Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synpunkter på MacBook Pro 17" med 1920x1200 bildskärm

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-11 15:13

Jag var in påJanssonData i Helsingborg i dag för att kolla om man kunde se nåt på skärmen när man klämmer in 1900 pixlar på bredden på 17". Och det kunde man!

Jag lär begära en sådan när det blir dags att lämna in min nuvarande MBP 17" rev A. Och det blir nog snart eftersom jag (eller snarare min son) lyckades buckla till den på semestern...

Underbart att få in hela arbetsytan från min 24"-skärm på jobbet när man rör på sig. Jag testade InDesign 5, vilket kommer att vara mitt huvudsakliga verktyg, tillsammans med ID 4, och paletterna är faktiskt läsbara även med den komprimerade skärmen.
En lättnad!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-11 17:08

Beror väl på hur bra syn man har och om man tycker att det blir jobbigt i längden eller inte antar jag. Jag är fortfarande osäker på hur jag borde ha gjort, men jag har ju inget jobb så jag borde väl vara lite försiktig med slantarna =P

Jag har 17"aren med HD-skärm, och det är så otroligt skönt! Man får plats med hur mycket som helst på den extremt stora skärmen Och till skillnad från vad alla säger tycker jag inte att den är FÖR stor för att vara en riktig bärbar.

MacBook Pro 17" med 1920x1200 bildskärm

Finns det några 99mac:are som beställt nya MacBook Pro 17" med 1920x1200 bildskärm? Jag skulle vilja höra vad ni tycker om den. Är sjukt sugen även om den är vansinnigt mycket dyrare än min befintliga MacBook Pro 15".

Har läst lite här:
http://www.apple.com/se/macbookpro/specs.html

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-08-24 10:17

Sitter just med en 17" med Hi-res skärm. Fick den igår så jag har inte hunnit sitta så mycket med den men än så länge är jag jättenöjd. Hade en 15":are innan mem fick byta ut dedn på grund av ständiga "Kernel Panic" och valde då att ta en 17" istället. Den är ju definitivt större och tyngre men inte så mycket som man skulle kunna tro. Jag har också en Dell Inspiron 9300 med 17" och den är MYCKET större och klumpigare. Hela MBP är ungefär lika tjock som bara skärmen på Dell:en

Upplösningen tycker jag också fungerar. Visst blir text på vissa webbsidor lite liten ibland men jag stör mig inte på det. Så jag är glad att jag tog den här istället för 15":aren

Vi verkar ha mycket gemensamt - inte bara MacBook Pro 17" hi-rez

http://www.bjornstrom.se/index.php/comments/suzuki_hayabusa_2008_lanseringsvideo/

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-24 11:48
Ursprungligen av Björnström:

Finns det några 99mac:are som beställt nya MacBook Pro 17" med 1920x1200 bildskärm? Jag skulle vilja höra vad ni tycker om den. Är sjukt sugen även om den är vansinnigt mycket dyrare än min befintliga MacBook Pro 15".

Har läst lite här:
http://www.apple.com/se/macbookpro/specs.html

Jag tycker inte att den är så mycket dyrare än mellanmodellen, 3000kr eller något väl? Känns som en mer värd uppgradering eftersom man får bättre upplösning åtminstone men det känns lite trist att den blir klumpigare, inte har led-belysningen så att skärmen kommer tappa ljusstyrka med tiden och att folk säger att "locket" blir lite väl sladdrigt med så stor skärm (eftersom allt är så tunnt), sedan sägs det ju att det inte ville stanna kvar uppfällt riktigt när man har den i knät?
Jag hade ju hellre sett ett alternativ med 1680x1050 i 15.4".

"Liten text"-argumentet förstår jag aldrig, det är väl bara att välja en större standardfont? Då blir den ju lika stor och skärmen har ju högre upplösning så den "sväljer" det ju lätt utan att det blir trångt och dessutom får man ju snyggare fonter eftersom det blir fler pixlar tillgängliga så vad är problemet?

Ursprungligen av Hagge:

Jag tycker inte att den är så mycket dyrare än mellanmodellen, 3000kr eller något väl?

Jag har den "minsta" MacBook Pro 15" nu med 2.16GHz processor (inte senaste revisionen). Då skiljer det ungefär 7000kr uppåt borträknat uppgraderingar av RAM/disk etc.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-24 19:11
Ursprungligen av Björnström:

Jag har den "minsta" MacBook Pro 15" nu med 2.16GHz processor (inte senaste revisionen). Då skiljer det ungefär 7000kr uppåt borträknat uppgraderingar av RAM/disk etc.

