Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie 08 - Dåliga redigeringsmöjligheter?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-10 09:00

Har provat 08 och lyckas inte på något sätt lägga till videoeffekter som jag i 06:an använde mig av. Exempel är hastighet av klipp, "långsamt och snabbt". Finns verkligen inte denna funktionen i nya versionen?? Mycket besviken i så fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-10 09:16

Jag har en känsla av att nya iMovie är ännu mera intuitivt/enkelt att använda för dom som normalt inte kan tänka sig sätta ihop video. Apple försöker få mormor att klippa video i dator :-). Det jag kan se/förstå av demos så är det genialt. Dom verkar ha sänkt rippan ånnu några steg - enklare än så här kan det nog inte bli...men detta innebär givetvis begränsningar (som den nya/stora målgruppen är ointresserade av).

Vill man klippa/prodda video "på riktigt" så kanske man ska skaffa FCE (eller t.o.m. FCP)?

Jag skrev detta i en annan tråd:

Idag kom mitt iLife så jag har testat iMovie lite. Gillar det inte alls. Det är nog lite väl innovativt för mig. Ingen tidslinje, kan inte ställa in längden för övergångar (vad jag hittade), bara ett ljudspår t ex. Här vet jag inte vad Apple tänkte egentligen. Det går liksom inte att jobba i det om man vill redigera film. Skull inte bli förvånad om nästa version innehåller två lägen, det nya och sen ett gammalt hederligt med tidslinje.

Apple lämnar dock iMovie HD 6 kvar på hårddisken i en mapp som heter "iMovie (tidigare version)". Nu går den versionen att ladda ner från Apple om man har iLife '08. Att den är kvar har nog inte att göra med att nya iMovie är dåligt utan snarare dess systemkrav. Inga användare med G4 (senaste iBooks är ungefär 1 år gamla) kan ju köra nya versionen!

Lite lustigt är att Apple säger att den nya versionen egentligen är helt nytt program men att behåller namnet och uppdaterar ikonen. Versionsnumret är dock 7. Visst, det är bara en siffra men varför inte bara kalla programmet iMovie Limited Edition 1.0 för det är vad det känns som.

Skulle vara kul att höra fler intryck från de som använt nya iMovie.

  • Medlem
  • 2007-11-08 23:44
Ursprungligen av Rickard A:

Apple lämnar dock iMovie HD 6 kvar på hårddisken i en mapp som heter "iMovie (tidigare version)". Nu går den versionen att ladda ner från Apple om man har iLife '08.

Jag har '08 men... Någon som vet var man finner den ovan nämnda nedladdningslänken?

Ursprungligen av McNuz:

Jag har '08 men... Någon som vet var man finner den ovan nämnda nedladdningslänken?

Voila:
http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html

iMovie har eventuellt blivit en förbättring för "den stora massan" som vill kunna trycka fram en film snabbt. Samtidigt har den blivit en försämring för dem som kommer från förra versionen som säkert känner att det är dags att kliva upp till fc istället. Jag funderade på fc men ville vänta på 08, det blir nog en beställning till, på fc nu...

not. Rikard, i hjälpen står det hur du ändrar längden på övergångar.

Alltså det går ju att fortsätta använda iMovie HD vilket jag kommer göra ett tag. Men frågan är hur länge det kommer stödjas, hur bra det kommer funka i Leopard t ex? Att köpa FCE för nästan 3000kr för att klippa bara några filmer om året är verkligen inte värt pengarna för mig.

Jag tycker nya iMovie är en stor nedgradering/försämring mot tidigare. Man har tagit bort och ändrat så mycket att det är svårt att jobba i det för att klippa mer avancerade filmer. Något som var busenkelt i förra versionen.

Nu hittade jag iaf möjigheten att ändra längden på övergångar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-10 10:30

Det är helt klart så att Apple vill tjäna mer pengar, vilket de kommer att göra genom att sälja mer av FCe och FCP.

Nya iMovie är en 1.0-produkt. Det är ett helt nytt program och det är rätt rimligt att det inte hunnit med allt ännu. Men för de som klagar är det bara att köra med på med iMovie HD 6, så jag ser inte riktigt problemet?

Ursprungligen av bossep:

Det är helt klart så att Apple vill tjäna mer pengar, vilket de kommer att göra genom att sälja mer av FCe och FCP.

