Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högfrekvent ljud från ny MB

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 22:37

Hej!

Fick min MB levererad i tisdags. Jag upplever ett väldigt högfrekvent ljud från den vänstra sidan av tangentbordet.
Det är inte lätt att höra, dock får jag ont i öron och huvudvärk efter en lång stund framför datorn (jobbar framför TFT-skärmar hela dagarna så datorvana besitter jag).

Enligt följande länk verkar detta vara ett känt fel:
Länk

Har läst lite i forumet att anledningen troligtvis är energisparläget på processorn som krånglar. Men detta problem verkar bara ha varit på första versionen? Lösningen skulle vara ett program som upptar icke använd processorkraft och således stoppar ljudet.
Detta låter som en högst tillfällig lösning. Tar inte Apple emot fel som detta som garanti?

Om inte ser jag datorn som nästan helt obrukbar pga detta ljud.

Någon med insikt eller liknande problem som vet?

Kommer kontakta Apple imorgon och påtala felet så får jag se vad dom säger.

Info uppskattas, tack på förhand!

MVH
Henrik

Senast redigerat 2007-08-09 22:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 23:18

Jag kör SshMBP på min MacBook för att få bort ljudet, fungerar fint utan att sluka CPU-tid.

Meddela gärna vad Apple säger.

Ursprungligen av berdan:

Jag kör SshMBP på min MacBook för att få bort ljudet, fungerar fint utan att sluka CPU-tid.

Tror inte han med sin MacBook ska testa det dock. Tillverkaren av SshMBP skriver följande:

Citat:

Do NOT install this on computers other than the first generation MacBook Pro.

Edit: Äh va tusan. Du kör det ju själv på en MacBook. Sorry, jag läste in tillräckligt noga.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 09:55

Varit i kontakt med Apple nu. Sitter på jobbet så jag kan inte testköra med SshMBP dessvärre.

Killen på den tekniska supporten ville att jag skulle testa 2 saker.
- Återställa System Management Controller (SMC)
- Nollställa PRAM och NVRAM

Alltså två standardåtgärder, har inte löst några problem på mina tidigare Apple-datorer.

Han hänvisade mig därefter till ångerrätten om problemet kvarstår, ringer dom när jag kommit hem i em.
Uppdaterar tråden därefter.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 17:40

Åter uppdatering på Apple-fronten.

Tog efter rekommendation från Patrik på Apples support kontakt med Apple Store för reklamation, dock blev jag hänvisad tillbaka till supporten eftersom jag inte fått något ärendenummer.

Talade nu med en ny kille på den tekniska supporten och beskrev mitt problem. Han menade att detta ljud var normalt för Macbooken och att det kunde upplevas som högt av vissa i en tyst miljö.
Jag frågade då om det var meningen att man bara skulle kunna använda sin nya Macbook på en ljudlig flygplats..självklart inte var svaret. Eftersom ljudet i fråga ger mig lite av ett "döv-öra" på den vänstra sidan när jag sitter framför datorn gör det situationen ganska ohållbar i längden. Detta förklarades också och jag blev till slut kopplad till någon som kunde ta beslut.
Han ville att jag skulle gå till någon som hade en Macbook och lyssna (been there done that), förklarade att ingen av mina vänner med varken MBP eller MB har detta ljud.

Till slut lade han in en beställning på en ny till mig, jag avvaktar instruktioner.

Håller tummarna för att den nya inte har samma problem.

Uppdaterar tråden när den nya MB anländer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-12 00:26

Mycket nyfiken vad som händer då min MacBook är inne på reparation för bl a samma fel!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-21 12:56

Åter igen uppdatering i tråden.

Fick min nya MB igår. Kan nu nöjt konstatera att ljudet som Apple påstod var standard på dessa modeller inte infinner sig i min nuvarande MB.
Den fungerar nu precis som tänkt, tyst och snabb.

Om det är någon annan som har samma problem med sin nya MB är tipset att bara ligga på Apple så mycket som möjligt, hänvisa till DOA.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-15 17:23

Jag har precis installerat nytt minne 2gb istället för 1gb och ny HD 250 istället för 80 tillsammans med att jag har installerat leopard. Nu har jag även fått detta ljud, vilket aldrig tidigare har infunnit sig, och jag har ändå haft datorn sedan mars i år. Intressant är att när jag skrollar en sida så försvinner ljudet sålänge jag skrollar, men återkommer direkt när jag slutar. Lösningar?

Tillägg: Jag har 2gen macbook 1,83ghz c2d.

Senast redigerat 2007-11-15 17:45

Samma problem här. Har haft min MacBook sedan mars i år men ljudet har uppkommit först de senaste veckorna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-30 18:42
Ursprungligen av Striberger:

Samma problem här. Har haft min MacBook sedan mars i år men ljudet har uppkommit först de senaste veckorna.

Oj, låter ju väldigt konstigt att vi har haft dem precis lika länge och att våra problem uppkommer samtidigt, tidsinställt problem? Låter väldigt udda...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-08 09:34

Mitt ljud återkom efter någon månad, då installerade jag ShhMBP enligt berdans tips. Det fungerar kanon, inte hört något sedan dess.

Programmet ska enligt utvecklaren endast vara testat för MBP, dock fungerar det utan problem hos mig.

Finns att hitta här: ShhMBP

1
Bevaka tråden