Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMovie- Bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Största nyheten i nya iLife är ju nya iMovie. Satt och tittade lite på olika tutorials och kan ännu inte bestämma mig om det är bra eller dåligt. Ett helt nytt sätt att redigera film känns det som iaf.

Det första jag reagerade över är att systemkraven för iMovie inte direkt är att leka med.

Systemkrav iMovie 08:
Movie kräver en Mac med Intel-processor, en Power Mac G5 (dubbel processor på 2,0 GHz eller snabbare) eller en iMac G5 (1,9 GHz eller snabbare).

Systemkrav iMovie HD 06:
High-definition video requires 1GHz G4
Additionally iMovie HD requires Quartz Extreme for themes, real-time effects and the Ken Burns Effect

Sen är inte läsbarheten av gamla projekt den bästa vad det verkar. I en tutorial får man veta att när man importerar ett iMovie HD projekt sker följande:
- Customs transitions ersätts med Cross disolve
- Titles and effects man lagt till kommer inte med över
- Musik man lagt till kommer heller inte med över

Det är en hel del som försvinner alltså. Men det är väl ett pris man får betala för allt häftigt som är nytt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-08 19:21

Ja, det här

"iMovie requires a Mac with an Intel processor, a Power Mac G5 (dual 2.0GHz or faster), or an iMac G5 (1.9GHz or faster)."

skulle man ha läst innan man beställde det. =(

Det hjälper inte ens att skaffa ett nytt processorkort från Sonnet. Det finns ingen cpu för G4 på 2GHz eller mer.
Själv har jag en enkel 1.2GHz.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 19:32

Namnet på tråden är lite missvisande. Nya iMovie - jättebra, systemkraven för nya iMovie - mindre bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-08 19:39

Den är väl inte missvisande? "Bra eller Skit?". På mindre än 30 min har jag insett att min beställning var förhastad. En medlem av AppleMacUK har fått intrycket att just iMovie är strippat. Sedan läser man om systemkraven. De innebär ju att lilla modellen av Mac Mini, 1.83GHz, inte kan använda iMovie?

Ursprungligen av bossep:

De innebär ju att lilla modellen av Mac Mini, 1.83GHz, inte kan använda iMovie?

Alla Intel-macs klarar iMovie. Klockfrekvenserna som anges är bara för PowerMac G5. Det är ändå rätt häftig systemkrav.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-08 19:57
Ursprungligen av Rickard A:

Alla Intel-macs klarar iMovie. Klockfrekvenserna som anges är bara för PowerMac G5. Det är ändå rätt häftig systemkrav.

Då får det bli en Mac Mini enkom för att köra iMovie på? Jag tänker inte avbeställa någonting. Däremot har jag blivit sugen på dot Mac.

Om detta stämmer (vilket det sannolikt gör) måste jag nog säga att iMovie för mina behovs är anus. Taget från Xlr8yourmac.com:

Citat:

But the new iMovie 08 is absolutely horrible. The timeline is gone. Multiple audio tracks are gone. Video FX are gone. Subtle editing of titles is gone. Themes are gone.

iMovie 08 is like "Mac Movie Maker 1.0". It has to be one of the worst "upgrades" I have seen come out of Apple in 20 years.

Now... if Apple had added this editing mode on top of the existing iMovie, it would be a nice addition. But killing the old functionality was a big mistake. In fact, if anyone wants to learn "real" editing, now they need to buy at least Final Cut Express as a starting point.

Apple leaves one older iLife 06 program on your machine when you install iLife 08: iMovie HD. I wonder why? It's almost an admittance from them that their new program is horrid.

Att teman försvinner gör inte något alls men att inte ens kunna två ljudspår är verkligen illa. Helt avsaknad av tidslinje känns heller inte helt rätt. Jag har hitills inte sett mig sem en särskilt avancerad redigerare men nya iMovie gör det hela lite väl simpelt verkar det som.

Vad tror ni om detta- bra eller anus?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 19:45

Men bossep, du kan ju avbeställa det hela också?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 19:46

"Apple leaves one older iLife 06 program on your machine when you install iLife 08: iMovie HD. I wonder why? It's almost an admittance from them that their new program is horrid."

Det där var intressant.. ingen som kan bekräfta att så verkligen blir fallet?

