Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto '08 - mina första intryck

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 15:28

Jag har testat iPhoto 7.0 (a.k.a. iPhoto '08) nu och det är verkligen bra! Här är mina intryck:

+ Händelser. Verkligen användbart. Ofta tar man bara en handfull bilder vid ett tillfälle och då "förtjänar" de inte ett eget album, utan åker vanligtvis in i något "Övrigt"- eller "Allmänt"-album. Med Händelser har man nu det perfekta mellantinget mellan att sortera större sammanhang i album och att ha allt i en enda lista i biblioteket. Man kan helt enkelt gruppera bilder, utan att behöva sortera in dem någon speciell stans.
Skimning är också ett väldigt smart sätt att snabbt bläddra igenom dessa grupper.
Prefekt.

+ Flagga. Man kan märka bilder med en liten flagga. Väldigt användbart kan jag tänka mig, om man sparar mycket skräp och vill hitta det bästa snabbt.

+ Symboler medan man bläddrar. När man bläddrar mellan bilder i fullskärmsläget, kommer det upp små symboler på skärmen vid vissa tillfällen. När man byter riktning på bläddrandet, visas en pil med den nya riktningen. När man kommer till slutet på albumet visas en pil med ett streck framför och om man därefter bläddrar ett steg till, så att man kommer tillbaka till den första bilden i albumet, visas en rotations-symbol.
Väldigt bra liten funktion - man får mer känsla för var i albumet man bläddrar och nybörjare slipper bli förvirrade när de trycker på fel pil eller när bilderna börjar om.

+ Gömma. Det är kul att ta fem bilder på samma sak, ur olika vinklar. En stående bild, en liggande, en inzoomad, en med ett annat ansiktsuttryck, etc. Man vill ofta spara flera av bilderna eftersom de allihop är bra. Den närmsta tiden efter att man har tagit bilderna i fråga, tycker man det är väldigt kul att ha dem allihopa.
Men ett år senare, när man har gått vidare med sitt liv och händelsen man fotograferade bara är ett avlägset minne utan väsentlig betydelse, blir det bara irriterande att ha massa skräpbilder på samma sak. Ändå vill man inte radera bilderna, eftersom de är bra och eftersom det är kul att se hur man såg ut för ett år sedan.
Då gömmer man dem! Perfekt funktion. Man borde kunna gömma album också.

+ Uppdelning i källistan. Precis som i iTunes är nu iPhotos källista uppdelad, i "Bibliotek", "Senaste" och "Album". Jag vet inte hur många gånger jag har behövt förklara för nybörjare, om och om igen, vad skillnaden mellan ett album och biblioteket är. Och för att inte tala om "Senaste rullen" och allt det där. Nybörjare har väldigt svårt att greppa vad alla objekt är och hur de förhåller sig till varandra.
Med den nya uppdelningen kommer de att förstå direkt. Man kan dessutom gömma avdelningar som bara är ivägen.

+ Tydligare markering. När man markerar en bild syns det numera väldigt tydligt med en tjock gul ram. Förut var det bara en liten tunn blå ram, som lätt smälte in i bakgrunden. Nybörjare som knappt ens förstår sig på konceptet med markering, hade väldigt svårt att se vilken bild som var markerad.

- Suddiga förhandsvisningar. När man öppnar en bild och den inte har hunnit läsas in än, kom det förut upp en miniatyrbild och texten "Läser in bild". Detta var pedagogiskt och snyggt, speciellt på äldre datorer som kan ta några sekunder på sig att läsa in bilden.
Numera förstoras istället miniatyrbilden upp över hela skärmen, så att man ser en väldigt suddig version av bilden, innan den laddas klart och blir skarp. Det ser väldigt fult ut med suddiga bilder, så hela kvalitetsintrycket sänks ganska mycket. Dessutom finns det inget sätt att veta huruvida bilden håller på att läsas in, eller om den bara är suddig.

