Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedströmshastighet per meter - ADSL+2

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så, nu har jag återvänt till att skaffa ett ADSL+2 abonnemang från Telia... blev ett "24 MBit/s", den där man även i ett år och helt gratis får bortåt 30 tv-kanaler ihop med trådlös router och digitalbox. ( Tror erbjudandet finns kvar i ytterligare 11 dagar ).

Men nu till frågan:

Jag har ca: 300 meter till telestationen och senast version av TP-test visar mellan 12 MBit/s och 18,5 MBit/s, allt beroende av klockslaget på dygnen. Är det rimligt att man tappar mellan 6 och 12 MBit/s - om INTE vad säger man till Telia, kan dom skruva upp vissa parametrar ?? Vilket är en rimlig hastighet med sk. 24 MBit/s abonnemang ?

Vid testen så har en ytterligare mac varit trådlöst ansluten, men då enbart haft operativsystemet igång, dvs. inga program som skulle kunnat påverka mätningen negativt.

Tips till er som på Telias webbsida knappar in för att testa OM ni kan få 24 MBit/s inkl. TV - lita inte på svaret, den visar helt fel beroende på att du redan har en annan adsl-uppkoppling. Be dom istället att provmäta mot stationen när du lagt på luren, då kan dom se OM det går.

Om du läser avtalet så står det där att har du Digitalboxen så ska du få ut 8Mbit av surf hastigheten när du har 24mbit/s
Så att du får ut 12mb/s om nu digitalboxen är på så är det väldigt bra.
Sedan är det många mera parametrar som räknas in i den här historian, som tyvärr är yrkes hemligheter

Som du säger att vi mäter mot stationen stämmer inte, utan vi mäter Till kundens första jack, från station till Jack. Där får vi fram värden som säger om du kan få eller inte. Sedan är det mera parametrar som räknas in där också, med antal hopp och vilka väger din ledning går.
Tyvärr så släpper Telia väldigt många ADSL till folk som inte ens borde ha det, det får vi sedan lida för när installationerna ska göras.

Ursprungligen av acidflash:

Om du läser avtalet så står det där att har du Digitalboxen så ska du få ut 8Mbit av surf hastigheten när du har 24mbit/s.......... Så att du får ut 12mb/s om nu digitalboxen är på så är det väldigt bra..... Som du säger att vi mäter mot stationen stämmer inte, utan vi mäter Till kundens första jack, från station till Jack.

Kanske var jag otydlig - någon digitalbox har ännu inte nått mig, jag har enbart modemet. När jag pratat på telefon med supportfolk på Telia så har den personen sagt att för att kunna se OM det går att ge mig 24 MBit så var jag tvungen att lägga på luren - ha tillade också att deras webbsida som kollar mot telefonnummer INTE klarar att se OM man kan få detta då kunden redan har annan leverantör av bredband... men vad vet jag... jag lyssnar bara på telias folk som bord kunna sina saker.. tidigare hade jag Bornets adsl som troligen gjorde att telia inte kunde mäta "till första jacket". Lite tråkigt att allt fördröjdes av att webbsidan felaktigt envisades med att säga att jag INTE kunde få TV i linan, hade uppskattat tydligare information där istället för att behöva ringa dom.

Så tillbaka till grundfrågan - är den nuvarande nedströmsjastigheten med ENBART modem rimlig ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 19:55
Ursprungligen av Olle@mac:

Kanske var jag otydlig - någon digitalbox har ännu inte nått mig, jag har enbart modemet. När jag pratat på telefon med supportfolk på Telia så har den personen sagt att för att kunna se OM det går att ge mig 24 MBit så var jag tvungen att lägga på luren - ha tillade också att deras webbsida som kollar mot telefonnummer INTE klarar att se OM man kan få detta då kunden redan har annan leverantör av bredband... men vad vet jag... jag lyssnar bara på telias folk som bord kunna sina saker.. tidigare hade jag Bornets adsl som troligen gjorde att telia inte kunde mäta "till första jacket". Lite tråkigt att allt fördröjdes av att webbsidan felaktigt envisades med att säga att jag INTE kunde få TV i linan, hade uppskattat tydligare information där istället för att behöva ringa dom.

