Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är nu det här med Xvid och iTunes?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har snokat runt lite här på forumet men det känns ändå inte som att jag fått nått riktigt svar på min fråga.

Jag vill få itunes att spela xvid, går de?

Varför vill du spela upp film i iTunes?
Ladda ner VLC eller Mplayer så får du en riktig spelade.

Ja, det ska gå. Lägg in Perian.

Varför vill man spela upp Xvid i iTunes?

Ursprungligen av snouser:

Varför vill man spela upp Xvid i iTunes?

Den främsta anledningen är väl för att man har en Apple-TV?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 12:50
Ursprungligen av the örjan:

Den främsta anledningen är väl för att man har en Apple-TV?

Men då räcker det inte att få in filmerna i iTunes. Man måste installera pluginnen även på Apple TV:n. Det är tydligen inte så jättelätt och blir inte garantin dessutom ogiltig om man gör det?

Ursprungligen av Rajje:

Men då räcker det inte att få in filmerna i iTunes. Man måste installera pluginnen även på Apple TV:n. Det är tydligen inte så jättelätt och blir inte garantin dessutom ogiltig om man gör det?

De är ju bara att patcha aTV med en USB-sticka, de tar ungefär 20 min.
Sedan så behöver man inte använda iTunes för att föra över filmer, de räcker att mappa en nfs volym.

Av samma anledning som man vill spela upp andra format. För att det är en väldigt bra codec och för att iTunes är bra på att spela upp film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 01:58

Det stämmer. VLC må kunna spela alla format i hela världen, men det är extremt buggigt och komplicerat (det är ju en beta).

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-12 12:04
Ursprungligen av Rajje:

Det stämmer. VLC må kunna spela alla format i hela världen, men det är extremt buggigt och komplicerat (det är ju en beta).

VLC - extremt buggigt och komplicerat?

Känns mer rätt om du byter ut 'extremt' mot 'något'...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 00:56
Ursprungligen av Vaiden:

VLC - extremt buggigt och komplicerat?

Känns mer rätt om du byter ut 'extremt' mot 'något'...

Nejdå, "extremt" är i min mening precis rätt ord.
Om man så lite som spolar fram genom att dra i tidslinjen, kommer det med 90 % sannolikhet upp ett felmeddelande och det är verkligen inte ovanligt att programmet kraschar. Det är också, speciellt vid DVD-uppspelning, väldigt vanligt att bilden fryser när man försöker spola, att knappar i menyer plötsligt inte går att klicka på och att den enda utvägen är tvångsavslut.

Om vi sedan ska prata om komplicerat. Hur ser det ut när man ska spela en DVD? Jo man väljer "Öppna skiva" från Arkivmenyn och får då upp rutor för att ange "MRL", massor av olika valmöjligheter och konstig information som absolut ingen vanlig användare förstår sig på. Hur går man till DVD:ns huvudmeny? Jo man bläddrar långt in i menyraden: Uppspelning > Titel > meny. Ett vettigt program för vanliga människor hade haft en knapp, någon stans i huvudfönstret, för att öppna en DVD. Och sedan skulle det i "kontrollern" eller på skärmkontrollerna finnas allt man behöver för tillfället.

VLC är väldigt användbart. Precis som Terminalen kan vara. Eller Nätverksverktyg.
Men man måste inse: Det är inget vanligt filmuppspelningsprogram för vem som helst (som iTunes eller QuickTime Player är). Det är ett avancerat filmuppsleplningsverktyg för de som är lite insatta i strukturerna bakom digitala filmer och som dessutom är beredda att starta om programmet då och då och leta sig tillbaka till var man nyss tittade.

Så, ursäkta om jag kapade tråden. Vill vi diskutera detta mer kanske vi borde göra det i en annan tråd.

Det går inte automatiskt vad jag vet utan man behöver skapa en referens fil, men som tur är har någon satt ihop ett applescript för det.

http://dettmer.maclab.org/movie2itunes.html

Ok, ska mixtra lite med perian!

Tack för era svar.

Och snouser, vänligt men bestämmt, Har du inget svar på frågan i tråden så behöver du inte svara alls. (allmänt folkvett).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 06:55

MPlayer är det bästa att spela upp XviD med! Har inte kraschat nån gång på 1,5 år vad jag minns. Och med piltangenterna hoppar man supersnabbt fram eller tillbaka i filmen. Och undertexter funkar finemang.

  • Medlem
  • 2007-08-13 17:28

... Vänta, vasa? Mappa en NFS? Behöver man inte iTunes? Utveckla, är du snäll!

Om man aktiverar SSH på aTVn så kan man mappa/mounta en nfs/smb enhet från te.x en server. Då läser aTVn från servern över nätverket utan att filmerna/filerna behöver ligga lokalt.

  • Medlem
  • 2007-08-13 23:02

O... kej.

1
Bevaka tråden