bredband"?
Jag har suttit hemma och väntat på att Bostream skulle bygga ut så att jag kan få det hem, men nu vill jag inte vänta längre, när det har blivit så dyrt.
Jag har dock ett "multimedia-uttag" i väggen och kan få comhems bredband.
Är de dåliga?
Det är ju fortfarande hyfsat billigt, även om det inte är toksnabbt.

För att fatta mig kort (såsom jag gjorde redan i rubben): Hur är comhem?

Robba någons modem, och låna polarens login så kan du surfa gratis i 1Mbit. polaren bör gärna bo i en annan stad eller liknande, för annars kan ni inte använda samma login samtidigt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jamerson:
För att fatta mig kort (såsom jag gjorde redan i rubben): Hur är comhem?

Uselt. Min lillebror har det och han är aldrig ens i närheten av de utlovade hastigheterna. Telias fördömda loginsida (som förvisso kan lösas med ett separat program) är ju också en anledning till gränslöst hatande och om linan var uppe 24/7 hade man ju kanske haft överseende med det ovanstående men inte ens där levererar de.

Med andra ord - undvik.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-25 09:54

Det är så illa alltså...
Det var det jag befarade. Man har liksom en känsla av att det suger utan att ha särskilt mycket på fötterna.

Finns det någon som har goda erfarenheter?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jamerson:

Finns det någon som har goda erfarenheter?

Jag kör Comhem vi kabeltvnätet.
Har faktiskt inte haft några som helst problem med det.
Fyller mina behov mer än väl. Kanske kunde vara snabbare men jag tankar inte så mycket filer så jag lider inte av det.
En gång på lite mer än ett år har jag inte lyckats komma ut på nätet. Då var det nåt fel över jönköpingsområdet men detta åtgärdades relativt fort.

Om Comhem är ända alternativet så tycker jag du ska välja det annars kanske Bostream är att föredra.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-25 10:30
Citat:

quote: Telias fördömda loginsida (som förvisso kan lösas med ett separat program) är ju också en anledning till gränslöst hatande

Vad är det för login-sida och hur löser man det?

  • Medlem
  • 2002-06-25 10:52
Citat:

quote: Vad är det för login-sida och hur löser man det?

MacIC är svaret. Oavsett om man har Komhem eller Telia ADHD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 11:10

Telia ADHD? Är inte det en sorts personlighetsstörning?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-25 13:41

Fler åsikter om comhem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-26 10:34

Ja, fler erfarenheter tas gärna emot!
Jag beställde comhem härom dagen och är också intresserad. Har ju ångervecka om det skulle behövas...

Verkar som om det beror lite på var i landet man befinner sig... Jag bor i Falun och har inga problem att komma upp i max-hastigheten. Under det knappa år jag haft comhem har det hänt en gång att uppkopplingen inte fungerade, den gången tog det mindre än ett dygn innan den var igång igen. Tänk dock på att du har lägre fart ut, för de flesta spelar detta inte så stor roll, men beroende på vad du vill göra kan det vara ett minus.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2002-06-26 15:29

Jag tycker det fungerar bra. Har haft ComHem i ca ett år nu och tre gånger har linan varit nere, senaste var för två månaders sen då jag inte kom ut på några dagar. Men i övrigt funkar det bra med tanke på att mina datorer via Airport är igång dygnet runt. Jag laddar ner som mest med 80-90 K, jag kan inte säga att det går så mycket fortare sen det blev 1Mb.

Problemet med bredbandsutbyggnaden är att så många nya tjänster hindras upp p.g.a att dom stora stryper bandbredden. Det ni, det suger

Annars har jag hört si och så om ComHem.. En kompis ringer alltid hem till mig och svär för att den går upp och ner och segt stundtals. Varför ringer han mig? Well, han kommer inte fram till supporten

  • Avstängd
  • 2002-06-27 00:27

Polarn kallar det ComBort, han kopplas bort typ konstant o har dassiga hastigheter :/

  • Oregistrerad
  • 2002-06-27 09:27

Jag har haft comhem i tre månader nu och bara haft problem en natt då det var åska och blixtnedslag. Då slutade det fungera en natt.. Ingen större förlust men om man laddar ner kanske det är jobbigt. Hastigehetn ner varierar kraftigt har haft allt från någr a få kb per sekund upp till 300kb per sekund. Men som alla vet beror ju hastigheten också på andra ändans uppkoppling, nätet mellan och datorernas snabbhet.
Jag är mycket nojd överlag och det är ju ett klart bättre alternativ än modem.