Det är den sämsta förklaringen jag sett. Jobs var mycket passionerad över möjligheterna att på ett enkelt sätt och snabbt sätt klippa ihop video. Det har trots allt varit grundtanken med iMovie hela tiden. Men det gamla iMovie växte till en svåranvänd elefant som vanliga användare hade svårt för. Nya iMovie är en omtanke om den vanliga användare, inte ett sätt att driva trafik till FC-programmen. iLife ska göra saker enkelt, vill man jobba som proffs med bra videokunskaper så finns det bättre program än iMovie.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-10 13:11

Utan att själv ha hunnit testa nya imovie så utifrån det jag sett på filmerna från Apple ser jag stora fördelar med nya imovice, möjligheten att hämta in ett klipp från kameran och använda det eller delar av det i en eller flera filmer utan att behöva hämta det igen från kameran eller kopiera det från ett annat projekt anser jag är mycket bra.
Kanske jag som missat något i gamla imovie där jag inte lyckats hitta ett sätt att göra samma sak?
Ser bara fördelar med nya imovie i alla fall för den som redigerar några filmer i kvartalet

Ursprungligen av nubbe:

Utan att själv ha hunnit testa nya imovie så utifrån det jag sett på filmerna från Apple ser jag stora fördelar med nya imovice, möjligheten att hämta in ett klipp från kameran och använda det eller delar av det i en eller flera filmer utan att behöva hämta det igen från kameran eller kopiera det från ett annat projekt anser jag är mycket bra.
Kanske jag som missat något i gamla imovie där jag inte lyckats hitta ett sätt att göra samma sak?

iMovie 6 kunde man iaf flytta klipp mellan projekt

Hm... jag kommer nog inte ens försöka mig på nya iMovie då, för jag tycker att iMovie 6 är precis på gränsen av det jag behöver.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-10 14:25

Jag tor att anledningen till nya iMovie är att många inte (ens) fixade att sätta ihop video med "gamla" iMovie. Tröskeln är högst för videoredigeringsprogram - att få allmogen att även töras skapa filmer är mycket svårt. Garageband har också fått en slags karaokeavdelning där det är komiskt lätt att "göra musik".
Jag tror att Apple's strategi - dom vill ju bli en allmogendator - är att iLife i princip ska kunna användas kreativt av småbarn. Som alternativ för den gamla stammen av proffs/konstnärer/artister så erbjuder dom världens bästa pro-program till kraftigt subventionerade priser. Jag tror inget hårdvaru/mjukvaruföretag i världen har möjlighet/resurser/vilja att dessutom utveckla/leverera ett mellanskikt av dessa program - att ha en lätt/medium/svårt-variation. Det går nog aldrig att få ekonomi i det. Lätt/svårt är realistiskt. Endast det tror jag.

Så - klipper man ihop tre videsnuttar per år så är nya iMovie det rätta verktyget. Har man större ambitioner med sitt skapande så får man ta upp börsen och köpa ett adekvat verktyg. Detta är inget konstigt alls. Så är det överallt i hela världen för allt som människan håller på med.

Apple's strategi är - som jag ser det - mycket logisk och helt rätt för framtiden. Det är så här - förutom iTunes och lägre priser - som Mac tar marknadsandelar. Hela scenariot är lysande. Mycket bra. Ett företag i yppersta hälsa och kondition.

Ursprungligen av mjg:

Så - klipper man ihop tre videsnuttar per år så är nya iMovie det rätta verktyget. Har man större ambitioner med sitt skapande så får man ta upp börsen och köpa ett adekvat verktyg. Detta är inget konstigt alls. Så är det överallt i hela världen för allt som människan håller på med.

Apple's strategi är - som jag ser det - mycket logisk och helt rätt för framtiden. Det är så här - förutom iTunes och lägre priser - som Mac tar marknadsandelar. Hela scenariot är lysande. Mycket bra. Ett företag i yppersta hälsa och kondition.

Intressant analys. Må så vara att dom resonerar på det viset. MEN: IM08 har tappat en hel del av dom funktioner som finns i IMHD såsom möjligheten att välja visning av projektet som tidslinje eller som klipp, markering av kapitel för iDVD (en mindre grej, men mycket praktisk), effekter, audiohanteringen (i IMHD kunde jag markera musikspåret och mycket enkelt justera nivån på det, det går inte att göra enkelt i IM08), plugins finns inte längre (kul för dom som har investerat pengar i sådana) osv.

