Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme 802.11n trådlös basstation

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1999 lanserade Apple trådlöst nätverk i Powerbook G3 "Pismo" med namnet Airport som följde standarden 802.11b med 11Mbit maximal överföringshastighet. Jag minns hur imponerad jag var när jag packade upp basstationen som var utformad som ett UFO och anslöt till nätverket från fåtöljen för första gången helt utan kablar.

Sedan dess har jag uppgraderat datorer och basstationer ett antal gånger och fram tills imorse hade en Airport Express uppdraget att förse lägenheten med trådlöst nätverk, trådlösa utskrifter och möjligheten att spela musik på stereon från iTunes via AirTunes.

Under dom två senaste åren har antalet trådlösa nätverk fullkomligen exploderat och nu hittar jag inte färre än 14 st nätverk tillgängliga från vardagsrummet. Det skapar problem eftersom nätverkskanalerna krockar och vi har suttit med 2/5 mottagning endast två meter från basstationen!

På MacWorld Expo i Januari lanserades nya Airport Extreme som följer 802.11n standarden som teoretiskt sett ger upp till 250Mbit/sek att jämföra med den Airport Express jag redan hade med 802.11g och 54Mbit/sek.

Airport Extreme är alltså betydligt kvickare än gamla Express och har ett par nya funktioner: inbyggd switch med tre Ethernet-portar samt möjlighet att ansluta USB-hårddiskar för utdelning i nätverket. Tyvärr saknar den möjlighet att spela upp musik via AirTunes vilket är en ovärderlig funktion hos mig. Därför ska jag bygga ett litet nätverk med både Extreme och Express i ett WDS-nätverk. Mer om detta senare.

Airport Extreme har samma yttermått som en Mac Mini och är riktigt stilig tycker jag. Vit och platt som en mini pizzakartong. Tyvärr har den inte inbyggd nätadapter.

Jag har en Mac mini som hemmaserver och då passade Airport Extreme perfekt. Bara att börja stapla. Konstigt nog har Apple TV liknande former men helt andra (större) yttermått.
På bilden ser ni kontakterna på baksidan. Från vänsterkanten syns strömuttag, USB 2.0-port, WAN Ethernetport och tre 10/100Mbit Ethernetportar.

Installationen är busenkel på Apple-vis. Stoppa i en Ethernetkabel från ditt bredbandsmodem i WAN porten och sätt in strömsladden så är det igång. På den medföljande CD-skivan finns ett nytt Airport-verktyg som sköter installation & konfiguration. Dessutom medföljer en Airport 802.11n-aktiverare som gjorde att min MacBook Pro Core 2 Duo och tjejens MacBook Core 2 Duo plötsligt blev uppgraderade från 802.11g till 802.11n.

På bilden syns vår Express och Extreme i vänsterkanten. Lampan lyser grönt så allt lirar. Ni ser även att vår OKI skrivare är ansluten.

Om du tittar i mappen verktygsprogram i din programmapp så hittar du detta nätverksverktyg. Välj fliken "info" och sen ditt airportkort i flipp-menyn så ser du vilka nätverksstandarder som just din dator stödjer. Efter installationen av Airport Extreme med CD-skivan står det plötsligt 802.11a/b/g/n på min dator. Observera att jag har 130Mbit anslutning när jag sitter 10 meter bort från stationen.

Airport-verktyget är kraftigt förbättrat och jag hittade lite nytt godis som inte funnits tidigare även på vår Airport Express. Som standard följer man en "wizard" som hjälper dig komma igång men du kan även välja "Basstation -> Manuell inställning" om du vet hur du vill ha det. Där finns gott om finjusteringar att pilla på.

Om du ansluter en extern USB-hårddisk till din Airport Extreme delas den ut på nätverket med Bonjour. Du har möjlighet att ställa behörigheter för anslutning (inte filrättigheter) och kan även dela ut den för Windows användare. Smidigt men ingenting jag behöver - vår Mac mini sköter jobbet istället!

Slutsatser
Jag behövde ett snabbare och störningsfritt nätverk med möjlighet att göra trådlösa utskrifter och allt detta fick jag med smärtfri installation och snygg design. Vid kopiering får jag upp till 5MB/sek mot servern i lokala nätverket (motsvarande cirka 50Mbit) och det är ett par gånger bättre än någonsin upplevt tidigare. Jag saknar verkligen möjligheten att spela upp musik via iTunes & AirTunes men det löste jag genom att behålla vår existerande Airport Express.

Intressant nog behåller jag 802.11n anslutningen mot Extreme med 130-140Mbit överföringshastighet även när vi spelar upp musik via AirTunes mot Airport Express-stationen i samma trådlösa nätverk. Smidigt!

Denna generation Airport Extreme är en förbättrad och naturlig efterföljare till tidigare generationer och kostar inte speciellt mycket heller. Om du sitter med nyare MacBooks och MacBook Pro utrustade med Core 2 Duo processorer är du redo för steget till nya Airport Extreme med 802.11n standard.

Möjligheten att bygga ett WDS-nätverk med en mängd basstationer på ett jättesmidigt sätt uppskattade jag verkligen - det kommer en separat artikel om detta senare.

Som sammanfattning är jag helnöjd. Allt fungerar som det ska och rullar på så snabbt som jag hoppats på!

Helt perfekt hade det varit om Airtunes ingått i Airport Extreme eller om Apple helt enkelt uppdaterar annars utmärkta Airport Express med 802.11n nätverksprestanda!

Apple Airport Extreme
Pris: 1.695kr inkl moms
Vad gör produkten: Trådlös basstation för 802.11n nätverk.

Läs mer på AppleStore

3% Klickback när du köper Apple-produkter via Klickback.se i sommar!

