Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta och ställa in Sawtooth utan skärm, via FW?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-08-10 17:13

Hej!

Jag har en PowerMac G4 350 Sawtooth som bara står. Har tyvärr bara burken, mus och tangentbord. Jag undrar om det går att starta upp den och ta kontrollen över den via FireWire? Jag har nämligen ingen skärm och den ska användas som server så skärm är ej tänkt att behövas sen heller. Så hur kan jag få igång den och ställa in den och installera det jag vill ha för att den sedan ska gå att styra via Apple Remote Desktop?

Den har just nu OSX Panther installerat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 17:42

Inte via FW men via Ethernet.
Det enda du behöver göra är att starta upp den med en tillfällig skärm (så du ser vad du gör) och gå in i inställningarna och aktivera Apple Remote Desktop.
Koppla ur bildskärmen och logga in i maskinen från din ordinarie maskin via ARD eller VNC. Själv amvänder jag Chicken of VNC. Du får då upp skrivbordet i ett fönster på din andra maskin.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-10 17:55
Ursprungligen av Gunnar B:

Inte via FW men via Ethernet.
Det enda du behöver göra är att starta upp den med en tillfällig skärm (så du ser vad du gör) och gå in i inställningarna och aktivera Apple Remote Desktop.
Koppla ur bildskärmen och logga in i maskinen från din ordinarie maskin via ARD eller VNC. Själv amvänder jag Chicken of VNC. Du får då upp skrivbordet i ett fönster på din andra maskin.

Saken är just den att jag inte har någon skärm till den =(
jag måste kunna komma åt skrivbordet utan skärm på den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 21:38

Ingen skärm som du kan låna fem minuter ens? Hos grannen? Kompis?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-10 23:04
Ursprungligen av Gunnar B:

Ingen skärm som du kan låna fem minuter ens? Hos grannen? Kompis?

Brorsan har en skärm men jag giter ju egentligen inte asa dit datorn för det. plus att jag ville ha det gjort ikväll och inte imorgon men jaja.

Vad har du för dator utöver G4:an? Om du har en iBook, PowerBook eller annan Mac utan intel-processor så kan du troligtvis starta upp din Sawtooth via FireWIre Target Mode och använda den andra datorns skärm. Sedan kan du aktivera Apple Remote Desktop och starta om.

Alltså,
1. Starta sawtooth-datorn med tangentbordsknappen T nedtryckt. Då beter sig den som en FireWire hårddisk.
2. Koppla ihop den via firewire till en annan Mac och starta den datorn med Alt-knappen nedtryckt.
3. Du borde få upp minst två volymer, välj Sawtooth-volymen och då kommer OS X starta från din sawtooth.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 01:04
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Vad har du för dator utöver G4:an? Om du har en iBook, PowerBook eller annan Mac utan intel-processor så kan du troligtvis starta upp din Sawtooth via FireWIre Target Mode och använda den andra datorns skärm. Sedan kan du aktivera Apple Remote Desktop och starta om.

Alltså,
1. Starta sawtooth-datorn med tangentbordsknappen T nedtryckt. Då beter sig den som en FireWire hårddisk.
2. Koppla ihop den via firewire till en annan Mac och starta den datorn med Alt-knappen nedtryckt.
3. Du borde få upp minst två volymer, välj Sawtooth-volymen och då kommer OS X starta från din sawtooth.

jag har förutom den pm´en, 2 ibook, en g3 och en g4 och så min intel-imac.
Men du menar att med FW-sladd från ibooken så ska jag kunna se sawtooth´s skärm så jag kan ställa in den att ta emot Apple Remote?

Om jag förklarar såhär.

Genom att sätta din sawtooth-dator i "FireWire target mode" (hålla nere T vid uppstart) så agerar den extern hårddisk.
Sedan kopplar du FireWire-kabeln mellan din sawtooth och exempelvis din iBook G4:a.
När du startar din iBook och håller nere alt-knappen så kan du välja vilken hårddisk du vill starta Mac OS X ifrån. Om du då väljer Sawtoothen som startskiva så laddas det systemet in, inte systemet från din iBook.