- BIlder inte centrerade vertikalt. Om en stående bild låg bredvid en liggande bild i bläddringsbyn, blev den liggande bilden förut vertikalt centrerad. Numera hamnar istället alla bilders nederkanter i samma nivå. Ett litet skitproblem kan tyckas, men det blir så mycket fulare.

- Inga titlar i redigeringsläget fortfarande. Jag gillar att visa mina bilder i fullskärmsläget. Bildspel är bara jobbigt eftersom man inte kan kontrollera hastigheten under tiden. Men jag har också titlar på alla mina bilder, som jag vill ska synas när jag visar dem. Jag skulle önska att man kunde se titlarna i redigeringslägena.

Sammanfattat tycker jag att iPhoto är väldigt förbättrat, (till skillnad från iMovie, som jag bara klagade på). Lite fler inställningar skulle dock inte skada.

Senast redigerat 2007-08-10 15:57

En sak som gjort att jag har hållt mig borta från iPhoto är numera en inställningssak. Jag gillar att ha min egna mappstruktur med bilderna i och jag vill inte att iPhoto ska behöva ha sin egen kopia i ett eget bibliotek. Jag vill kunna använda som iView Media Pro, men iView är ganska dyrt. Och det verkar som att det numera går att göra så, så om jag får tid i helgen ska jag testa det lite mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 15:59

Jag organiserar också alla mina bilder själv, sedan jag fått erfara en korrupt biblioteksfil som förstörde all min organisation. Det har man dock kunnat göra sedan version 5 eller 6.

Va? Haha jasså ok, sån chans har jag gett iPhoto alltså

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 00:39

Nu har jag upptäckt två små negativa saker till:

- Papperskorgen ligger insorterad i kategorin "Senaste". Ganska idiotiskt. Ingen kommer att hitta den, om de väljer att gömma den kategorin.

- I fullskärmsläget fyller verktygsfältet längst ned inte längre hela kanten. Alltså kan man inte bara dra ner musen i botten och så kommer knapparna upp. Man måste dra ner musen exakt där verktygsfältet ligger. Plötsligt är det väldigt opedagogiskt att ha ett gömt verktygsfält, eftersom folk kommer ha svårt att hitta det. Dessutom vet man aldrig var man har "stäng"-knappen. Den dyker upp någonstans i den första halvan av den tredje tredjedelen av skärmens nederkant, räknat från vänster, beroende på hur stor skärm man har och vilken upplösning man valt – istället för att knappen alltid kommer upp längst till höger, så att man hittar den lätt.

En bugg: Om man delar upp händelse A i flera stycken andra utan att ge dom nya namn, går tillbaka till alla händelser och sen drar den första av de uppdelade till händelse B så hamnar allting från gamla händelse A i händelse B (hände flera gånger, fast kanske bara med filmer när jag tänker efter).

Ursprungligen av Adrian B:

En bugg: Om man delar upp händelse A i flera stycken andra utan att ge dom nya namn, går tillbaka till alla händelser och sen drar den första av de uppdelade till händelse B så hamnar allting från gamla händelse A i händelse B (hände flera gånger, fast kanske bara med filmer när jag tänker efter).

Det är ingen bugg. Vad som händer är att alla händelser som skapats när du delade den första fortfarande är markerade när du kommer till alla händelser. Tar du då och drar en av dem till en ny kommer alla följa med.

Kolla själv i texten i raden längst ner. När du kommer till alla händelser efter att delat upp en står där t ex "32 objekt i 3 händelser".

Ett plus är att man äntligen får upp bilden i fullstorlek vid dubbelklick, istället för att hamna i redigeringsläget. Det är troligare att man bara vill se bilden än redigera den.