Idag kom mitt iLife så jag har testat iMovie lite. Gillar det inte alls. Det är nog lite väl innovativt för mig. Ingen tidslinje, kan inte ställa in längden för övergångar (vad jag hittade), bara ett ljudspår t ex. Här vet jag inte vad Apple tänkte egentligen. Det går liksom inte att jobba i det om man vill redigera film. Skull inte bli förvånad om nästa version innehåller två lägen, det nya och sen ett gammalt hederligt med tidslinje.

Apple lämnar dock iMovie HD 6 kvar på hårddisken i en mapp som heter "iMovie (tidigare version)". Nu går den versionen att ladda ner från Apple om man har iLife '08. Att den är kvar har nog inte att göra med att nya iMovie är dåligt utan snarare dess systemkrav. Inga användare med G4 (senaste iBooks är ungefär 1 år gamla) kan ju köra nya versionen!

Lite lustigt är att Apple säger att den nya versionen egentligen är helt nytt program men att behåller namnet och uppdaterar ikonen. Versionsnumret är dock 7. Visst, det är bara en siffra men varför inte bara kalla programmet iMovie Limited Edition 1.0 för det är vad det känns som.

Skulle vara kul att höra fler intryck från de som använt nya iMovie.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 13:19

Det första problemet jag stötte på, och som dessutom var helt olösligt, var hur man får klipp att bli i rätt proportioner.

Jag har sedan tidigare några DV-klipp i anamorfisk 16:9 på hårddisken och tänkte använda dem för att testa lite.

Först och främst gick det inte att dra klippen in till biblioteket, som man kan förvänta sig. I stället har de använt nån slags Microsoft-mentalitet och skrivit en lång text "Så här lägger du till video i biblioteket: Anslut en videokamera eller välj ett objekt att importera via Arkiv-menyn". De har inte orkat lägga in ett kortkommando eller en knapp någonstans för att importera, men de har orkat lägga in en jävla text som beskriver var man ska gå in och trycka. Riktigt dumt.

Hursomhelst: Jag importerade klippen. De blev då ihoptryckta till 4:3. Jag förväntade mig då att det bara var att kryssa i en ruta med "16:9" för klippet någonstans (som det finns i FCP). Men icke. Det finns inga som helst inställningar för klipp.
Jag testade då att öppna videofilerna i QuickTime Player och därifrån ändra bildproportionerna innan jag importerade. iMovie ignorerade den inställningen ...

Från kameran då? Man måste kanske importera om saker om man vill ha dem i iMovie? Nej, exakt samma sak där. När jag kopplade in kameran, med enbart 16:9-film inspelad på bandet, kom bilden upp ihoptryckt till 4:3 i iMovies importfönster. Och igen, ingen kryssruta för 16:9, ingen inställning alls. När jag importerade filmen blev den ihoptryckt.

Det finns alltså inget sätt att redigera 16:9-material i nya iMovie.
Jag förstår inte varför de ens har den funktionen.

Tidslinjen. Jag kan inte förstå varför de tog bort tidslinjekonceptet. De hade fortfarande kunnat använda det nya konceptet med skimming och allt det nya i hur allt fungerar. Det hade bara varit att lägga klippen bredvid varandra i stället för under varandra. Då hade man kunnat ha flera spår fortfarande och massa sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 13:38

Haha. Jag började testredigera lite ändå, trots problemet ovan. Det första jag gör är att markera en del av ett klipp och dra det till till projektet, precis som jag sett Steve Jobs göra.
iMovie kraschar då direkt.

Ursprungligen av Rajje:

Haha. Jag började testredigera lite ändå, trots problemet ovan. Det första jag gör är att markera en del av ett klipp och dra det till till projektet, precis som jag sett Steve Jobs göra.
iMovie kraschar då direkt.

Du verkar så nöjd över att den kraschade så det är väl bara att säga grattis, bra jobbat!

Förresten, har du möjligtvis Perian på burken?

Senast redigerat 2007-08-11 09:26

Glömde fråga, påverkar projektegenskaperna proportionerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 12:44

Man kan gå in i Projektegenskaper och välja antingen 4:3 eller 16:9. Detta påverkar dock inte videoklippen, utan bara arbetsytans form. 16:9 är förvalt.