Av en ny version av iMovie så förväntar jag mig en förbättring av den gamla, inte att dom bygger en helt ny applikation - då borde dom kallat den för iFilm eller något sånt. Vidare så går det inte att importera IMHD projekt in i IM08 - enbart klippen kommer in, men alla övergångar, texter mm i stort sett helt och hållet.

IMHD finns visserligen kvar, men jag kan inte se att dom kommer att utveckla denna mera…

IM08 har sina förtjänster, men jag känner mig lite lurad faktiskt. Sen må Apple ha tänkt hur dom vill i sin "stora plan".

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

MEN: IM08 har tappat en hel del av dom funktioner som finns i IMHD såsom möjligheten att välja visning av projektet som tidslinje eller som klipp, markering av kapitel för iDVD (en mindre grej, men mycket praktisk), effekter, audiohanteringen (i IMHD kunde jag markera musikspåret och mycket enkelt justera nivån på det, det går inte att göra enkelt i IM08), plugins finns inte längre (kul för dom som har investerat pengar i sådana) osv.

Fast poängen är just att finesserna inte gör programmet mer användbart. Om folk inte fattar hur man använder det, om folk inte klarar av att göra filmer snabb och enkelt - då försvinner hela poänget med programmet.

Det ska vara enkelt att använda, det ska gå snabbt att få resultat och det ska vara kul på köpet. Gamla iMovie misslyckades med detta och hade kört in i en återvändsgränd.

Sen kommer nya iMovie förstås att utvecklas med fler finesser och säkert få tillbaka en del av det som gamla iMovie hade, men detta är så långt dom kommit nu med deras 1.0-produkt. Och redan nu lyckas det med målsättningen bättre än gamla iMovie.

Kom ihåg målgruppen för iLife-paketet, den är väldigt bred. Målsättningen är att alla som sitter vid en mac ska kunna använda programmet intuitivt eller med väldigt låg tröskel. Målet är inte ett fullfjädrat videoredigeringsprogram, det finns andra som är bättre för det ändamålet. Det är precis samma sak med iPhoto: Det viktiga är att det är enkelt (och kul) att använda. Vill man ha mer funktioner som de insatta behöver - då skaffar man Aperture.

Ursprungligen av Charles Xavier:

Av en ny version av iMovie så förväntar jag mig en förbättring av den gamla, inte att dom bygger en helt ny applikation

Men det är inte en ny version av iMovie. Det är ett nytt program med samma namn och samma målsättning. Det är iMovie återskapat som det borde ha varit från början, tillbaka till rötterna för vad iLife-paketet ska vara.

Ursprungligen av Charles Xavier:

då borde dom kallat den för iFilm eller något sånt.

Om Apple hade kastat ut iMovie HD och lagt in "iFilm" istället, hade det gjort något skillnad mot nu, egentligen?

Ursprungligen av Adrian B:

Fast poängen är just att finesserna inte gör programmet mer användbart. Om folk inte fattar hur man använder det, om folk inte klarar av att göra filmer snabb och enkelt - då försvinner hela poänget med programmet.

Det ska vara enkelt att använda, det ska gå snabbt att få resultat och det ska vara kul på köpet. Gamla iMovie misslyckades med detta och hade kört in i en återvändsgränd.

Jag håller inte med, men smaken är som baken - den är delad :). Jag tycker att finesserna (uppräknade i mitt första inlägg) faktiskt var det som gjorde programmet användbart!

IMHD hade brister, och IM08 är en klar förbättring i många avseenden - jag kan gå så långt som att säga att det verkar vara ett fantastiskt program för det den kan göra. Och ditt resonemang om att många skall kunna använda IM kan jag hålla med om - men återigen, varför ta bort funktioner? IMHD är inte, som du konstaterar, ett proffsprogram, men som amatör kunde jag göra väldigt mycket med det!

Ursprungligen av Adrian B:

Men det är inte en ny version av iMovie. Det är ett nytt program med samma namn och samma målsättning. Det är iMovie återskapat som det borde ha varit från början, tillbaka till rötterna för vad iLife-paketet ska vara.

Analogt med ditt resonemang så hade det alltså varit fullt acceptabelt om Word 2008 släppts utan funktioner som vi tagit för självklara, tex innehållsförteckningsfunktionen eller ändringsspårning, samt att gamla Word-dokument inte går att importera fullt ut utan bara texten utan all formatering?

