Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min nya MBP 15" kom idag.. är besviken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-09 20:49

Jag kan säga som såhär, jag hade en 17" tums macbook pro innan, och nu tänkte jag vara smart och köpa en 15 tum och en extern skärm, bra val? tror inte det!

min skärm är en LG variant men vitt är inte vitt utan nån baigekrämig färg, sedan så är texten suddig :S har linser, och jag blinkar för man tror man har torra ögon men så är inte fallet, ställde min nya 15" bredvid min polares 17" och där är vitt vitt o man kan läsa texten, tycker detta är mycket illa mest för att jag håller på mycket med fotoredigering, som ni förstår så kommer bilderna på min macbook pro inte se ut som på andra skärmar.

om det finns någon som har lösning på detta skulle den vara guld värd! för just nu skulle jag vilja ta kontakt med apple och skicka tillbaka denna och lägga till 3000 för en 17 tum! för den har inte dessa LED problem

Innan du gör något förhastat: kalibrera skärmen (System Preferences/Displays/Color/Calibrate) och ställ in textrendering (System Preferences/Appearance/Font smoothing style).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-09 21:38

hmm vad är det sista på svenska? alltså "font smoothing style"

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-09 21:54

Typsnittsutjämning. Automatisk står min på. Medel kanske funkar?

Min mbp 15" slog över till CRT en gång och jag trodde hela datorn gått åt skogen innan jag hittade felet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-09 22:24

hehe tack för hjälpen tro det eller ej men er hjälp hjälpte så tack! fördelen med 15" är ju att den är mindre och har samma prestanda, och att man kan ha datorn i knäet utan att skärmen faller ner som på 17 tummaren, sen är strömadaptern mindre!

sedan mac allmänt är så mycket bättre, man kan göra grymt snygga powerpoint presentationer så mycket snyggare på mac än på windows, på skolan säger alla alltid efter mina presentationer att jag måste ha lagt ner en evighet på den presentationen... när det bara tog en kvart att göra de kostar riktigt mycket med en macdator, men det är inget man saknar, den har allt, nu när skärmen blev bättre så har jag inget att klaga på

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-10 05:01

Jag måste bara få fråga en relaterad grej, när man kalibrerar om skärmen är det utsignalerna ifrån grafikkortet som ändras då? Påverkar det på något vis vilket "omfång" / dynamik respektive subpixelelement kommer att ha?

Mao, är det så att LED-belysningen egentligen ger för låg färgtemperatur och kalibreringen ändrar utsignalerna för respektive färg så att det korrigeras bort men att man tappar en viss förmåga att återge dynamik/skillnader i respektive färgton?

Sedan är det ju lite knas att säga att vitt inte är vitt... För det är det ju hur som helst, frågan är bara åt vilket håll det vita är tonat jämfört med en annan vit sak.

Jag svarade på något liknande här:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=313239&page=34

Och han blev ju nöjd med den efteråt, men jag undrar ändå hur det är.

Ursprungligen av Hagge:

Mao, är det så att LED-belysningen egentligen ger för låg färgtemperatur och kalibreringen ändrar utsignalerna för respektive färg så att det korrigeras bort men att man tappar en viss förmåga att återge dynamik/skillnader i respektive färgton?

Jag har försökt hårdvarukalibrera min nya MBP med både Pantones Huey och den mer avancerade Spyder2Pro från ColorVision, men fått ett resultat som jag upplever för kallt och blått hittills. Ska dock exprimentera lite mer med Spydern för att se om det går att få bättre resultat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-10 08:40

hagge:

aså om du har en äldre mac och en ny med LED, så kan du vända på dem, på den gamla macen lyser äpplet mer blått på baksidan, medans LED lyser mer gult, det är så bara, men du kan ställa in RGB på datorn, om skärmen är gul så skall du ha mer blått men också ändra rött eftersom gul och blå blir grönt, jag har aldrig behövt göra detta på en mac innan men du får testa dig fram

det med färgerna är att skärmen har ett gult filter känns det som och det är irriterande, men det går att ändra, sen om du är nöjd så är det bra

men texten är fortfarande ltie småsuddig för mig, men ändå bättre än ifrån början

Senast redigerat 2007-08-10 08:58
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-11 02:18
Ursprungligen av Esa:

hagge:

aså om du har en äldre mac och en ny med LED, så kan du vända på dem, på den gamla macen lyser äpplet mer blått på baksidan, medans LED lyser mer gult, det är så bara, men du kan ställa in RGB på datorn, om skärmen är gul så skall du ha mer blått men också ändra rött eftersom gul och blå blir grönt, jag har aldrig behövt göra detta på en mac innan men du får testa dig fram

det med färgerna är att skärmen har ett gult filter känns det som och det är irriterande, men det går att ändra, sen om du är nöjd så är det bra

men texten är fortfarande ltie småsuddig för mig, men ändå bättre än ifrån början

Trist om skärmen är suddig, hur den nu kan vara det, kanske borde ta 17" ändå? Men så cp o köpa dyra cpuer ju.

Får se om jag får en gultonad skärm eller inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-12 00:52

aså man kan nog inte komma ifrån det gula helt, eftersom led är en mer gul belysning, men att meka med färgerna hjälper lite, men det kommer inte bli så bra som på en vanlig.

om man lyser med en lampa på en vit vägg, så är den vit, men med en lampa med gul toning så blir det lite gul, om man ändrar vägg som lampan med gul toning lyser på så kan det bli vitt tillslut, men som sagt det lär inte vara så enkelt

1
Bevaka tråden