Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphoto eller aperture

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-11 18:12

Efter att iphoto 06 gick trögare än trögt och inte alls i övrigt imponerade speciellt mycket på mig övergick jag för ett år sedan till aperture. Vilket har fungerat tillfredställande, speciellt gillat att den vid redigering inte sparar en kopia av org. filen utan endast inställningar. Nu när ilife08 med senaste iphoto levererades hem blev jag rätt imponerad. Främst över sättet att organisera ens foton, vilket för mig alltid har varit apertures svaghet. Sitter nu i funderingen att lämna aperture för iphoto, då iphoto verkar arbeta som aperture när det gäller spara redigeringar, dvs inte göra en kopia utan endast i en databas spara inställningarna. (Vilket även innebär att iphotos fotodatabas inte växer och storleksmässigt blir otroligt stor). Iphoto 08 visar sig även bra på att hantera stora mängder foton snabbt.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=iPhoto/7.0/en/11464.html

Har läst rätt mycket angående iphoto08 och många verkar verkligen inte vara medvetna om detta.

Utnyttjar apertures funktionalitet i liten skala, trots kunskaper med gedigen fotoutbildning i ryggsäcken använder jag hemma enbart aperture för att spara privatafoton, tagna med en pentax k100d, än om jag kan utnyttja en hel del av dess avancerade funktioner. Fotar ytterst sällan i raw.

Men vad förlorar jag egentligen på denna övergång, vad jag vinner är bättre koll på mina foton, samt export möjlighet till det nya .mac webgalleriet, samt dess snabbhet.

Har någon erfarenhet, klarar man sig med iphotos justeringsmöjligheter, för grundläggande finjusteringar av privatafoton? Vad förlorar / vinner jag på denna övergång (iväntan på aperture 2.0) ?

??? Jag hänger inte alls med på att Aperture skulle vara svagt på att organisera bilderna, tvärtom, det är ju helt suveränt. Det enda du tjänar, enligt min uppfattning, är eventuellt snabbheten (men jag har inte jämfört, kör båda men iPhoto bara för .mac. Har 20 bilder i iPhoto och 25k i Aperture) och integrationen med .mac (som jag inte heller kollat om Aperture fixar)

Ursprungligen av niqlaz:

Har läst rätt mycket angående iphoto08 och många verkar verkligen inte vara medvetna om detta.

Samma här, jag har till och med sett kommentarer som hävdar motsatsen, som denna på Aperture Inside-bloggen:

And the big thing that jumps out at me is that iPhoto still makes a copy of your file when you edit compared to Aperture’s intelligent metadata approach.

No matter what you’re shooting with, you’re going to eat up disk space faster in iPhoto than Aperture. It’s funny. Part of me was hoping that the iPhoto team would modernize this approach, and part of me not.

Jag kanske skulle posta Apple-länken i kommentarerna där...

Edit: Jag insåg just att Aperture-bloggen hade rätt, det skapas faktiskt en till fil på hårddisken när man redigerar en bild.

Senast redigerat 2007-08-12 01:12
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-12 09:11
Ursprungligen av Adrian B:

.
Edit: Jag insåg just att Aperture-bloggen hade rätt, det skapas faktiskt en till fil på hårddisken när man redigerar en bild.

På vilket sätt skapar den en till fil? Jag kan inte finna en kopia på originalfilen jag ändrar. Kan det möjligtvis inte bero på detta?

"Instead of saving a new version over the previous one every time you edit a photo, iPhoto ’08 simply remembers all your changes as an edit list.

When you reopen your edited photo to view or do more work, iPhoto then reapplies those edits to the original version. You’ll see where you left off, so you can make incremental changes from there.

Important: For photos imported to earlier versions of iPhoto and never edited, nondestructive editing will apply in iPhoto ’08.

However, for photos imported to earlier versions and edited either in iPhoto or in a separate application such as Photoshop, nondestructive editing does not apply. To use nondestructive editing on these photos, you must undo all the edits to date by doing one of the following:
"

Förklara gärna om jag har fel, blir ett byte tillbaka till aperture snabbt ifall iphoto skapar dubletter.

Ursprungligen av niqlaz:

På vilket sätt skapar den en till fil?

1) Importera en liggande bild i iPhoto 7.0.1
2) Högerklicka på bilden och välj "Visa fil"
3) Notera att filen ligger i iPhoto Library/Originals/blabla/blabla
4) Gå tillbaka till iPhoto, ta upp bilden i redigeringsläge och gör något med den och tryck på "Klar"
5) Högerklicka på bilden och väjl "Visa fil" (observera att nu finns även valet "Visa originalfil" - det var nedtonad förut)
6) Notera att filen ligger i iPhoto Library/Modified/blabla/blabla

Alltså: iPhoto gör en kopia av originalbilden. Importerar du en stående bild gör den en kopia direkt som den roterar.

Och ja, jag har läst länken du postade i första inlägget.

Hur stor är de olika filerna, den ena är källfilen men är den andra (modified) endast "styrkoder"=liten?

Ursprungligen av akerstrom:

Hur stor är de olika filerna, den ena är källfilen men är den andra (modified) endast "styrkoder"=liten?

Det är två riktiga jpeg-filer. Exakta storleksskillnader beror nog på hur mycket du gjort om bilden.

Ett exempel där jag endast använt mig av "Förbättra"-funktionen på en fil:
Originalfil: 2,1 MB
Redigerad fil: 2 MB

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-12 13:46

Ja det stämmer, på de flesta foton, men en del blir den ingen modifierad fil för på mig. Det ger iphoto i mina ögon en rätt stor nackdel. Såg däremot av farten att Apertures databas är 19.9gb, medans iphotos ligger på 9.1gb, och de innehåller exakt lika många foton. Kör preview i aperture på nivå 3, tydligen verkar de trots det ta upp en hel del hårddiskutrymme. Kanske blir att övergå till iphoto trots allt, för snabbheten och enkelhetens skull.

