Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias e-leg och csn

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-12 11:19

Har någon lyckats ansöka om studiemedel genom csn.se med hjälp av Telias e-leg? Jag har två certifikat installerade och lyckas inte komma förbi steget där jag ska skriva på ansökan, eftersom att det inte finns någon OK-knapp.

När jag mejlade CSN fick jag det upplyftande svaret att de stöder Windows 98/XP och Internet Explorer och Netscape.

All hjälp uppskattas enormt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-12 13:00

Jag kan inte hjälpa egentligen, men för mig funkar det bra med safari och Swedbanks grejer

Ursprungligen av Bjarte:

Jag kan inte hjälpa egentligen, men för mig funkar det bra med safari och Swedbanks grejer

Jag upptäckte förra veckan att det funkar med Swedbanks ID + Firefox för att söka studiemedel, det har det inte gjort tidigare utan jag har fått använda Safari istället.

(Ursäkta att det blev lite halv-OT...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 15:14

Jag har både SEB/Telias e-leg samt Swedbanks Bank-ID, så löste det genom att använda det senare. Jag mailade också CSN först och frågade och fick samma svar som du. De tyckte även att jag kunde "hitta en kompis som kör Windows och göra din ansökan där", men jag vet inte riktigt om jag vill installera certifikatet för Telias e-leg på någon annans dator, oavsett hur bra jag känner dem.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-08-12 15:19

Jag har lagt mina certifikat på en USB-sticka. Funkar kanon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 23:43

Hej!

Jag exporterade mitt Telia e-leg från min BootCamp installation och importerade den i Firefox egna certifikathanterare.

Inloggning funkar iaf fint med Telias e-leg på både CSN och FK.

På CSN är det bara att klicka på "Telia/SEB" länken men för FK så funkar inte det men det går bra att klicka på "Nordea" istället.

Signering har jag inte gjort men där är jag tveksam om det funkar med ovanstående.

Signering med Telias variant involverar ju själva klienten så där behöver man nog installera klienten. Tydligen kräver den Rosetta av någon anledning så jag vill inte ha den.
De få gånger jag signerar kör jag via VMWare Fusion.

Länken till uppgradering är här: https://cve.trust.telia.com/TeliaElegUpgrade

Har som sagt ingen aning om det funkar...

Du kör Firefox på en Macintosh med Intel-processor. För att Telia e-legitimation ska fungera så måste du aktivera "Rosetta".

Gör så här:

- Markera Firefox-ikonen

- välj "Visa info" (äpple-i).

- Klicka i "Open using Rosetta"

 

Nu ska programvara installeras som sedan ska användas för att du ska kunna erhålla Telia e-legitimation.

Programvara för Linux måste laddas ner och installeras för hand.

1. Ladda ner programvaran Net iD till skrivbordet.
2. Öppna filen iidsetup.pkg.tar.gz genom att dubbelklicka på den. En ny fil vid namn iidsetup.pkg dyker upp på skrivbordet.
3. Starta installationen genom att dubbelklikca på filen iidsetup.pkg. Följ instruktionerna på skärmen för att installera Net iD.
4. När du har installerat programvaran, klicka på "Nästa" för att koppla Firefox till Net iD. Svara "Ok" på frågan om du vill installera en säkerhetsmodul.
5. Starta om Firefox.

När du klickar på "Nästa" så ska du få upp en ruta om du vill installera programvara på din maskin. Svara "Ja" på samtliga säkerhetsvarningar.
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 07:30

I liknande fall använder jag Firefox och för det mesta fungerar utmärkt.

Jag kör visserligen Nordea's e-leg. Allt på csn funkar för mig i OS X med Firefox förutom just att söka nya studiemedel. Det är när man ska skriva under ansöken i slutet efter att man fyllt i alla uppgifter som det börjar strula. Signera-knappen syns helt enkelt inte.

Likadant är det i Windows med Firefox... Även med nyaste Internet Explorer 7, däremot gick det bra med en äldre version av IE. Snyggt jobbat CSN -.-

Ursprungligen av Ductic:

Jag kör visserligen Nordea's e-leg.

Hur gör du detta med mac? Skulle vara mycket intressant om du delade med dig om hur detta går till, tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 00:12

Jag kör Nordeas e-leg på fil via VirtualPC och Windows2000. Till detta enda användningsområde funkar faktiskt VPC utan att man somnar (G4 1,2 GHz).

Prövade först med Nordeas e-leg med bankkortläsare i VPC, men fick det inte att funka. Står nåt kryptiskt på kortläsartillverkarens hemsida om drivrutiner till mac/linux, men jag har inte fått svar på mitt mail till dom.

Nu kommer ju Nordea övergå till en ny typ av kortläsare som vad jag förstår inte alls behöver kopplas till datorn, utan snarare är en utveckling av de förnämliga och alltid fungerande skrap-koderna (som dock inte används till e-leg). Så förhoppningsvis är det en lösning som är helt plattformsoberoende, vi får se senare i höst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 10:16

Nordea på CSN

Nu fick jag svar från Todos support, och de skickade mig en länk till Nordeas supportsidor jag inte kunnat hitta tidigare, verkar som att Nordea "gömmer" sidan.

http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=956112

Där finns mac-drivrutin till kortläsare samt NexusPersonal för mac. Jag importerade .p12 filen från min virtuella PC och kan köra e-leg mot CSN direkt i OSX och Firefox 2. Det lustiga är att man inte kan använda det med test-funktionen på Nordeas hemsida, då hänvisas man till Windows och Explorer.

INGENSTANS på öppna länkar informerar Nordea om att det fungerar på mac. Jag antar att man eventuellt måsta aktivera e-legget på windows och att de vill slippa support för detta...

Ska senare testa kortläsaren direkt i OSX.

handelsbankens e-legirtimation?

hej kan någon snäll person hjälpa mej med hur jag skall göra för att aktivera min e-legitimation för jag fattar noll jag skulle gå in på www.handelsbanken.se/aktiver vilket jag gjorde och nu har jag hamnat här fattar forfarande noll??? tackar Er på förhand crazylady:'(

1
Bevaka tråden