Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 24" Alu som spelmaskin

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 16:02

Hej,

Jag har förevigt väntat på den nya iMacen. Jag sålde av min gamla runt April detta år, den hade följande spec:
- Apple iMac 24"
- 2.33 GHz Core 2 Duo
- Gefoce 7600 GT
- 2 GB RAM

I hopp om att iMacen skulle bli en bättre spelmaskin väntade jag och har nu beställt den nya;
- Apple iMac 24"
- 2.8 GHz intel core 2 duo extreme
- Ati rad. 2600 HD pro
- 4 GB Ram

Mina frågor är följande:
1. Vad kännetecknar ordet "extreme" mot föregående processor? Är det bara för att den har snabbare klockfrekvens?
2. Hur förhåller sig grafikkortet mot det gamla geforce?
3. Får jag prestandaskillnad i spel med 4 GB?

Prylk*t som man är ska man ju alltid ha det värsta! Hoppas detta blev ett bra köp!

MVH
Andreas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 16:16
Ursprungligen av WingClip:

Hej,

Jag har förevigt väntat på den nya iMacen. Jag sålde av min gamla runt April detta år, den hade följande spec:
- Apple iMac 24"
- 2.33 GHz Core 2 Duo
- Gefoce 7600 GT
- 2 GB RAM

I hopp om att iMacen skulle bli en bättre spelmaskin väntade jag och har nu beställt den nya;
- Apple iMac 24"
- 2.8 GHz intel core 2 duo extreme
- Ati rad. 2600 HD pro
- 4 GB Ram

Mina frågor är följande:
1. Vad kännetecknar ordet "extreme" mot föregående processor? Är det bara för att den har snabbare klockfrekvens?
2. Hur förhåller sig grafikkortet mot det gamla geforce?
3. Får jag prestandaskillnad i spel med 4 GB?

Prylk*t som man är ska man ju alltid ha det värsta! Hoppas detta blev ett bra köp!

MVH
Andreas

Om processorn: http://www.99.se/1323492-post106.html

Om grafikkortet: http://www.99.se/emac-imac/221996-recensioner-imac-2007-svart-glossy.html
GF 7600 GT är ett bättre kort än Radeon 2600 Pro.

Om minnet: nej, för spel hade det räckt med 2 GB. Det finns inget spel eller program för den delen som kan utnyttja 4 GB. Det är bara om du vill använda flera tyngre program samtidigt som du behöver så mycket minne.

Din gamla iMac hade varit en bättre speldator än den nya du beställt. Hoppas förresten du inte köpte minnen från Apple. I så fall hade du kunnat spara ca 4000:-.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 16:59
Ursprungligen av Homy:

Det finns inget spel eller program för den delen som kan utnyttja 4 GB. Det är bara om du vill använda flera tyngre program samtidigt som du behöver så mycket minne.

Dra igång Kontakt och börja ladda in orkestersamplingar så ska du nog få se på ett program som utnyttjar så mycket RAM-minne som möjligt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-14 17:46
Ursprungligen av Pluffo:

Dra igång Kontakt och börja ladda in orkestersamplingar så ska du nog få se på ett program som utnyttjar så mycket RAM-minne som möjligt

Ja, det är klart att det finns men ljud- och musikprogram med en massa mjukvarusynthar och pluggar spelar i en klass för sig. Jag menade standardprogram utan tillägg och pluggar i och med att han frågade om just spel. Även de flesta ljud- och musikprogram inte behöver 4 GB i standardutförande, men visst....

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-10 16:19

Jag skulle passa på och spara några tusenlappar då grafikkortet är flaskhalsen redan med en 2.4GHz processor.. Ett 2600 HD XT (som i sin tur är snäppet vassare än Pro) har 713 poäng i 3DMark2006 med upplösningen 1920x1200, ett 7600GT har 711..
Referens:
Nvidia 8800 Ultra: 2825
ATI 2900 HD XT: 2133

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 16:39

Minnena är inte köpta från Apple.

Fan va surt. Är det inte lustigt att Apple slänger in ett sämre grafikkort?

Spelen jag kör är strategi som WoW, Warhammer 40 K, men även gamla hederliga spel som Fallout 1 & 2 (inte särskilt krävande).

MVH
Andreas

Ursprungligen av WingClip:

Minnena är inte köpta från Apple.

Fan va surt. Är det inte lustigt att Apple slänger in ett sämre grafikkort?

