Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X-Win mot OS X Server?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vilja veta om man kan fjärrstyra en Mac OS X Server (XServe) från en Mac OS X-klient eller Linux-burk eller Windows burk om man installerar någon slags X-Win Server på XServe:en.

Är det möjligt? Skulle nämligen vara kung att kunna fjärrstyra Mac OS Xservern från programvaran "Reflection X" i Windows miljö t.ex.

//Daniel

Själv kör jag apple remote desktop mot mina xServe och det fungerar helt ok men vill man ha billigare alternativ kan man titta på olika VNC lösningar. Dessa är gratis och det finns server och klientversioner för mac, linux windows m. fl. t.o.m. till P800 och pocket PC om jag inte har helt fel för mig.

Jag kör VNC mot ett par Win 2k servrar då inte Terminal server duger (t.ex. bevaka retrospect backup).

Well, det är väl kanske inte priset som är det viktiga, utan om det är möjligt. För ARD finns t.ex. inte i någon annan miljö än Mac OS/Mac OS X.

Förresten, vilka portar behöver man öppna i en brandvägg för att ARD ska fungera om man ska styra en xServe i ett DMZ:a??

Timbuktu är annars en vanlig lösning för att fjärrstyra datorer. Finns för Mac och PC. Det har vi i vårt webhotell i alla fall. Fungerar åt båda hållen.

http://www.netopia.com/en-us/software/products/tb2/

För att fjärrstyra en Windows 2000 server (eller nyare) så behöver du sätta på stödet för Terminal Services på servern och sedan kan du använda "Microsoft Remote Desktop Connection" (som måste vara en av de absolut bästa MS-programmen jag någonsin använt, freeware), det har stöd för att från servern skriva ut på din lokala skrivare bland annat. Tjusigt.

Lycka till!

/Ola

med andra ord går de inte att styra en windows 2000 burk från en mac?

Ursprungligen av Qwyrioxz:

med andra ord går de inte att styra en windows 2000 burk från en mac?

Jorå, två lösningar är Remote Desktop och VNC.

Länk till (gratis?) VNC? Remote desctop verkar bara funka till 2000 server och uppåt, inte 2000 pro. =(

Ursprungligen av Qwyrioxz:

Länk till (gratis?) VNC? Remote desctop verkar bara funka till 2000 server och uppåt, inte 2000 pro. =(

Chicken of the VNC, gratis VNC-klient för Mac OS, TightVNC, gratis VNC-server/klient för bl a Windows.

Precis den uppsättningen jag testade, men dom verkar inte vilja funka med varandra(?).
Ska bara köra remote inom nätverket hemma, men får ju ingen stabil anslutning. Dom verkar inte hitta varandra, men dela diskar går helt utmärkt, mycket märkligt.

1
Bevaka tråden