Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadliga filer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Måste säga att jag skämdes lite när jag ringde till apples spport och frågade hur och vartjag hittar "inställningsknapparna" som brukar sitta uppe i vänstra hörnet på pc.. arkiv, inställningar, verktyg etc.... hahah

nu till frågan dock, finns det nån filtyp som är skadlig för mac. ? eller kan jag öppna allt? Är dmg. standard för program ?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-11 17:32

Liksom på pc så finns det inga skadliga filtyper, men däremot så är virus vanligare i vissa typer på windows. Det är väl den generella regeln som gäller, öppna filer från seriösa ställen som är bästa rådet

.dmg är en skivavbild (disk image), alltså en virtuell skiva där man kan lägga exempelvis program men fårstås också allt annat som man kan lägga på vanliga skivor. Du kan skapa egna skivavbilder med Skivverktyg (finns i programmappen). Dessa kan krypteras och förses med lösenord - ett relativt idiotsäkert sätt att skydda viktig data på hårddisken som inte får komma i orätta händer. Lägg exvis lösenord och bankinfo på en sådan skivavbild om du har en lättstulen bärbar. Tjuven kan åtminstone inte klomma åt dina hemlisar.

tack

Om du med skadliga filtyper menar filer som ibland innehåller virus eller annan elak kod, så är det ingen fara. Jag har inte hängt i med nyheter kring Mac så noga det senaste året, men jag antar att det fortfarande inte finns några kända virus som sprids via nätet. (Men jag har som sagt inte hängt med så noga senaste tiden, så lita inte på mig till 100%.)

I alla fall finns så vitt jag vet inga virus som reproducerar sig själv och som man som användare löper en rimlig risk att få genom att öppna filer.

1
Bevaka tråden