Perian har jag faktiskt. Finns det någon konflikt p.g.a. det menar du?

Ja, prova att inaktivera Perian och se vad som händer. Har läst om en del som haft samma problem, avinstallerat och voila´! Jag hoppas det funkar för dig också!

  • Medlem
  • 2007-08-12 15:11

Själv tycker jag inte alls om nya iMovie. Jag har för visso inte pillat så mkt med det, men den äldre versionen känns mer ren och lättarabetad. Fick lite...jag vet inte...Pinnacle och Co vibbar =P

Gillar ni den nya?

/Fredrik

Gamla iMovie 06 trivdes jag väldigt bra med, fanns väldigt mycket redigeringsmöjligheter enligt mig (är ju iofs. inget Pro ännu). Nu känns det som att de bara satsat på att man ska kunna göra en film snabbt och enkelt, vilket enligt mig är anus.

Ska dock redigera någon film eller två innan jag säger för mycket..
iPhoto '08 är dock ett STORT steg framåt!

  • Medlem
  • 2007-08-12 19:24

Det tråkiga med '06 versionen var ju (som jag upplevt det), att det var rätt så krashbenäget. Har en vän som varit med *varje* gång det krashat. Lite pinsamt, jag som pratar mig så varm för mac och dess mjukvara *s*

Men alltså...kan man inte slippa att se ikonerna till filmen, och kan man inte klippa som tidigare med bulle+t osv. Det här känns lite Windows...nåja ska inte jämföra, men det lutar mer än deras enkla filmredigerare. Är ni med?

/Fredrik

Ps. Tog rätt snart och bytte tillbaks till '06 + tog bort Periankomponenten som tydligen gjort så iMovie har krashat...
Ds.

Senast redigerat 2007-08-12 20:11

Jag måste säga att jag gillar nya versionen skarpt. Jag har jobbat på tv tidigare och är van vid mer avancerad klippning och känner mig rätt hemma i FCP, så jag är inte direkt ett blåbär på video.

Grejen med nya iMovie är att man måste tänka bort allt det gamla, vilket jag var förberedd på efter att ha läst kommentarer här. Lite som om de tagit filmrutorna från gamla versionen, ett steg längre. Det här är ett program som jag skulle kunna sätta i händerna på morsan (om det inte vore för att hon har en gammal iBook förstås) och hon skulle med lätthet fixa att redigera en semesterfilm (om hon nu haft en videokamera).

Naturligtvis är det ett nerköp om man hoppats på en vidareutveckling av gamla iMovie, men som nämnts innan så sparas iMovie 6 när man installerar iLife 08. Ett undantag dock, man kan ha betydligt fler ljudspår än tidigare.

Jag är inget redigerings proffs men en superviktig detalj för mig är att nu kan jag äntligen köpa en Sony HD-cam med AVCHD-formatet. Att tanka in film från en hårddisk i videokameran tar ju bara ca.12-15 min för en timmes film. Idag tankar jag från DV band och då tar en timme, en timme (skum svenska) att tanka in i datorn. Vet inte om det går att ta in filmen i AVCHD-formatet och sedan använda materialet i FCP? Skall bli kul och testa. Någon som har koll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 14:53
Ursprungligen av Thomas Silferklo:

Jag är inget redigerings proffs men en superviktig detalj för mig är att nu kan jag äntligen köpa en Sony HD-cam med AVCHD-formatet. Att tanka in film från en hårddisk i videokameran tar ju bara ca.12-15 min för en timmes film. Idag tankar jag från DV band och då tar en timme, en timme (skum svenska) att tanka in i datorn. Vet inte om det går att ta in filmen i AVCHD-formatet och sedan använda materialet i FCP? Skall bli kul och testa. Någon som har koll?

FCP verkar stödja formatet och kan hämta in det själv, med vissa begränsningar, men endast på Intel-Macar.
Enligt detta dokument som jag hittade efter en snabb sökning:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305997

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 20:36

Seriöst. Är det någon som tycker om det horibla iMovie 06? Det är ju redan så avskalat och "förenkalat" (a.k.a helt omöjligt att göra någonting som inte är en standardlösning) att det i stort sett är helt oanvändbart. Jag tycker att det här verkar som en naturlig vidareutveckling. Om det ändå ska vara ett leksaksprogram så kan det lika gärna vara ett leksaksprogram som är lätt att använda.