Ursprungligen av Adrian B:

Sen kommer nya iMovie förstås att utvecklas med fler finesser och säkert få tillbaka en del av det som gamla iMovie hade, men detta är så långt dom kommit nu med deras 1.0-produkt. Och redan nu lyckas det med målsättningen bättre än gamla iMovie.

VI har väl olika sätt att se på det - nu vet jag inte om du använder IMHD regelbundet, kanske det som skiljer oss åt. Men jag förväntade mig, och många med mig att döma av hur heta diskussionerna går på nätet, en förbättrad version som faktiskt kunde göra samma saker som tidigare men på ett mycket bättre sätt.

Ursprungligen av Adrian B:

Om Apple hade kastat ut iMovie HD och lagt in "iFilm" istället, hade det gjort något skillnad mot nu, egentligen?

Bra fråga - på den svarar jag både jag och nej :). "Ja" därför att det hade mer tydligt visat på Apples avsikter med programmet, "nej" därför att jag hade förväntat mig en förbättrad iMovie och inte ett "nytt" iMovie.

För att kunna göra samma saker som innan verkar jag vara hänvisad till att använda IMHD, som inte lär utvecklas mer, FCE eller att vänta på IM09 - jag gillar inte att behöva välja mellan dom alternativen helt enkelt...

Nåja, jag är väl en surgubbe som står i vägen för utvecklingen. Låt se hur saker och tingen utvecklar sig…

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Jag tycker att finesserna (uppräknade i mitt första inlägg) faktiskt var det som gjorde programmet användbart!

Jo, jag förstår och du är säkert inte ensam. Men du är antagligen lite kunnigare på video i så fall och vet hur man utnyttjar de lite mer avancerade finesserna. Men om man tänker på Apples målgrupp som helhet så finns inte den kunskapen.

Även om man har kunskap så tog det för lång tid enligt Jobs. Han berättade om hur hans brillianta videoingenjör inte kunde skapa en färdigklippt film på under 30 minuter. Inte i iMovie HD, inte i Final Cut Pro. Och Jobs vill att folk ska kunna göra detta enkelt och snabbt, annars är det få som använder programmet alls.

Ursprungligen av Charles Xavier:

Och ditt resonemang om att många skall kunna använda IM kan jag hålla med om - men återigen, varför ta bort funktioner?

Fast det är där jag tycker du gör ett feltänk. Apple har inte tagit bort några funktioner, Apple har övergivit ett program och ersatt det med ett annat. Gamla iMovie var en återvändsgränd om man på allvar ville få ett helt nytt, enklare upplägg - och det var det upplägget Jobs ville ha. Utan att ha någon insiderinformation så gissar jag att det inte gick att få in alla gamla iMovies funktioner i nya iMovie av olika skäl, antagligen på grund av tidsbrist men även på grund av att de kanske inte passar in i det nya upplägget (att justera ljudnivån t.ex. känns som en given funktion i en kommande version av nya iMovie).

Ursprungligen av Charles Xavier:

Analogt med ditt resonemang så hade det alltså varit fullt acceptabelt om Word 2008 släppts utan funktioner som vi tagit för självklara, tex innehållsförteckningsfunktionen eller ändringsspårning, samt att gamla Word-dokument inte går att importera fullt ut utan bara texten utan all formatering?

Liknelsen håller inte då Word inte är instegsprogrammet, Word har inte samma ambition och inte samma målsättning. Word är inte det första steget på en trappa av mer avancerade program inom samma område (jämför iMovie - Final Cut Express - Final Cut Pro). Om du plockade bort funktioner ur Word kan du inte hänvisa folk med behov av funktioner till ett annat program som ligger ett steg högre upp för det finns inget annat program. Word är också proffssribenternas ordbehandlare.

En bättre liknelse vore i så fall om iLife hade innehållit Word 2008 och så hade Jobs slängt ut det och ersatt det med Pages för det passade målgruppen bättre.

Ursprungligen av Charles Xavier:

Men jag förväntade mig, och många med mig att döma av hur heta diskussionerna går på nätet, en förbättrad version som faktiskt kunde göra samma saker som tidigare men på ett mycket bättre sätt.

Jo, men du tillhör också de som faktiskt använde programmet. Problemet var väl att programmet var för krånligt så många använde det inte alls.

Ursprungligen av Charles Xavier:

För att kunna göra samma saker som innan verkar jag vara hänvisad till att använda IMHD, som inte lär utvecklas mer, FCE eller att vänta på IM09 - jag gillar inte att behöva välja mellan dom alternativen helt enkelt...