En förbättring vore om man i fullstorleksläget kunde få zooma in ännu mer, t.ex. genom scrollhjulet, och panorera runt i bilden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 02:57
Ursprungligen av Adrian B:

Ett plus är att man äntligen får upp bilden i fullstorlek vid dubbelklick, istället för att hamna i redigeringsläget. Det är troligare att man bara vill se bilden än redigera den.

En förbättring vore om man i fullstorleksläget kunde få zooma in ännu mer, t.ex. genom scrollhjulet, och panorera runt i bilden.

Fast jag har svårt att se skillnaden. "Förstoringen" är ju exakt samma sak som redigeringsläget, fast utan reglagen. Det är väl mer praktiskt att ha tillgång till reglagen när man ändå tittar på bilden? Använder du det vanliga redigeringsläget istf det nya förstoringsläget, kan du ju t.ex. zooma och panorera precis som du önskar.

Den bästa inställningen är enligt mig ändå dubbelklick = helskärmsläge.
Då får man ju direkt se hela bilden så stort och fint som möjligt och inga knappar är ivägen, förutom när man behöver dem.

Ursprungligen av Rajje:

Fast jag har svårt att se skillnaden. "Förstoringen" är ju exakt samma sak som redigeringsläget, fast utan reglagen. Det är väl mer praktiskt att ha tillgång till reglagen när man ändå tittar på bilden? Använder du det vanliga redigeringsläget istf det nya förstoringsläget, kan du ju t.ex. zooma och panorera precis som du önskar.

Jo, men jag har sett många som varit förvirrade över att hamna i redigeringsläget och behöva trycka på "Klar" för att komma tillbaka. Plus att jag inbillar mig att redigeringslägret var segare att dra igång än fullbildsläget som finns nu. Och exakt samma sak var det inte, i redigeringsläget fick man upp alla bilder överst i en list har jag för mig.

Ursprungligen av Rajje:

Den bästa inställningen är enligt mig ändå dubbelklick = helskärmsläge.
Då får man ju direkt se hela bilden så stort och fint som möjligt och inga knappar är ivägen, förutom när man behöver dem.

Jag testade att ha det så, men det är inte lika snabbarbetat eftersom man inte kan klicka på bilden för att komma tillbaka, utan måste trycka escape (inte ett stort problem, men om man ändå precis använt musen är det smidigt med ett klick för att stänga). Plus att redigeraläget tar lite längre tid att komma fram.

Jag hade hoppats att nya iPhoto skulle kunna visa filmer direkt i programmet istället för att dra igång Quicktime Player, men så blev det inte. Är det någon som vet om iPhoto 7 använder Quick Look under Leopard för detta? Det vore ju smidigt.

Förresten, postade just detta i en annan tråd: iPhoto '08 Plug-in SDK

Har detta funnits tidigare för iPhoto?

Ursprungligen av Adrian B:

Förresten, postade just detta i en annan tråd: iPhoto '08 Plug-in SDK

Har detta funnits tidigare för iPhoto?

Jepp, det finns ett antal 3:e parts export plugins. T ex Flikr och så har Google en egen till Picasaweb. Den funkar tyvärr inte i iPhoto '08 men förhoppningsvis uppdaterar de de snart.

Ursprungligen av Rickard A:

Jepp, det finns ett antal 3:e parts export plugins. T ex Flikr och så har Google en egen till Picasaweb. Den funkar tyvärr inte i iPhoto '08 men förhoppningsvis uppdaterar de de snart.

Jag tror du har fel, det har inte funnits någon SDK för detta förut, det som funnits hittills har varit hack mer eller mindre. Kolla t.ex. det här:

Well, I finally got what I’ve been asking for all these years: a documented, supported SDK for iPhoto plugins from Apple.

Thanks to all of you who have sent feedback to Apple over the years asking for this move. I have no doubt it was a big factor in this release.

Låter inte som om det funnits tidigare, eller hur?