Jag har själv funderat på bästa sätt att samköra iPhoto och Aperture. Jag vet att det ska gå på lite olika sätt, men jag vet inte vilket som är smartast. Båda programmen har ju sina fördelar faktiskt. Om man t.ex. vill synka bilder till en iPod (eller iPhone för den delen) så är det iPhotos bibliotek som gäller (eller?). Jag har för mig att Apple haft artiklar om detta på sin hemsida, men jag har inte tid just nu att leta efter dom.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-12 14:50
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har själv funderat på bästa sätt att samköra iPhoto och Aperture. Jag vet att det ska gå på lite olika sätt, men jag vet inte vilket som är smartast. Båd

Finns bara ett sätt som är smidigt vad jag vet, i iphoto finns en funktion som heter "visa aperture arkiv", rätt smidig, du bläddrar i apertures databas, och väljer vilka foton du vill importera i iphoto. Nackdelen är att den importerar apertures preview foto endast, och inte självaste fotona som ligger i apertures databas.

Ser själv iphoto som mycket användbart, enkelt att dela ut foton till andra, rss, publicera foton, synca med mobil för att importera video osv. Apertures enda fördel för mig är dess avancerade bildbehandling.

Ursprungligen av niqlaz:

Finns bara ett sätt som är smidigt vad jag vet, i iphoto finns en funktion som heter "visa aperture arkiv", rätt smidig, du bläddrar i apertures databas, och väljer vilka foton du vill importera i iphoto. Nackdelen är att den importerar apertures preview foto endast, och inte självaste fotona som ligger i apertures databas.

Ah, ok. Det skulle vara smidigt om båda programmen kunde arbeta mot samma bibliotek helt transparent.

Ursprungligen av niqlaz:

Ser själv iphoto som mycket användbart, enkelt att dela ut foton till andra, rss, publicera foton, synca med mobil för att importera video osv. Apertures enda fördel för mig är dess avancerade bildbehandling.

Aperture har även en del avancerade funktioner för organisering som kan vara smidiga (t.ex. stacks och möjligheten att ha vissa bilder i biblioteket och vissa externa mm). Sen är väl hanteringen av metadata bättre i Aperture också.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-12 18:29
Ursprungligen av Adrian B:

Aperture har även en del avancerade funktioner för organisering som kan vara smidiga (t.ex. stacks och möjligheten att ha vissa bilder i biblioteket och vissa externa mm). Sen är väl hanteringen av metadata bättre i Aperture också.

Apertures organisering är riktigt bra, har använt i stor omfattning kombinerat med smarta fotoalbum, Nackdelen är när jag använder smarta foldrar, men speciellt stacks får mitt aperture att vara segare än sirap. Verkar vara ett återkommande problem för många, har inte speciellt många foton, ligger runt 7000 men segheten kan få den bästes tålamod att balla ur ibland. Ser verkligen framemot aperture 2, ifall prestanda ökningen är densamma som iphoto 6 > 7.

Håller på att ge iphoto en chans nu (med ps cs3 som extern editor), har fört över mina "privata" foton cirka 5500, och än så länge är jag riktigt imponerad av dess snabbhet. Det enda jag saknar är att kunna strukturera mappar under varandra.

Aperture får nu fungera enbart för fotouppdrag.

Om intresse finns kan jag återkomma med en djupare jämförelse / recension av iphoto 08.

Ursprungligen av Adrian B:

Om man t.ex. vill synka bilder till en iPod (eller iPhone för den delen) så är det iPhotos bibliotek som gäller (eller?). Jag har för mig att Apple haft artiklar om detta på sin hemsida, men jag har inte tid just nu att leta efter dom.

Nejdå, det funkar med Aperture också, kolla i iTunes så ser du.

Ursprungligen av akerstrom:

Nejdå, det funkar med Aperture också, kolla i iTunes så ser du.

Ah, jag anade att mitt "(eller?)" skulle bita mig i svansen, när jag inte kollade upp det

Självklart!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-12 18:48

Jag tycker det är ganska irriterande att iPhoto fortfarande inte kan spara keyword i bildfilen eller en xmp. I synnerhet med tanke på att den glatt importerar alla nyckelord som finns i bilderna jag drar in i iPhoto och lägger till i min egen lista utan att fråga.

Ursprungligen av Mija:

Jag tycker det är ganska irriterande att iPhoto fortfarande inte kan spara keyword i bildfilen...

Är du säker på det? Kolla detta inlägg på Apples forum:

In addition to the Capture Date iPhoto 08 will write the Title to the IPTC Title field, the original file name to the Headline field, the Comments to the Description field and the keywords to the Keyword field upon exporting. The keywords and titles can be turned of for the export. The others are automatic.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-12 21:22
Ursprungligen av Adrian B:

Är du säker på det? Kolla detta inlägg på Apples forum:

Ah. Trevligt. Fast man måste tydligen ta ut bilderna genom "export". Jag brukar bara dra ut bilderna jag behöver till skrivbordet eller direkt till Photoshop och då följer dom inte med. Tack för det Apple och Adrian.

Ursprungligen av Mija:

Fast man måste tydligen ta ut bilderna genom "export". Jag brukar bara dra ut bilderna jag behöver till skrivbordet eller direkt till Photoshop och då följer dom inte med.

Sänd Apple lite feedback så kanske du får med det till iPhoto 8

1
Bevaka tråden