/Johan

Har haft com hem sedan sommaren 2000, då var det rena skämtet. Minst en gång i månaden var det ngt fel. Nu fungerar det betydligt bättre, väldigt få avbrott. Toksnabbt är det ju inte men man får ju upp till 120k/sec mot vissa ställen, som sagt så tror jag att det beror på vart/vem man är uppkopplad emot. Uppåt är hastigeheten helt kass Min dator brukar stå upp hela dygnet och tanka ner prylar och det funkar fin-fint ytterst sällan det skiter sig.... Men de e klart att bostrem har fetare hastighet

Hur funkar Com Hem med Mac OS X? Det kan bli så att jag måste flytta till en fastighet där jag inte kan ha kvar mitt Bostreamabonnemang. Däremot finns just Com Hem i huset. På Com Hems webbplats hittar jag ingen information om Mac OS X, så jag blir lite skraj att det ska vara knasiga inloggningsprogram och sånt skit som kräver Classic. Hur är det, nån som kör Com Hem och OS X?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: system.log:
Hur är det, nån som kör Com Hem och OS X?

Jag kör Com Hem och Os X. Funkar bra. Det ända som är surt är att det krävs inloggning. Men funkar det gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 11:12

Jag har KomHem och kör med Jaguar. Det fungerar utan problem. Där emot undrar om det är lättare att få intrång?

ComHem ska höja priserna snart 399 kr tror jag det kommer gå på.

ComHem suger fett... Jag tappar uppkopplingen minst ett par gånger i veckan. Tack vare MacICX behöver jag oftast inte bry mig om det, men om jag försöker lyfta över filer med ftp eller sftp är det djäkligt irriterande när linan dör med 2% kvar av 60MB. Härom veckan låg skiten nere i över ett dygn!

Om det finns någon här på forumet som är haj på shellscript eller dylikt och har lust att skriva något som med jämna mellanrum pingar en känd server samt loggar de tider det inte går så skulle jag bli överlycklig. Då skulle jag ha torrt på fötterna när jag nästa gång ringer och skäller ut tomtarna på ComHem.

[ 28 Oktober 2002, 16:18: Meddelandet ändrat av: theJoker ]

Com Ihåg :

Om ni har problem med nedkoppling etc, chansen är rätt stor att felet inte ligger hos telia utan i fastighetsinstalationen av kabel-tv:n.

Ring till Com Hem och be någon komma och mäta signalstyrkan i uttaget, i mitt fall ( på den tiden jag hade com hem ) så hade jag för hög(!) signal, överstyrning alltså - vilket orsakade problem. Detta löstes enkelt genom att killen som var och mätte bytte uttag i väggen, de har flera att välja på med olika mycke dämpning.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-02 15:53

Har haft comhem i 4 veckor nu. Modem köptes beg. för 50 kr.
Vi har 4 burkar via en router (nån 700 krs variant från macoteket).
Comhem fungerar finfint. Vi sitter på söder i sthlm och har inte haft ett enda problem. Vi har billigaste abb. men uppnår ändå helt ok hastigheter.
Vi har också varit inloggad hela tiden utan att bli utkastad.

Jag är förvånad, trodde att det skulle bli mer strul.

  • Avstängd
  • 2002-11-02 22:15

för att citera två personer:

"för jävligt"

"önskar jag hade bredband istället..."

Comhem - bredband är en smal sak.