Så tillbaka till grundfrågan - är den nuvarande nedströmsjastigheten med ENBART modem rimlig ???

Om du har boxen hemma eller inte spelar ingen roll, du har ADSL profilen på stationen som är för IPTV och därmed har du begränsningarna som jag citerade tidigare, sen om du har boxen hemma spelar som sagt ingen roll annat än det att den kommer ta 5Mbit i trafik då den är påslagen.

Anledningen du var tvungen att lägga på luren är för att mätutrustningen som finns på stationerna inte kan blockera ledningen för mätning om det pågår ett samtal exempelvis.

Ursprungligen av Olle@mac:

Så tillbaka till grundfrågan - är den nuvarande nedströmsjastigheten med ENBART modem rimlig ???

På den frågan är både Ja och Nej.
Man måste gå till botten med sådana där saker. Det har väldigt mycket saker med telenätet att göra det här.
Har många av dina grannar ADSL? Är du medveten om det?

Ursprungligen av acidflash:

Har många av dina grannar ADSL? Är du medveten om det?

Mnja, inte exakt. Orten "Äspered" har ca: 850 inevånare ( MAX 300 hushåll ) och minst 2 telestationer inne i den centrala delen av byn - men de flesta som valt adsl valde Bornet som var först ut på banan. En snäll gissning gör att jag gissar VILT på att det skulle kunna vara 200 hushåll som delar på kanske 2 stationer och att telia har mindre än 50% andel av dessa. Tror att telia kan vara glada OM dom har max 50 hushåll som är anslutna med formen där TV ingår. När jag pratar med folk här ute så har dom aldrig hört talas om att det går att även få TV via telefonjacket, några enstaka tycks veta att det går att få internet från telia. Någon med möjlighet att mäta trafik belastningen för oss med postnummret 51692 kan säkert se vad som är mer rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 14:43

saxat från telia.se tekniska begränsningar 24M+IPTV.

Att surfa och titta på tv
I vissa fall kan surfhastigheten på din dator bli lägre än normalt när du använder Telia Digital-tv samtidigt som du surfar. Exakt hur mycket surfhastigheten påverkas beror på en rad faktorer som exempelvis teleledningens längd och kvalitet. Så här påverkas din hastighet:

Bredband via telejacket
Upp till 0,25 Mbit/s, upp till 0,5 Mbit/s eller upp till 2 Mbit/s
Ingen skillnad i surfhastighet vid samtidigt tv-tittande.

Upp till 8 Mbit/s
Bor du mer än ca 1,5 km från telestationen kan du i vissa fall uppleva att surfhastigheten på datorn bli lägre än normalt när du använder Telia Digital-tv samtidigt som du surfar.

Upp till 24 Mbit/s
Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 5 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 9 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.

Om du uppgraderat ditt modem för att få 2,5 mbit uppströms så kommer detta att begränsas till 1 mbit när du beställer digital-tv.

Har du både Telia Bredband med hastigheten upp till 24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet. Oavsett hastighet blir det en fördröjning i internettrafiken på cirka 16ms.

Ursprungligen av ntity:

Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 9 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.

Stort tack - tror jag börjat fatta nu... ska bli kul att se om allt funkar när väl den trådlösa routern samt digitalboxen kommer - kan nog ta lite tid... någon som vet hur mycket försenade dom kan lyckas bli ??

Jag bor drygt 600m från min telestation och jag kommer upp i 21Mbit, cirkus.

Fast då är de inte Telia utan Telenor/BBB.

Okej, var det inte att jag hade semester kunde jag ha kollat upp det här mera specefikt för dig. Men tyvärr har jag inge större lust att åka till jobbet

Ursprungligen av acidflash:

Men tyvärr har jag inge större lust att åka till jobbet

Förstår dig mer än väl - fast här är det tvärtom - haft ledigt i 2 månader och är genomtrött på att vara ledig.

1
Bevaka tråden