Nu ger jag mig ut på riktigt djupt vatten och folk får gärna komplettera med mer info. Men när 24" släpptes för ett år sedan så noterade folk att den hade ett MXM-grafikkort av samma typ som sitter i vissa bärbara, och som borde vara utbytbart. Nu har jag inte hört ngt mer om detta och det låter inte likt apple att ge folk den möjligheten. samt att bla. drivrutiner blir ett problem.
Men om 24" fortfarande har en MXM-plats som kortet sitter i så borde man ju kunna byta ut sitt Radeon 2600 Pro mot ett GF 7600 GT. Förutsatt att båda använder MXM.

Nu är jag långt borta från alla former av fakta och hela min slutasatts bygger till stor del på spekulation, men om du har tur så kanske det går. Kan vara värt att undersöka.

Läs mer om 24" och MXM på länken nedan:
http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/graphics_card_in_24_inch_imac_are_apparently_upgradeable/

mvh
/Martin

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-10 21:49
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Nu ger jag mig ut på riktigt djupt vatten och folk får gärna komplettera med mer info. Men när 24" släpptes för ett år sedan så noterade folk att den hade ett MXM-grafikkort av samma typ som sitter i vissa bärbara, och som borde vara utbytbart. Nu har jag inte hört ngt mer om detta och det låter inte likt apple att ge folk den möjligheten. samt att bla. drivrutiner blir ett problem.
Men om 24" fortfarande har en MXM-plats som kortet sitter i så borde man ju kunna byta ut sitt Radeon 2600 Pro mot ett GF 7600 GT. Förutsatt att båda använder MXM.

Nu är jag långt borta från alla former av fakta och hela min slutasatts bygger till stor del på spekulation, men om du har tur så kanske det går. Kan vara värt att undersöka.

Läs mer om 24" och MXM på länken nedan:
http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/graphics_card_in_24_inch_imac_are_apparently_upgradeable/

mvh
/Martin

Då det är nVidia som ligger bakom MXM så är det lite tveksamt att ATI skulle köra med den typen av grafikkort (även om det är någon typ av standard).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 22:14
Ursprungligen av zulee:

Då det är nVidia som ligger bakom MXM så är det lite tveksamt att ATI skulle köra med den typen av grafikkort (även om det är någon typ av standard).

Det finns både ATI och Nvidia kort att köpa (vilket jag inte trodde). Man har t.o.m testat flera av dessa i iMac men de fungerar inte. Här kan ni läsa om det. Annars finns det redan en diskussion: http://www.99.se/emac-imac/107257-grafikkort-uppgraderbart-i-24-imac.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 16:44

Ja, Apple gjorde många sura med den kassa uppdateringen. Jag har börjat ogilla Jobs mer och mer. Att i juni bjuda upp EA och id Software och snacka om spel och sen komma med ett sånt kort är ett hån. Det var nästan ett steg bakåt efter 11 månader. Hade det varit XT istället för Pro hade det varit mycket bättre och likvärdigt GF 7600. 2600 kommer att klara av dina spel men det är fortfarande ett sämre kort. Håll utkik efter nya recensioner som dyker upp nästa vecka. Om du inte fått datorn skulle du kunna kanske avbeställa och köpa den gamla modellen igen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 17:10

Instämmer.

Efter dialogen med ID och allt så hade jag förväntningar att nya iMacen skulle vara en bättre spelmaskin. Den uppfattningen förstärktes när jag läste Apples hemsida om grafiken. Men forum och benchmarks verkar säga det motsatta.

Jag tror jag kommer vända mig till Dell och köpa en XPS maskin som tillval vid sidan om min iMac. Jag är desperat efter min nya iMac då jag sitter på en iBook G3 nu :mad:. Har massa musik, bilder och filmer + jobb som måste in den nya datorn ganska snabbt.

Jag kommer spela spelen under Bootcamp. Kommer detta ge någon mer önskvärd prestanda?

MVH
Andreas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 17:24

I recensionen från PC Advisor som jag länkat till har de testat Doom 3 i Vista.

On our Doom 3 tests, the iMac pumped out 92 frames per second at 1,280 by 1,024 resolution, and 47fps at the same resolution with antialiasing enabled. On our Far Cry tests, the Apple iMac churned out 86fps at 1,280 by 1,024 resolution, and 41fps with antialiasing enabled. Those results are about average.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 17:31

Vilket innebär när jag kör mina spel i 1920x1200 kommer FPS:n ligga nere på 10-15.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-13 11:51
Ursprungligen av Homy:

I recensionen från PC Advisor som jag länkat till har de testat Doom 3 i Vista.