Enligt utvecklaren av FlickrExport för iPhoto har det inte funnits en riktig SDK förr: http://www.connectedflow.com/blog/?p=75

Hmm, en bugg tror jag: Nu när jag importerade filmer så fick dom importeringstiden och datumet istället för tiden då filmen filmades, vilket ju är helt värdelöst, vem vill ha den tiden? iPhoto 6 kunde läsa filmens riktiga tid så vitt jag vet.

Ursprungligen av Adrian B:

iPhoto 6 kunde läsa filmens riktiga tid så vitt jag vet.

Gjorde just ett test: Importerade samma filmer från samma minneskort med samma kortläsare till iPhoto 6.0.6 och mycket riktigt blev datum och tid rätt på filmerna där. Måste ju vara en bugg, va? Har rapporterat till Apple.

Ursprungligen av Adrian B:

Gjorde just ett test: Importerade samma filmer från samma minneskort med samma kortläsare till iPhoto 6.0.6 och mycket riktigt blev datum och tid rätt på filmerna där. Måste ju vara en bugg, va?

Jag startade en tråd om detta på Apples forum och har fått bekräftelse av andra att det verkligen är så. Hoppas det åtgärdas snarast.

Inte hunnit få mitt än men; händelser. Hur funkar de? T.ex. så har jag nu en filmrulle med ca. 100 bilder från semestern 2007. Dessa bilder har jag nu sorterat upp i album efter vad som hände under semestern. Ska jag då, med iPhoto 7, istället sortera upp dem som händelser och istället ha en mapp som heter Semestern 2007 som innehåller alla händelser? Om jag tittar i den mappen, kommer jag då bara se händelserna som finns där, eller kommer jag se alla bilder?

Hoppas ni fattar...

Ursprungligen av Leftrustle:

Inte hunnit få mitt än men; händelser. Hur funkar de? T.ex. så har jag nu en filmrulle med ca. 100 bilder från semestern 2007. Dessa bilder har jag nu sorterat upp i album efter vad som hände under semestern. Ska jag då, med iPhoto 7, istället sortera upp dem som händelser och istället ha en mapp som heter Semestern 2007 som innehåller alla händelser? Om jag tittar i den mappen, kommer jag då bara se händelserna som finns där, eller kommer jag se alla bilder?

Händelser är ingen man lägger i mappar eller album. Händelser är ett annat - ett kompakt och effektivare - sätt att se på huvudbilioteket. Drar man en händelse till vänsterfältet skapas det ett album av händelsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 12:58
Ursprungligen av Leftrustle:

Ska jag då, med iPhoto 7, istället sortera upp dem som händelser och istället ha en mapp som heter Semestern 2007 som innehåller alla händelser?

Alla dina sorteringar kommer att finnas kvar exakt som förut. Det har bara dykt upp ett nytt objekt högst upp i källistan, ovanför Biblioteket: "Händelser".
När du klickar där, ser du alla bilder i hela biblioteket, fast de som hör ihop är gömda under en enda händelse-symbol. Dubbelklicka på denna symbol, så ser du bilderna i händelsen som vanligt. Du kan välja att själv sortera även händelserna, genom att bestämma vilka bilder som hör ihop, om den automatiska uppdelningen inte var korrekt och om du tycker att funktionen är användbar.

Ursprungligen av Rajje:

Alla dina sorteringar kommer att finnas kvar exakt som förut. Det har bara dykt upp ett nytt objekt högst upp i källistan, ovanför Biblioteket: "Händelser".
När du klickar där, ser du alla bilder i hela biblioteket, fast de som hör ihop är gömda under en enda händelse-symbol. Dubbelklicka på denna symbol, så ser du bilderna i händelsen som vanligt. Du kan välja att själv sortera även händelserna, genom att bestämma vilka bilder som hör ihop, om den automatiska uppdelningen inte var korrekt och om du tycker att funktionen är användbar.

