Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skulle du frågat Steve Jobs?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här killen blev kanske nervös

http://podcasts.macworld.com/2007/08/downloads/stickerquestion.mp3

Gillar skrattsalvan efter Jobs svar

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-08-10 11:44

Haha! Ja, vilken idiotfråga. Det är ju ett argument FÖR Mac, att man slipper alla jäkla budgetkänsloframkallande klistermärken.

haha.. "We like our own stickers better" fan vilken skön kommentar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 12:06

Himla bra svar! Klistermärken förstör intrycket man förmedlar med Apples design. Dessutom, som Jobs själv säger, folk vet vilka komponenter som används i en Apple produkt. Den marknadsföringen satsar dom hårt på. Behövs inte klistras på själva produkten.

Ah, den omtalade frågan! Gissa om den fått uppmärksamhet i macblogosfären

Gruber kallar den "The Dumbest Question I’ve Ever Heard" och CARS gjorde en rolig sak av den:

During the question and answer period, one member of the crowd asked why Apple doesn’t put “Intel Inside” stickers on its Macs.

Many have wondered who could ask such a mind-numbingly stupid question, but the answer is obvious. There is only one analyst who could be so brazenly moronic as to wonder aloud why Apple doesn’t crap up their gorgeous computers with tacky ads for fricking component manufacturers.

And that analyst is Rob Enderle.

Se även artikeln som avslöjade honom (den artikel varifrån rikards länk kommer ifrån):

World exclusive!!! Bob Keefe is not Fake Steve Jobs. But he is the “Intel Sticker Guy.”

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-10 14:31

men visst har vi alla väntat på frågan? Och visst var det många Mac-användare som var oroliga när nyheten kom om övergången till Intel.

Min fråga hade varit om systemkraven och baktanken vad gäller iMovie'08 (version 7). Det ligger en tanke bakom. Själv rusade jag till Apple Retail i Southampton för att fråga om min gamla G4 med 1.2GHz verkligen inte klarar att köra iMovie'08? Och om den verkligen är strippad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 16:26

Jag stör mig på denna "internetmentalitet" att så fort någon gör något som kan vara det minsta dumt, börjar massa folk tanklöst kalla denne för idiot och börjar smutskasta denna något så kopiöst.

Satan, det var ju en ganska intressant fråga, eller hur? Vi funderade ju, som sagt, själva över klistermärkena när Intel-övergången annonserades.
Självklart visse vi och även killen som frågade, att det är fult med klistermärken och att det är därför Apple inte använder dem. Men alla andra PC-tillverkare har ju dessa klistermärken och därför kan det vara intressant att höra hur Apple slapp ha det. Vi fick ju nu ett väldigt bra och roligt och citerbart svar på frågan - direkt från Steve Jobs. Antagligen var det exakt vad Bob Keefe var ute efter när han frågade.

Ursprungligen av Rajje:

Jag stör mig på denna "internetmentalitet" att så fort någon gör något som kan vara det minsta dumt, börjar massa folk tanklöst kalla denne för idiot och börjar smutskasta denna något så kopiöst.

Jo, det kan lätt bli en mobbmentalitet kring sådant, det gäller egentligen nästan vadsomhelst, även något man inte gör på nätet, så kastar sig folk över det. Jag tror inte det går över, så man får ta det för vad det är istället.

MacJournal News tar upp just detta fall på ett bra sätt: Logotards

Seriously, people are lambasting Keefe for asking why Apple is predicting lower margins and turning down free money from Intel, and their idea of acceptable questions are "Do you like Google?" and "Do you think the new computer you just showed us has a future?" It makes you want to wrap your head in duct tape without breathing holes until the pain goes away.

But one well-timed snarky assessment set the agenda for the entire discussion and made a laughingstock out of a guy who asked what is, by any but the most banal guidelines, a perfectly reasonable question. Perhaps we'll all be lucky and Apple will release a new version of iTunes so everyone can go back to obsessing about the exact shade of blue on various 1-pixel lines.

The Macalope menar dock att frågan trots allt var dum:

Because it was a stupid question. Sure, maybe not the stupidest question he could have asked, but still a whopper. Because while there may be valid reasons why other companies might take Intel's money and run, there is no chance on Odin's green earth that Apple would ever do it. To ask such a question is simply to display one's ignorance of Apple and Steve Jobs. The only stickers that you'll find on Apple products are those clear ones that protect them on their magical journey to your doorstep.