On our Doom 3 tests, the iMac pumped out 92 frames per second at 1,280 by 1,024 resolution, and 47fps at the same resolution with antialiasing enabled. On our Far Cry tests, the Apple iMac churned out 86fps at 1,280 by 1,024 resolution, and 41fps with antialiasing enabled. Those results are about average.

Det är inte direkt en bragd att kunna köra spel som kom ut för tre år sedan. Det är synd att grafikkorten är en sådan flaskhals i en annars bra dator. Det rimmar verkligen dåligt med Jobs snack om Apple som spelplattform.

"Uppgraderingen" kanske har någonting med temperaturer och en ny, tunnare design att göra?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-10 19:01
Ursprungligen av Redglittercoffin:

"Uppgraderingen" kanske har någonting med temperaturer och en ny, tunnare design att göra?

Om så var fallet så skulle ett Nvidia 8600M GT vara att föredra (iaf. på den dyraste modellen), den utklassar ATIn..

Fast är inte doom 3 fortfarande ett snuskigt krävande spel rent grafikmässigt?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-13 12:55
Ursprungligen av RockyMontana:

Fast är inte doom 3 fortfarande ett snuskigt krävande spel rent grafikmässigt?

Ett GeForce 8600GT som kostar 1200kr klarar av det rätt OK..

Det säger mig ingenting

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-13 13:20

Vad det gäller grafikkortens prestanda har ToimsHardware sammanfattat det på det här sättet.

Citat:

That being said, are these cards terrible? No, and anyone who says they are is looking at them from a specific perspective. Are the HD 2400, 8500 and 8400 series cards good for gaming? No, but for an HTPC they would be good. Looking at the video playback CPU utilization as well as the fact they all have DX10 hardware means that they would be good for the home or office situation where an inexpensive dual monitor Vista experience is desired.

When looking at the gaming results and the video playback figures, the HD 2600 and 8600 series are indeed a value proposition. Both the ATI and Nvidia offerings deliver what they say, including H.264 hardware acceleration, and ATI offers additional VC-1 acceleration. They can play some existing games and will be able to play simple DX10 games in the future. We thought there would be more DX10 content available at this point of the year but this is not so. All games going forward next year will most likely be DX10, so these should be able to play games like the next The Sims or children's educational programs, but in no way will they be able to handle graphically intense titles.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-13 15:24
Ursprungligen av Narogh:

Vad det gäller grafikkortens prestanda har ToimsHardware sammanfattat det på det här sättet.

Fasen, nu blir det ännu svårare att fatta ett beslut. Köpa, inte köpa, köpa senare... Jag behöver verkligen en ny dator, men ska jag vänta på en uppdaterad Mac Pro, eller på revision B av iMacen. Jaja, tänker bara högt. Kan inte Apple släppa en Mac Midi så jag slipper bekymras?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-17 10:02
Ursprungligen av Doktor G:

Fasen, nu blir det ännu svårare att fatta ett beslut. Köpa, inte köpa, köpa senare... Jag behöver verkligen en ny dator, men ska jag vänta på en uppdaterad Mac Pro, eller på revision B av iMacen. Jaja, tänker bara högt. Kan inte Apple släppa en Mac Midi så jag slipper bekymras?

Risken är ju att en ny mac pro inte kommer förens penryn släpps, men då får man ju iaf quad-core på ett chip, betyder det octocore även i billigaste mac pron? Och då kan man ju sätta i många fler grafikkort, men fortfarande inte vilket pc-grafikkort som helst?

Ett X1950 XT/Pro kostar ju inte många slantar och är ju ruskigt snabbt för dx9.

Enligt denna MacRumors-tråd så är det en något nerklockad Mobility 2600 XT som sitter i.

Senast redigerat 2007-08-14 10:20

Från Macworld (för er som missat det bland alla trådar om nya iMacen):

"The Unified Shader Architecture touted by Apple and ATI/AMD will make it easier for game developers and others to show off fancy new special effects in their software. The new chips can also perform 128-bit High Dynamic Range (HDR) rendering, which will give games more intense, realistic lighting and shadows. The new graphics have a lot of future potential that’s not showing up in our tests—which will make your iMac last longer before becoming outdated"

Efter övervägande ska jag ta bort min 20" Imac säljes annons nu- Jag står över denna generationen av snål maskiner. De kommer att kastas efter folk på begagnat marknaden när det kommer ut en "riktig" imac med prestanda för leopard och dess utmaningar. Tror även att om trenden är på detta hållet med snik... så kommer apple att få bekymmer med återköpare. Lojaliteten och viljan att köpa en mac igen minskar. Detta kommer nog att sätta fart på "hackintosh" världen vilket kanske inte är helt fel?