Jag har 300Mbit och har datorn vanligtvis på några meters avstånd från stationen men även på 10m har jag 300Mbit. Tipset är att låsa stationen till ENBART "n" tror jag bestämt.

Har fått dryga 10MB/s i överföring via extremestationen min MacBook C2D över wifi och en Mac Mini G4 kopplad med ethernet till extremen.

Tilläggas bör att jag kände mig tvungen att skaffa en extreme då min tidigare Airport Express gick på knäna efter införskaffandet av en TV. Vid syncningar MB-TV så stallade ljudet på tok för ofta när jag samtidigt använde mig av Airtunes.

Den dagen dom sätter in tre 10/100/1000Mbit Ethernetportar istället för tre 10/100Mbit Ethernetportar så köper jag en... Sen är ju frågan varför dom har satt i tre när alla andra har fyra?
Vill gå över till gigabit och byta ut min gamla b/g router men är ju inte så sugen på att behöva köpa en gigabit-switch och stacka på den här för att få ordentlig prestanda. Tycker faktiskt det är riktigt fjantigt att wlanet skall gå snabbare än lanet.

Är det körta att kunna använda 802.11.n om man har en MB Pro Core Duo??

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-13 02:50

Blir inte hastigheten lika låg som på den äldsta enheten i nätverket om man blandar nya och gamla Airport-grejor?

Fortfarande ingen som vet hur det blir när den officiella releasen av 802.11n görs? Kommer dagens Extreme-basstation kunna uppgraderas?

  • Medlem
  • 2007-08-06 18:18
Ursprungligen av mr.kongo:

Fortfarande ingen som vet hur det blir när den officiella releasen av 802.11n görs? Kommer dagens Extreme-basstation kunna uppgraderas?

Finns så många intressenter som trixar fram och tillbaka om detta, så det tar nog ett tag till.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-08 20:52

Gigabit

Tisdagens mac-event bjöd på en uppgradering av Airport Extreme basstation. Nu har den gigabit-anslutning.

  • Medlem
  • 2007-08-06 18:17

Hur fungerar denna mot Windows datorer? Kan man konfigurera den från en Windows dator samt går det att skriva ut på skrivaren?

Hej hopp
, egentligen är detta en "test av produkt" tråd, men den är aktiv och jag har googlat och även sökt här, utan att hitta det jag är ute efter, så jag lånar den lite
Jag har just nu en Linksys router, men är inte helt nöjd, tittar därför på den här routern som testas, vad jag vill göra är att styra ett fast internt ip(säg 10.0.0.2) till en specifik mac adress, samt även öppna specifika portar till den fasta ip adressen, jag kan göra det precis som jag vill i min trådbundna netgear, men den är ju som sagt var trådbunden, den går iof att komplettera med en trådlös brygga, men det blir nog med sladdar ändå. Det är min ip-telefoni dosa jag vill tilldela en fast intern ip.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-09 18:51

Moderator: Flytta frågan och mitt svar till en ny tråd!

Varför ser du inte på någon av de 3:e-partslöningar som finns till Linksys? Jag har dock svårt att tro att just en av basfunktionerna port forwarding inte skulle fungera på en vanilj-Linksys.

Aha - man läser lite bättre: du skriver att du vill ha mappning mellan en MAC-adress och en IP-dito. Det går kanske inte i någon burk. För det är det som antyds i "...men jag är inte helt nöjd..." eller ?

Hej.

Tänkte precis lägga en beställning på en AirPort Extreme, men det lustiga är att jag ej kan hitta den på Apple Store Sweden, men den finns på US Store.

Har jag missat något?

/Johan Henning

Nej det är skumt att den fallit ur trådlöst nätverks-kategorin, men den finns att hitta bland nya produkter uppe i högerflanken.

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Nej det är skumt att den fallit ur trådlöst nätverks-kategorin, men den finns att hitta bland nya produkter uppe i högerflanken.

Aha! Tack så mycket!
Nu kan jag äntligen beställa den!

  • Medlem
  • 2007-08-10 15:54

Köpte "nya" Airport Extreme idag. Hat tidigare använt Netgear.

Tog mig lite tid inna jag hittade vart man kan se alla anslutna enheter som är kopplade till stationen (datorer). Men i AirPort Admin verktyget under "Advanced" finns "Logs and statistics" och där man sedan kan kolla på "DHCP Clients". Problemet är att jag inte kan se MAC-adress ich IP för alla anslutna datorer.. men inte "Client id".. som jag tolkar som maskinens namn. Lite svårt att veta vilken dator som är vilken då
Någon som har samma problem? eller vet vad det kan bero på?

  • Medlem
  • 2007-08-10 17:25

..... ahh... löste problemet själv. Såg att det var DHCP Client ID som kan visas. Får väl konstatera att det var lite synd att enheternas namn inte visas utan bara IP och MAC-adress.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-08-13 10:00

Fick problem med min PowerBook FW 800 när jag skaffade en Extreme. Den tar några sek på sig varje gång man går ut på nätet, med Express fanns inga fördröjningar. MacBook flyter på i Extreme, inga fördröjningar där. Har jag missat någon inställning kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 18:15
Ursprungligen av MatsOlov:

Fick problem med min PowerBook FW 800 när jag skaffade en Extreme. Den tar några sek på sig varje gång man går ut på nätet, med Express fanns inga fördröjningar. MacBook flyter på i Extreme, inga fördröjningar där. Har jag missat någon inställning kanske?

Du har inte ställt in några manuella DNSer eller så på PBn? låter lite som om den försöker slå upp namn i en DNS som inte längre finns först och sedan frågar AXen då första frågan får timeout. ngt att kolla om inte annat.

1
Bevaka tråden