MacJournal News svarar The Macalope:

Update: The Macalope disagrees and says it was a stupid question, because the answer was obvious that there was no way Apple would ever put those stickers on its products. It was also obvious, at one point, that Apple would never switch to Intel processors, and that it would not build an absolutely flat iMac because Steve Jobs said those "motherboards glued to the back of LCDs" didn't work well and weren't what Apple wanted to make. Many people said it was completely obvious that there'd be a native iPhone SDK, or that ZFS would be Leopard's default file system.

"Obvious" is in the eye of the beholder, and we still say that if you think the answer to "why aren't you taking free money after announcing lower margins" is obvious, you need to do more beholding.

Ursprungligen av Rajje:

Självklart visse vi och även killen som frågade, att det är fult med klistermärken och att det är därför Apple inte använder dem. Men alla andra PC-tillverkare har ju dessa klistermärken och därför kan det vara intressant att höra hur Apple slapp ha det.

Det är inte riktigt så de fungerar: Det är valfritt att ha med det, men den som sätter på loggan tjänar pengar på det. Från MacJournal News igen (min markering):

It's also widely known that Intel pays companies big bucks to place the "Intel Inside" logo on computers. Ten years ago, it was common for Intel to reimburse PC makers between US$30 million and US$60 million per year for using the Intel Inside logo. The guidelines were strict, but for those companies that would play along, "Intel reimburses 6 percent of the total average selling price of each vendor's worldwide monthly microprocessor shipments." As one PC maker told ZDNet a decade ago, "You're not competitive if you're not on board."

Med andra ord: De andra PC-tillverkarna säljer helt enkelt reklamplats på sina burkar, reklam som du som konsument tvingas se (men å andra sidan kanske produkten blir billigare).

Så, nu har jag hjälpt er alla att få en bättre inblick i denna historia!

Ursprungligen av Rajje:

Antagligen var det exakt vad Bob Keefe var ute efter när han frågade.

Håller med helt och hållet!
Han gav Jobs ett upplägg att smasha på (tänk rundpingis).
Ren PR, och jävligt smart sådan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 16:50

Frågar man inget får man inga svar...

Det jag undrar över är om killen i själva verket hade en riktig fråga men kissade på sig när stunden kom då El Jobso pekade på honom och bara rapade upp det första korkade som dök upp i huvet.

Det hade förmodligen jag gjort. Fanboy 4 life

Håller med MacJournal News ovan. Men det var givetvis skönt svarat av Jobs.

Jo, man kan ha många åsikter om Jobs, men han är verkligen en mycket bra talare, både förberett och spontant, det kan nog ingen ta ifrån honom.

Är det bara jag som har Bob Keefes fråga som ringsignal? Jag garvar ihjäl mig varje gång det ringer.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Är det bara jag som har Bob Keefes fråga som ringsignal? Jag garvar ihjäl mig varje gång det ringer.

Du vann just nörd-priset

Ursprungligen av RockyMontana:

Du vann just nörd-priset

Han är inte den enda. Dan Moren - han som hade scoopet - hade redan funderat på det (min markering):

In case you want to relive the magic over and over again, we’ve also got exclusive audio of the question, Jobs’s response, and the resultant gales of laughter, which I am currently in the process of converting into my iPhone’s new ringtone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 00:56

Jag tycker nästan att det är litet tragiskt att reklam och marknadsföring kan fungera så oerhört väl, att ett brand name kan uppfattas som något viktigt, något personligt för folk. Detta alldeles oavsett om de har pengar investerade i det.

Bob Keefe är journalist, skriver om Intels marknadsföringsprogram, talar med Intel, och på frågan om varför inte Apple deltar, hänvisar Intel till Apple. Som en god journalist, försöker Keefe få en kommentar från Apple, men det finns ingen som kan/vill/hinner svara. Apples pressfolk hänvisar dock till presstillställningen och frågestunden.

I stället för att spekulera i Apples syn på saken, går Keefe på presstillställningen, och ställer frågan. Några i lokalen fnissar. That's all!

Eller vore allt, om det inte funnes en del, för vilka Apple Inc. och alla dess göranden och låtanden är något oerhört personligt. Dessa reagerar med en ton som i sin överspändhet, i mitt tycke, närmast blir löjlig, men som nu för tiden sprids över hela världen på nolltid. Och många vill vara på skrattarnas sida.