Eftersom du inte har skärm till sawtoothen så skulle jag starta upp datorn med knappen T-intryckt och hålla den så i 20 sekunder eller mer bara för att vara säker på att datorn verkligen hamnar i "FireWire target mode".

  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 03:15
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om jag förklarar såhär.

Genom att sätta din sawtooth-dator i "FireWire target mode" (hålla nere T vid uppstart) så agerar den extern hårddisk.
Sedan kopplar du FireWire-kabeln mellan din sawtooth och exempelvis din iBook G4:a.
När du startar din iBook och håller nere alt-knappen så kan du välja vilken hårddisk du vill starta Mac OS X ifrån. Om du då väljer Sawtoothen som startskiva så laddas det systemet in, inte systemet från din iBook.

Eftersom du inte har skärm till sawtoothen så skulle jag starta upp datorn med knappen T-intryckt och hålla den så i 20 sekunder eller mer bara för att vara säker på att datorn verkligen hamnar i "FireWire target mode".

Aha...nu fattar jag hehe....oki Fw-sladd it is

Ska bara se vart jag kan få tag i en sådan imorgon till billigast peng. Kjell & Co borde ju ha?

Edit: Vilken av alla dessa

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=180320&path=38400000,46900000,47500000

ska jag ha om jag ska koppla mellan iBook G4 (12" 1.2 Ghz-modellen) och Powermac G4 350 Sawtooth?

FireWire-400 6/6

  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 15:29

Tack!

Men nu ett nytt problem.

När jag försöker övervaka sawtooth så säger ARD följande: "Sawtooth has old Remote Desktop Client software"

och i listan i programmet så ser man att iBook har ARD Version 2.2 och Sawtooth har 1.2. Hur uppdaterar jag Sawtooth så att jag kan styra den via iBook? Och sen en fråga till, om jag vill stoppa in en cd och kopiera något, när datorerna står i fw-mode, ska skivan sitta i iBook eller Sawtooth då?

Edit: kom på en sak, kan jag inte installera OSX Tiger på Sawtooth, via iBook? Iochmed att Sawtooth inte har DVD-rom och Tiger-skivan är just en DVD? Borde inte ARD versionen stiga från 1.2 till 2.2 då? Iochmed att båda då kör OSX Tiger instället för att Sawtooth kör Panther?

b]Edit 2:[/b]
Hur uppdaterar jag och från osx panther till osx tiger? Sawtooth har ingen dvd-spelare, ibooken kan jag inte installera via så hur ska jag bära mig åt?

Senast redigerat 2007-08-11 17:30
  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 18:35

Så, nu har jag lyckats installera OSX Tiger på Sawtooth.

Nu ska datorn kopplas till bredbandsmodemet (ett grått fyrkantigt modem från BBB som heter: X5222r-P3). Alltså kommer den att vara direkt kopplad mot internet via en Ethernet-kabel och inte via AirPort som de övriga datorerna i hemmet kör via.

Så mina frågor är nu följande:

* Hur får jag kontakt med Sawtooth som är kopplad direkt i modemet, från iBook eller Intel-Imac som kör via Airport samt från en dator utifrån?

* Hur ställer jag in brandväggen på Sawtooth så att alla portar är stängda utom portar till de få utvalda program som t.ex Azureus, FTP, Apple Remote och några till?

* Hur sätter jag upp en ftp-server på Sawtooth som min ibook kan nå både hemmifrån samt utifrån?

* Kan jag sätta Sawtooth i vila via ARD samt kunna väcka upp den igen via ARD, både hemmifrån och utifrån?

* Hur mycket ström drar en Sawtooth som står i vila respektive går på tomgång men ej är i vila?

* Förslag på en billig dvd-brännare som fungerar ihop med Sawtooth? En intern helst. Gör inget om det är en PC-DVDR från början.

* Om jag kopplar min HP Deskjet 5550 med USB till AirPort Express, hur gör jag för att övriga datorer typ iBook G4, Macbook och Intel-iMac allihopa kan hitta skrivaren i nätverket och skriva ut på den?

1
Bevaka tråden