Det är förståeligt. Jobs har ju så att säga "offrat" dig och de andra inbitna iMovie-användarna mot att få ett program som fler kan ha glädje av. Ni som gillade iMovie har därmed hamnat i kläm och det är beklagligt, men jag är övertygad om att nya iMovie är ett bättre iLife-program och bättre för fler personer. Det är inte perfekt, utan behöver utvecklas ett tag för att bli riktigt bra, men det är en bättre grund för riktigt enkel videoredigering.

  • Medlem
  • 2007-08-12 10:23
Ursprungligen av Adrian B:

feltänk

Och så försöker vi undvika skällord här i tråden.

Kan bara instämma i mjgs analys.

Har inte testat men varför inte ett "clasic mode". Borde ju tillfredställa alla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 20:54

Jag har uppdagat ett annat "problem". Jag införskaffade iLife 08 idag. Jag älskar iPhotos event-system. Det var precis vad jag behövde för att systemet skulle flyta snabbare efter iPhoto 06 tvingade dig se på när programmet ladda in huvudmappen först. Nu går det snabbt!

Nåja... iMovie 08 var det ja. Jo, de är så att jag försökte se om min webkamera (USB - Xbox Vision Cam för att vara exakt) kunde spela in precis som isight men det ville inte fungera. IMovie registrerar inte kameran trots att program som Skype etc gör det. Jag trodde först jag inte hittade rätt knapp men på min MacBook med iSight inbyggd i sig gick det igång direkt. Är det omöjligt att spela in med en USB-cam eller har jag missat något? Kan man gå runt problemet?

Tacksam för svar.

En liten fråga till.... kunde man ha mer än ett ljudspår i iMovie 6? Det lyckades aldrig jag med. Det fanns gånger då jag ville att ljudspår skulle överlappa vissa klipp men det gick inte...

Ursprungligen av Dogma:

En liten fråga till.... kunde man ha mer än ett ljudspår i iMovie 6? Det lyckades aldrig jag med. Det fanns gånger då jag ville att ljudspår skulle överlappa vissa klipp men det gick inte...

iMovie 6 kunde ha 1 videospår och 2 ljudspår i tidslinjen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 21:26

Hmm..kanske det var så det var. Jaja, oavsett gav det mig problem.
Nu upptäckte jag en annan sak. Det som kallas Titles. Är det bara jag eller har de tagit bort en rad mer fräna intron till fördel för dessa mer stela man har nu? Jag kan t. ex inte hitta det intro där en rad med rutor susar förvi bilden med vit bakgrund. Man kan fylla rutorna med vad man önskar sen...

*söker*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 22:32

Okej, nu blir jag tokig. Programmet vägrar ta emot MOV-filer. WTF?!
Oavsett om det gjorts i IMovie HD eller är en ren MOV/Quicktime-fil så vägrar IMovie 08 ta emot filen. När jag skall importera in den så är alla MOV-filer i ljusgrått, alltså omöjliga att markera....
Jag har letat och letat i troubleshooting men det finns inget som säger något om att iMovie inte skulle ta emot MOV och varför skulle det inte? Makes no sense...
I´m so confused....

Funkar bra här, hur gör du importen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 23:34

Ehm.... "Import from movie" eller pull n drag direkt från findern in i event. Nothing works.
Uppdateringarna är ju på plats också...

Jag tror följande hände på Apple:

1. Någon råkade radera källkoden till iMovie och skickades till Guantanamo.
2. En ny ingenjör togs in och fick några veckor på sig att skapa ett nytt iMovie för att finnas klart när nya iMac skulle lanseras.

Intressant teori

Jag importerade just en film in i iMovie. Den var 17,1MB store. I mappen filmer skapades då "Movie thumbnails" och i den en Quicktime-film som är 33,5MB!!! Det är ju löjligt. Dubbelt så stor som originalfilen.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag importerade just en film in i iMovie. Den var 17,1MB store. I mappen filmer skapades då "Movie thumbnails" och i den en Quicktime-film som är 33,5MB!!! Det är ju löjligt. Dubbelt så stor som originalfilen.

ja, herregud...hela 33.5 mb! Dear Lord!

Ursprungligen av Mannys bone:

ja, herregud...hela 33.5 mb! Dear Lord!

Nöt, du förstår mycket väl vad jag menar. Det är inte det att 33,5MB är mycket men att tumnagel-filen blir dubbelt så stor som originalfilen är väl underligt?

Bevaka tråden