Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RDC - Remote Desktop Connection 2.0 beta lanserad

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Remote Desktop Connection Client lets you connect to a Microsoft Windows-based computer and work with programs and files on that computer from your Macintosh computer. Remote Desktop Connection Client for Mac 2.0 (Beta) includes the following new features:

* Universal Binary
Runs natively on both Intel-based and PowerPC-based Macs.
* Remote Desktop Protocol 6.0
Provides better compatibility with Windows Vista, improved security features, and many other improvements.
* Multiple Sessions
Lets you connect to multiple Windows-based computers at the same time.
* Improved User Experience
Provides a true Mac experience and improved usability.
* Improved Customization Options
Lets you change application preferences, including keyboard shortcuts, while you are running a session. Changes take effect the next time that you connect.
* Dynamic Screen Resizing
Lets you resize your session window or switch to full-screen mode during a session.
* Improved Printing Support
Supports all configured printers on your Mac. No longer limited to PostScript printers.

Currently, Remote Desktop Connection Client for Mac 2.0 (Beta) is only available in English, and supports only US English keyboards. Technical support is not available for this beta release.

http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/download/MISC/RDC2.0_Public_Beta_download.xml&secid=80&ssid=11&flgnosysreq=True

Kul att de fortsätter att underhålla RDC. Det är ett grymt bra program!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-01 08:10

Äntligen en uni binary av denna!
Tidigare PPC versioner var ju sanslöst seg och jobbig.

Fått kört CoRD som för övrigt fungerar mycket bra.
http://cord.sourceforge.net/

RDP betan känns rätt så rapp nu men saknar vissa wide upplösningar just nu.
Imponerande vilken låg prioritet MS har mot Mac att det tar sån tid med lanseringar.

Ursprungligen av Tjarven:

Äntligen en uni binary av denna!
Tidigare PPC versioner var ju sanslöst seg och jobbig.

Jaså? Jag använder den varje dag och har inte ens tänkt på att den segar. RDC för PowerPC är som en Formel 1 bil i jämförelse med snigeln Apple Remote Desktop 3.1 Universal

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-05 14:49
Ursprungligen av Björnström:

Jaså? Jag använder den varje dag och har inte ens tänkt på att den segar. RDC för PowerPC är som en Formel 1 bil i jämförelse med snigeln Apple Remote Desktop 3.1 Universal

Menade bara att den äldre RDC som var PPC packad om jag inte mins fel? Den var seg på intel inte på PPC som det kanske uppfattades som menat.
ARD 3.1 klarar väl förövrigt bara styra Mac?
Kör fortfarande med CoRD då betan inte höll måttet med mindre buggar och upplösnings begränsning.
Bugg som att en längre tid i dockan får jag inte upp den utan tvångsavslut, reconnect.

Verkligen skoj att de uppdaterar detta doldisprogram.
Fast det är mode nu att släppa betor... så även denna.
Stöder bara US-keyboard layout det kommer ställa till det...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Stöder bara US-keyboard layout det kommer ställa till det...

Använder detta program varje dag i jobbet och tycker att nya betan känns mycket rappare än tidigare version. Kan skriva Å-Ä-Ö och andra tecken utan problem! Skönt!

  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 00:40
Ursprungligen av southtown:

Använder detta program varje dag i jobbet och tycker att nya betan känns mycket rappare än tidigare version. Kan skriva Å-Ä-Ö och andra tecken utan problem! Skönt!

Kan du logga in med ÅÄÖ också, det kan inte jag - Några av våra servrar är Windows 2003 server SWE - Och MS av någon jävla korkad anledning har översatt "administrator" till "administratör" - Och ö är helt omöjligt o skriva

edit: Om man fyller i username i settings så fungerar det med ÅÄÖ; Men så fort man loggat in så krashar programmet, trevligt....

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-11 10:06
Ursprungligen av studiox:

Kan du logga in med ÅÄÖ också, det kan inte jag - Några av våra servrar är Windows 2003 server SWE - Och MS av någon jävla korkad anledning har översatt "administrator" till "administratör" - Och ö är helt omöjligt o skriva

edit: Om man fyller i username i settings så fungerar det med ÅÄÖ; Men så fort man loggat in så krashar programmet, trevligt....

Prova med CoRD så länge tills åäö är fixat om du har möjlighet.
Hur som helst en bättre lösning tycker jag.
http://cord.sourceforge.net/

Fantastiskt trevligt program. Och att det är gratis förtjänar en eloge! Jämfört med Apples skrattretande priser på ARD så kan man ju inte annat än att gilla detta

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-02 08:23

Fast, ARD är _väldigt_ mycket mer än bara ett fjärrstyrningsprogram.
Jag tror många här bara använder fjärrstyrningsfunktionen och den är ju inte lika avancerad som RDC.
Man skall dock se till möjligheterna med ARD att _administrera_ större datorparker där man då kan samla in information, trycka ut uppdateringar och mjukvara och mycket, mycket mer.
Just funktionen som listar all mjukvara på datorerna ser jag som lysande. Jag har använt den flera gånger vid inventeringar. Jätteskönt att slippa springa runt.
Bygga listor med datorer är också bra.
RDC-klienten, dvs mstsc.exe är ju inget under av smidighet. Att man inte kan söka efter datorer är ju starkt begränsande om man inte _bara_ jobbar mot väl kända datorer.

Visst är ARD mer, men ändå, man kan inte låta bli att göra jämförelsen, just med tanke på att som du säger, väldigt många (de flesta?) bara använder det för fjärrstyrning.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst är ARD mer, men ändå, man kan inte låta bli att göra jämförelsen, just med tanke på att som du säger, väldigt många (de flesta?) bara använder det för fjärrstyrning.

Men det löser sig väl med Leopard, då ingår fjärrstyrning i systemet.

Jag har inte lyckats ansluta till pågående session med 'Command' i beta - är det inte implementerat ännu?

Ursprungligen av petterf:

Jag har inte lyckats ansluta till pågående session med 'Command' i beta - är det inte implementerat ännu?

Nej inte jag heller och det gör betan oanvändbar för min del. Någon som vet något om detta?

förlåt om jag flikar in en liten fråga i tråden, hoppas det är ok..

Går det att komma åt en xp/vista-burk via internet med hjälp av programmet? Och hur gör man isf? Anger man den externa ip-adressen eller vad? Får det verkligen inte att fungera...

tack på förhand

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-05 22:44
Ursprungligen av nikmoz:

förlåt om jag flikar in en liten fråga i tråden, hoppas det är ok..

Går det att komma åt en xp/vista-burk via internet med hjälp av programmet? Och hur gör man isf? Anger man den externa ip-adressen eller vad? Får det verkligen inte att fungera...

tack på förhand

Ja det går mot externa ip nummret eller om du har någon DNS tjänst. Öppna bara upp TCP port 3389 i routern mot den datorn du vill ansluta mot.
Ev. kolla brandvägg inställningarna också.

1
Bevaka tråden