Japp, jag tycker det är helt ok.

Vad använder du själv, man kanske skulle prova det och se om filmerna blir bättre då?

Jag lekte med iMovie 08 igår och jag tycker om det!

Man får tänka om som sagt, programmet kanske inte borde heta iMovie då det inte riktigt är gjort för att göra filmer utan mer gjort för att göra klipp som lämpar sig för youtube och liknande tjänster

Programmet har inte i närheten av lika många effekter, ljudeffekter, transitions och liknande som föregångaren - men det behövs inte heller, iMovie 08 handlar om att klippa ihop videoklipp och att det ska gå fort och smidigt att göra det - och det gör det!

plugga in dv-kameran, iMovie tömmer den på innehåll och du har det som ett event i ditt library, du kan nu direkt se all film framför dig och dra ut de delar du vill ha till ditt projekt genom "skimming" - skimmingfunktionen är klockren! Det gör det oerhört lätt att hitta vad man letar efter, och sedan dra ut det till sitt projekt. Det är svårt att förklara hur smidigt det är innan man testat det, men det är smidigt!

Man kan inte göra något avancerat i nya iMovie, men du kan klippa ihop videoklipp och publicera det direkt på youtube för hela världen att se, även om du inte kan hantera datorer för fem öre -- Det är ganska så tufft.

Tycker nya versionen av iMovie verkar sjukt komplicerad. Jag brukade enkelt läsa in film från min video kamera, lägga till kapitel markörer, exportera till iDVD och sen bränna en skiva.
Nu hittar jag varken hur man lägger till kapitel eller hur man delar med iDVD.

Har försökt att kolla hjälp guider och dyl men hittar inget som funkar. När det gäller att dela med iDVD står det till exempel att det under menyn Dela skall gå att välja "Dela med program..." vilket jag inte hittar överhuvudtaget.

Någon som kan bistå med lite hjälp?

Ursprungligen av Pilo Stylin:

Tycker nya versionen av iMovie verkar sjukt komplicerad. Jag brukade enkelt läsa in film från min video kamera, lägga till kapitel markörer, exportera till iDVD och sen bränna en skiva.
Nu hittar jag varken hur man lägger till kapitel eller hur man delar med iDVD.

Har försökt att kolla hjälp guider och dyl men hittar inget som funkar. När det gäller att dela med iDVD står det till exempel att det under menyn Dela skall gå att välja "Dela med program..." vilket jag inte hittar överhuvudtaget.

Någon som kan bistå med lite hjälp?

Jag har också noterat att det inte verkar gå att komma åt iDVD. Det började med att iDVD kraschade och sedan följde jag Apples råd om återställning, men inte fungerar det. Jag började med att jag skulle göra färdigt en grej i iDVD, men som jag kommer ihåg det fanns iDVD under Share innan det kraschade till sig. iMovie upp till version 6 har funkat suveränt för enkla projekt, där det handlat om att få över band till DVDskiva och dela in i några kapitel (4-12). Nu gör jag iMovie projekten på en gammal dator, för jag har verkligen inte tid attt sitta och pula med att få iDVD att fungera och att klura ut hur det nya iMovie är uppbyggt.

Nä, nu har jag tröttnat. Om jag inte kan lägga till kapitel eller dela med iDVD så är nya iMovie helt värdelöst för mej. Hoppas det kommer en ny eller kraftigt uppdaterad version snart!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-20 08:45

Kan nya iMovie importera klipp från en kamera med Mini-DVD-skivor (om man har en extern läsare som hanterar de små skivorna).
Utan att först använda tredjepartsprogram för att konvertera till DV, alltså.

I så fall - fungerar detta även på G5-imac 17"?

/M

Testade att importera några DV-filmer från min Canon direkt till nya iMovie 8, men jag blev helt förvirrad av gränssnittet (eller snarare bristen på logik i programmets uppbyggnad). Slutade med att jag importerade direkt till iDVD istället och brände filmerna till DVD-skivorna med "One Step DVD" istället.

Har nu laddat ner iMovie version 6 från Apples hemsida och där känner jag igen mig igen. Får se om jag kommer att använda mig av den versionen istället för den nya.

Bevaka tråden