Jo, jag fattar det, det jag undrade var om man kunde gruppera händelser. Men om man nu inte kan det så förstår jag inte riktigt, för om jag vill se alla händelser från Semestern 2007 (bröllopsfest, besök på skansen, vad det nu kan vara) så kan jag inte det genom att ha ett album som där de ligger. Utan då måste jag ha både händelser samt en mapp med underalbum som innehåller samma bilder som händelserna. Låter bökigt... Nåväl, skitsamma, är säkert jättebra. Apple gör ju aldrig fel, så...

Ursprungligen av Leftrustle:

Men om man nu inte kan det så förstår jag inte riktigt, för om jag vill se alla händelser från Semestern 2007 (bröllopsfest, besök på skansen, vad det nu kan vara) så kan jag inte det genom att ha ett album som där de ligger. Utan då måste jag ha både händelser samt en mapp med underalbum som innehåller samma bilder som händelserna. Låter bökigt...

Se händelser som ett effektivare sätt att titta på hela det stora biblioteket. Om du är ambitös och gör mappar av allting och har strukturer i flera nivåer med mappar osv - då kanske händelser blir ett onödigt merarbete. Men för den som egentligen inte behöver album och mappar utan bara vill ha sitt huvudbibliotek grupperat på ett bra sätt - då är händelser perfekt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-08-12 15:15

Jag sitter med en Macbook och har en 23" Cinema Display pluggad till den. När jag drar upp bilderna i fullskärm på CD så slocknar ljuset på Macbookskärmen efter en stund. Efter att jag avslutat iPhoto får jag gå in i systeminställningar/bildskärmar och dra i reglaget för ljusstyrka för att få tillbaka belysningen i skärmen. Någon som har liknande erfarenhet?

Hur ska man komma åt mappen med bilderna?

Jag skulle publicera med Picassa men pluggen fungerar inte. Då tänkte överföra dem manuellt, men man kan ej komma åt mappen under Bilder och iPhoto Library (som man kunde med gamla iPhoto - den finns inte synlig). Man kan komma åt mappen med bilderna bara inifrån iPhoto (genom att klicka på bild och visa fil) men då går det inte importera direkt från webben om ni förstår. Hur gör man? Behövs det att göra någon inställning eller vad?

Är det inte enklare att bara dra ut de du vill ha till skrivbordet direkt från iPhoto?

Jag visst men hur kul är det att varje gång jag ska överföra bilder ska jag dra ut dem från iPhoto. Otroligt korkad att man inte kan komma åt mappen direkt. Hur som helst jag löste problemet genom att skapa genväg till den gömda mappen som innehåller bilder och placerade den i mappen bilder.:)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-13 23:13
Ursprungligen av toox500:

Jag visst men hur kul är det att varje gång jag ska överföra bilder ska jag dra ut dem från iPhoto. Otroligt korkad att man inte kan komma åt mappen direkt. Hur som helst jag löste problemet genom att skapa genväg till den gömda mappen som innehåller bilder och placerade den i mappen bilder.:)

Jag har just upplevt samma problem (när jag skulle ladda upp en bild).

Men hur skapar man en genväg "förbi" iPhoto-Library?

Ursprungligen av toox500:

Jag visst men hur kul är det att varje gång jag ska överföra bilder ska jag dra ut dem från iPhoto. Otroligt korkad att man inte kan komma åt mappen direkt.

Är osmidigt, men det kanske har sina skäl? Kanske var alldeles för många inne och fipplade med biblioteket på egen hand och pajade det?

En fråga; Om jag har ett album med bilder och vill ta bort albumet OCH bilderna helt ifrån iPhoto, hur gör jag då? Jag har för mig att i tidigare versioner kunde man hålla nere alt samtidigt som man tog bort albumet för att även ta bort bilderna.
Som det är nu så måste man ju ta bort albumet och sen gå in under Pictures och leta upp de bilder som ingick i albumet och ta bort dom där. Måste finnas ett smidigare sätt!

Bevaka tråden