Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filevault - bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-12 00:57

Jag har aldrig förstått vad funktionen Filevalut gör, och är egentligen. Är det någon som kan förklara detta? Är det bra att ha funktionen aktiverad? Har DU Filevalut aktiverad?

edit; det heter givetvis Filevault och ingenting annat.

FileVault håller allt i din hemkatalog krypterat. Det innebär att det du har i hemkatalogen skrivs om enligt matematiska formler för att ingen ska kunna läsa dem utan att känna till ditt lösenord. När du loggar in använder datorn ditt lösenord för att kunna räkna om filerna så att de blir läsbara.

Fördelen är att om datorn t ex blir stulen går inte informationen som du har i hemkatalogen att läsa, såvida den som försöker inte känner till ditt lösenord. Nackdelen är att det kan gå lite långsammare och kräva mer kraft av din dator.

Om du har känsliga uppgifter lagrade i datorn är det en bra funktion att aktivera. Se bara till att välja ett bra lösenord och logga ut när du inte använder datorn. Algoritmen som används är 128 bitars AES som är en helt okej algoritm.

Jag använder inte FileVault.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-12 01:11
Ursprungligen av Marcus K:

FileVault håller allt i din hemkatalog krypterat. Det innebär att det du har i hemkatalogen skrivs om enligt matematiska formler för att ingen ska kunna läsa dem utan att känna till ditt lösenord. När du loggar in använder datorn ditt lösenord för att kunna räkna om filerna så att de blir läsbara.

Fördelen är att om datorn t ex blir stulen går inte informationen som du har i hemkatalogen att läsa, såvida den som försöker inte känner till ditt lösenord. Nackdelen är att det kan gå lite långsammare och kräva mer kraft av din dator.

Om du har känsliga uppgifter lagrade i datorn är det en bra funktion att aktivera. Se bara till att välja ett bra lösenord och logga ut när du inte använder datorn. Algoritmen som används är 128 bitars AES som är en helt okej algoritm.

Jag använder inte FileVault.

Coolt svar, tack. Hur mycket mer kraft kräver datorn om jag har detta aktiverat? Har inget viktigt liggandes just nu på datorn, men det verkar ju onekligen säkert vid inbrott eller dylikt. Klurigt val.

Det beror helt på vilken dator du har. Bästa sättet att ta reda på det är att aktivera det i inställningarna och testa. Har du mycket i hemkatalogen kan processen ta ett tag då allt ska krypteras första gången. Så har du stora filer i hemkatalogen och bara vill prova det kan det vara bra att flytta dem utanför hemkatalogen först.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-12 01:57

Om man inte har mycket som ska skyddas, så är krypterad skivavbild (skyddas med lösenord) ett alternativ. Som inte kräver kraft från datorn. Du kan läsa hur man gör t ex i denna tråden. Finns några stycken trådar som handlar om detta.

Ursprungligen av Reisan:

Om man inte har mycket som ska skyddas, så är krypterad skivavbild (skyddas med lösenord) ett alternativ. Som inte kräver kraft från datorn. Du kan läsa hur man gör t ex i denna tråden. Finns några stycken trådar som handlar om detta.

FileVault fungerar enligt samma princip. Hemkatalogen görs om till en gles skivavbild som hålls krypterad. Men det blir ett osynligt lager för användaren och filerna ser i inloggat tillstånd ut att vara precis som vanligt.

Se bara till att inte lägga till lösenordet i nyckelringen (Keychain) om du gör en krypterad skivavbild. Det brukar vara förvalt och då kommer Mac OS X ihåg lösenordet åt dig, vilket inte är så bra om man gör det för att få högre säkerhet.

Det kan vara bra att aktiva säkert virtuellt minne i Systeminställningar under Säkerhet. Då hålls det virtuella minnet krypterat, vilket är bra då det annars kan gå att få ut information som t ex lösenord ur det. Jag brukar alltid använda det, oavsett om jag använder FileVault eller inte.

Har jag någon fil jag ska kyrptera använder jag GnuPG. Det är lite knepigare än att använda FileVault, men har fördelen att jag kan kryptera enskilda filer.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-07 11:24
Ursprungligen av Marcus K:

Se bara till att inte lägga till lösenordet i nyckelringen (Keychain) om du gör en krypterad skivavbild. Det brukar vara förvalt och då kommer Mac OS X ihåg lösenordet åt dig, vilket inte är så bra om man gör det för att få högre säkerhet.

Hur stänger man av förvalet "automatiskt lägga till konto-lösenord i nyckelringen" och hur kollar man om lösenordet för kontot i os x ligger där?

Vet att nyckelringen ligger i vertygsmappen men funderar på hur man sedan gör.

Hälsning Johan

En mer viktig nackdel, än att den drar mer kraft, är att om du skulle glömma ditt lösenord så kan du säga adjö till allt som är skyddat med Filevault eftersom det är omöjligt att få ut innehållet utan korrekt lösen - DET är den stora risken med FileVault och skälet till att jag undviker det.

Be advised - rtfm 1st

Jag använder Filevault på min MacBook på grund av den mindre katastrof som skulle kunna inträffa om fel person får tag på datorn. Jag har inte märkt av någon prestandaskillnad med det aktiverat så vid normalt användande kan du räkna med att det inte spelar någon roll.

Fördelen med Filevault framför att skapa separata krypterade image-filer är att ALL personlig information krypteras: sparade lösenord (Keychain), cookies, webbläsar-cache, dokument, bilder och allt annat som finns i din hemkatalog.

Eftersom Filevault skapar en imagefil på hårddisken är det dumt om den blir aldeles för stor. Därför har jag skapat katalogen /Users/Shared där jag lägger filmer, mitt iTunesbibliotek och andra stora saker som inte behöver skyddas.

När man lägger till saker i sin hemkatalog så växer imagefilen för att få plats med det nya men om man tar bort saker så krymper den inte direkt. Varje gång man loggar ut får man en fråga om man vill optimera hemkatalogen genom att defragmentera imagefilens filsystem och göra den mindre.

Det var denna artikeln som fick mig att testa Filevault:
http://securosis.com/2006/08/26/experiences-with-filevault-mac-encryption/
Tack vare att allt ligger i en enda fil började jag även göra regelbundna backuper

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-10-07 11:49

Hur fungerar det med användarkonto med Filevault aktiverat när jag köper en ny Macapparat och använder Flyttassistenten för att flytta över kontona till den nya?

1
Bevaka tråden