Eeeh? Denna iMac är ju hur som helst mycket mer prisvärd än föregående modell, förstår inte riktigt vad du snackar om? Är det grafikkortet som får dig att totalt dissa hela datorn? Som sagt, det är ju inget monster men tydligen har det funktioner som kan utnyttjas i framtiden.

Ursprungligen av Anders Båth:

Eeeh? Denna iMac är ju hur som helst mycket mer prisvärd än föregående modell, förstår inte riktigt vad du snackar om? Är det grafikkortet som får dig att totalt dissa hela datorn? Som sagt, det är ju inget monster men tydligen har det funktioner som kan utnyttjas i framtiden.

Jag dissar inte datorn jag dissar steget mellan en befintlig maskin av typ förra året och en ny maskin av i år. Inte värt pengarna enligt mig och vad jag läst så verkar det vara mycket frågetecken med det du nämner gällande framtida användning av grafik kortet pga av "shaders". Där får man nog vänta och se. Det jag gillar med den nya Imacen är FW800 på alla modeller. Den som inte har en någorlunda ny maskin redan gör ju ett ok köp i nya alu imacen ingen tvekan där. Hoppas jag har förtydligat mig. Man kan ju kolla på en Vit imac och få sin instegs mac ännu något billigare kanske?

apropå shaders. från macfeber
DirectX 10.1 snart här
Och då behöver du nytt grafikkort igen
2007-08-14 10:30 | Anders Magnusson DirectX 10 är för närvarande det som gäller när det gäller att kunna klämma ur det mesta ur dagens spel, och lär vara så ett par år framöver. Men med Vistas Service Pack 1 kommer faktiskt DirectX 10.1 och den versionen kommer att kräva helt nya grafikkort. Varken Geforce 8800 eller Radeon 2900-korten har stöd för detta, vilket gör att den första generationen DX10-kort gjort sitt.

Funktionerna som tillförs är bland annat 32-bit floating point filtering samt obligatorisk 4x kantutjämning. Frågan är hur länge det dröjer innan spelmakarna stoppar in funktioner för DX 10.1 med tanke på att de knappt kommit igång med DX10 ännu.

Senast redigerat 2007-08-14 16:43
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-17 10:07
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

apropå shaders. från macfeber
DirectX 10.1 snart här
Och då behöver du nytt grafikkort igen
2007-08-14 10:30 | Anders Magnusson DirectX 10 är för närvarande det som gäller när det gäller att kunna klämma ur det mesta ur dagens spel, och lär vara så ett par år framöver. Men med Vistas Service Pack 1 kommer faktiskt DirectX 10.1 och den versionen kommer att kräva helt nya grafikkort. Varken Geforce 8800 eller Radeon 2900-korten har stöd för detta, vilket gör att den första generationen DX10-kort gjort sitt.

Funktionerna som tillförs är bland annat 32-bit floating point filtering samt obligatorisk 4x kantutjämning. Frågan är hur länge det dröjer innan spelmakarna stoppar in funktioner för DX 10.1 med tanke på att de knappt kommit igång med DX10 ännu.

Nu har ju inte riktigt dx10-marknaden kommit igång så av den anledningen hade det ju varit lätt att skippa det, men tror du verkligen att speltillverkare som vill släppa dx10-spel (av någon version, dvs vad som helst över dx9) verkligen vill gå miste om alla de gamers som skyndade sig att köpa de nyaste o fetaste dx10-korten? Antagligen inte ...

Det kommer säkert komma kort med stöd för 10.1, men jag räknar inte med att spel kommer kräva det, spelen som släpps verkar ju inte ens kräva dx10 eftersom Vista ändå fungerar så dåligt och spelen går långsammare så folk håller sig kvar vid XP och dx9.

Dessutom har det ju inte så mycket med macar o OS X att göra eftersom det kör OpenGL och de nyaste versionerna av OpenGL kommer utnyttja funktionallitet i DX10-hårdvaran.

Finns det några benchmarks ute redan nu där nya iMacen (och dess grafikkort) testas ordentligt? Pratar alltså inte tester av graffikortet då det sitter i annan maskin.

Ursprungligen av Ciryon:

Finns det några benchmarks ute redan nu där nya iMacen (och dess grafikkort) testas ordentligt? Pratar alltså inte tester av graffikortet då det sitter i annan maskin.

Du hittar några i Homys recensionssamling

Bevaka tråden