Varför inte bara köpa en extern skärm? Om du nu behöver upplösning på fot så att säga kan jag ju förstå det, men annars får man ju mycket bättre bildkvalite med en vettig skärm istället.

Gällande firefox är det väl flash som får det att sega ner, installera något som någon flashblocker i firefox, blocka med operas inbyggda eller skaffa ......... till safari så blir webben genast mycket snabbare ...

Gällande fullhd så känns det som att det kvittas om filmklippen skulle visas i 1440x900 istället, ni LÄR ju inte se skillnad med den dpin på rörliga bilder ändå?

Ursprungligen av Hagge:

Varför inte bara köpa en extern skärm? Om du nu behöver upplösning på fot så att säga kan jag ju förstå det, men annars får man ju mycket bättre bildkvalite med en vettig skärm istället.

Jag har ju en 30" som jag använder när jag sitter på kontoret, så det är inte problemet.

  • Medlem
  • 2007-08-26 11:13
Ursprungligen av Hagge:

Varför inte bara köpa en extern skärm? Om du nu behöver upplösning på fot så att säga kan jag ju förstå det, men annars får man ju mycket bättre bildkvalite med en vettig skärm istället.

Jag är ute efter samma upplösning på resande fot som på jobbet där jag har en 24"-skärm.

  • Medlem
  • 2007-08-26 11:11
Ursprungligen av Hagge:

Jag hade ju hellre sett ett alternativ med 1680x1050 i 15.4".

"Liten text"-argumentet förstår jag aldrig, det är väl bara att välja en större standardfont? Då blir den ju lika stor och skärmen har ju högre upplösning så den "sväljer" det ju lätt utan att det blir trångt och dessutom får man ju snyggare fonter eftersom det blir fler pixlar tillgängliga så vad är problemet?

Många hade nog inte köpt 17" om det fanns en 15" HD.

Har du aldrig använt program som inte följer med datorn? Eller har du specialknep för att byta fonter i adobesviten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 14:10

Jag har skaffat mig, som första Mac, en 17" MBP med 1900x1200-skärm och kan starkt rekommendera både dator och skärm. Med 4 GB RAM och 7200 RPMs 160 GB disk är den en fröjd att ha och göra med (nästan lika snabb som min G5 Quad i Geekbench), inte mycket som får den på knäna. Samt så går det ju att spela även riktigt krävande spel med det trevliga grafikkortet.

Visst, den är märkbart tyngre än 15" MBP (min flickvän har en 2,16 CD) och har även något svagare ljusstyrka (än ej LED), samt är det svårare att få plats med på köksbordet vid frukost eller motsvarande.

Har även en kollega som bytte upp sig från förra generationens 17" C2D till en ny 17" med 1900x1200-skärm och även han är grymt nöjd, så jag kan rekommender köp - om du har nytta av skärmen och prestandan vill säga.

Ursprungligen av Solid:

Jag har skaffat mig, som första Mac, en 17" MBP med 1900x1200-skärm och kan starkt rekommendera både dator och skärm. Med 4 GB RAM och 7200 RPMs 160 GB disk är den en fröjd att ha och göra med (nästan lika snabb som min G5 Quad i Geekbench), inte mycket som får den på knäna.

...om du har nytta av skärmen och prestandan vill säga.

Jag kör Firefox - ett program som gärna kräver stor skärm och 4GB RAM sjukt nog

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 14:31

Firefox är faktiskt ett av de programmen som går allra värst, speciellt animerade banners tar upp sjukt mkt processorkraft, t.ex. de på Feber-sidorna. Anar att även du kör med upp till 20 flikar aktivt emellanåt...

Tänk även att du bär runt på en Full-HD-TV oxå! Det är rätt trevligt att kunna kolla på knivskarpa filmer när man är på språng!

Om du ändå ska skaffa en ny MBP tycker jag definitivt du ska skaffa en med HD-skärmen! Jag är så grymt nöjd! Byter man till 1650x1050 blir det riktigt grynigt och jobbigt. Kanske beror mer på att det inte är native, vad vet jag?
Fast när man jämför min med såna i butik (det är väl aldrig någon har HD-skärmen) är min otroligt mycket bättre och skarpare.
Har just nu skype, adium och safari uppe (plus itunes i bakgrunden, men det är oviktigt) och ser alla på skärmen samtidigt, utan några som helst problem

Rekommenderar HD-skärmen starkt!!!

  • Medlem
  • 2007-08-25 20:41

Slår ihop två trådar med samma innehåll...

1
Bevaka tråden