Vad hade hänt om Keefe hade ställt en vass, litet elak och kritisk fråga? Det känns nästan som att vi hade kunnat få en Mohammedkarikatyrdebatt i liten skala!:tveksam:

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 01:05

Läste detta på macjournal.com, direkt efter att ha postat föregående inlägg.

Vänligen, Ylan, som i efterhand sett att han missat länken tidigare i tråden

Senast redigerat 2007-08-11 10:17
Ursprungligen av Ylan:

Läste detta på macjournal.com, direkt efter att ha postat föregående inlägg.

Du kanske skulle börja med att läsa trådens inlägg först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 01:31
Ursprungligen av Adrian B:

Du kanske skulle börja med att läsa trådens inlägg först.

Jag läste faktiskt tråden, men inte alla länkar, förrän efter jag hade skrivit inlägget. Borde jag kanske ha gjort.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 01:33

Det är framförallt tonen jag vänder mig mot. Alldeles oavsett om frågan är dum eller ej!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Det är framförallt tonen jag vänder mig mot. Alldeles oavsett om frågan är dum eller ej!

Jo, och MacJournal har en poäng, jag menade bara att vi redan tagit upp det i tråden.

Har folk missat att man som journalist kan ställa en fråga, även om man i allting väsentligt redan vet svaret?

The Macalope verkar inte ha förstått det. Bob Keefes fråga kunde lika gärna formuleras som en uppmaning: "Tell the audience something about your choice not to put Intel stickers on your hardware!" Även om de flesta i stort sett vet svaret, kan det vara intressant att höra Steve Jobs kommentera saken.

Att han sedan formulerade det som han gjorde bjöd oss ju dessutom på ett gott skratt. Inte illa!

Lite mera uppföljning om "Stickergate":

Gruber om MacJournal:

MacJournals disagrees that Keefe’s sticker question was stupid. MacJournals is wrong, but wrong and well-written.

Joy of Tech skämt om Intel Inside från 2005.

Derek Powazek om detta, med bästa försvaret hittills enligt Gruber.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-11 09:07

Jag vill också ha den som ringsignal, tyckte det var en skitkul fråga att fråga

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-11 12:18

Frågan var faktiskt väldigt dum. Har man nån jäkla kolla på estetik och Apples strävan att vara på top designmässigt så är ju frågan helt onödig.
En bättre fråga är kanske varför andra datortillverkare så glatt slänger på alla klistermärken?
Men jag uppskattar iofs att nån klev fram och tog på sig clownnäsan så att säga.

Ursprungligen av MinMac:

En bättre fråga är kanske varför andra datortillverkare så glatt slänger på alla klistermärken?

För att det finns pengar i det, vilket leder till billigare datorer - se tidigare inlägg i tråden - och därmed kan man säga att frågan delvis var befogad. Plus att alla inte är insatta i hur Apple fungerar:

To the Apple faithful, sure, it was dumb. But a PR event is not for the faithful (that’s Macworld), it’s for the rest of the world. And to the world at large, it’s not a dumb question at all. Why does Apple get a pass when every other PC manufacturer has those awful logos all over their products? And to a reporter doing a story on the Intel Inside program, getting Steve Jobs to comment on it is pure gold. You can bet it made some hearts at Intel skip a beat.

Ursprungligen av MinMac:

Men jag uppskattar iofs att nån klev fram och tog på sig clownnäsan så att säga.

Ett passande uttryck. Om man ska spinna vidare på det, tog Keefe på sig clownnäsan och låtsades korkad. Men vi som sedan analyserar händelsen sönder och samman i diskussioner på nätet, vi låtsas inte, vi bara följer vår lust att ta frågan på allvar, och blir därmed fåniga på riktigt.

Det Adrian B citerar i föregående inlägg sammanfattar saken i ett nötskal.

Edit: Men jag måste erkänna att stormen i vattenglaset är otroligt underhållande! Om jag blir fånig på köpet, så kan jag tåla det.

Journalister ska ställa dumma frågor, annars får de inga citat. Hur många intervjuer har ni inte sett där reportern ställer en självklar fråga, så självklar och underförstådd så det blir pinsamt? Men om reportern inte gjort det, så hade hon inte kunnat med heder och samvete säga att personen som intervjuades verkligen tyckte och sa de sakerna.

Men, givetvis, lite internetmobbning sitter ju aldrig fel, det är ju därför internet uppfanns.

Bevaka tråden