Otroligt passande payoff;)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-03 00:15

Telia kan väl suga, men problemen kan ju faktiskt många gånger ligga hos användaren. Som exempel kan vi ta vårat hus:
Jag har bara nya, snabba burkar och får hem över 1MB/sekund (Bredbandsbolaget) och nätet har varit nere ca 4ggr på 2 år!
Annan invånare i huset har IBM Celeron-dator med orginal Win95-installation. Han får ca 50-100k/sekund och har många gånger problem med att komma någonvart, nedladdningar dör osv.
Att använda det här KOV-programmet för test av hastighet ger samma visa. Mina datorer skitsnabba, hans under all kritik.
Ergo: hastigheten och pålitligheten _kan_ faktiskt påverkas ganska mycket av kundens utrustning.
Jag vet också att de här kabelmodemen surar om man byter datorn som är inkopplad på modemet. Någonstans står det att man ska vänta en halvtimme och sedan starta modemet igen.
Min bror hade ComHem i 2 år och hans koppling var bara nere ett fåtal gånger, ofta berodde det på att han kopplat in laptoppen till modemet och då kom han ingen vart på ett tag, modemet kunde kinka och han fick starta om det flera gånger. Hastigheten kan väl inte mätas med BBB men det är ju mil från modem!
Detta var i centrala Malmö så även i storstäder kan hastigheten vara acceptabel.
Jag tror det kan ligga mycket i ovanstående inlägg om att det kan vara problem i själva kablarna i huset.

Min uppfattning är att bredbanden överlag är synnerligen driftsäkra, jag menar, en dags bortfall är ju inget att skrika om när det kostar så lite.
För 8 år sedan var jag med och startade en ISP. Vi köpte då 2mbit som delades upp: 1,5MBit till telefoni (modemen in) och 512 till ren data. För detta betalde vi 17000:-/månad!! Ett bortfall på ett dygn (som inte var ovanligt) blev ju ganska kännbart då...
På de 8 år som gått har det ju inte blivit _så_ mycket billigare att gräva ner fibrer och koppla in uttag. Trots detta kostar den 10MBit-lina jag har futtiga 320kr/månad + 2000 i installation. När man tänker på ISP-installationen ovan och dess kostnad kan man ju undra hur f*n internetleverantörerna överlever? Inte konstigt att Bredbandsbolaget står på ruinens brant, de formligen skänker bort sin tjänst...
Uj, va långt, sorry...

Jag vet inte om det äv vi som haft otur eller vad det är, men vi har spenderat (det senaste året) säkerligen ett dygn i väntetid till supporten pga trasiga modem. Totalt fyra kassa modem på ett år.
+ att man kopplas ner lite hipp som happ
+ kass hastighet!
+ har en tendens att ligga nere när man som bäst behöver internet.

= Numera har jag BoStream. Har aldrig krånglat!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 19:27

Jag har haft ComHem i 9 månader och har inte haft problem mer än en gång då uppkopplingen var borta över en helg. Troligtvis var det egen utrustning som ställde till det. Grannen hade nämligen inga som helst problem vid tillfället. Kör dock ingen permanent server, så jag har ingen statistik på fel. Det viktigaste ör att det fungerar när jag behöver det.
Anläggningen renoverades totalt i BR och allt kablage är nydraget. Både hastighet och svarstider med beröm godkända. Den otekniska flickvännen konstaterar att "det går fortare än på jobbet" ( De har 100MBit Utfors).
Resultatet i TPTEST ser ofta ut så här:
---------------------------
Sändning:
Högsta hastighet TCP: 244.50 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 212.30 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 100.0 %

Mottagning:
Högsta hastighet TCP: 1.03 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 1.06 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 97.3 %
---------------------------
Två saker som påverkar kvaliteten på tjänsten enligt min erfarenhet:
- Var du bor och hur många i fastigheten som är anslutna. I Göteborg har jag bara hört gott om comhem.
- Din grannes dåliga TV. Min grannes gamla Panasonic från -84 störde ut hela flygeln där jag bor. Hon passade på att skaffa en ny TV och gjorde både sina grannar och installatören glada.

Glocalnet har ju ADSL 0,5. Någon som provat? De ska ju vara lite billigare i månadskostnad. 320 kr tror jag. Jag har tre möjligheter jag kan välja på isf. Telia, Kabeltv(comhem) och Glocalnet.

Fjärrvärme är draget till huset jag bor i. Tror ni det finns fler alternativ?

Bevaka tråden