Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb 08 + .mac + egen domän

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Verkar som det ska gå att publicera från nya iWeb till .mac, men under egen domän. Någon som testat? Någon som lyckats testa iWeb 08 över huvud taget?

Funderar på att skippa Wordpress och vanligt webhotell till förmån för .mac och iWeb, för att slippa programmera, som är så j-vla tråkigt. Åtminstone om man programmerar nonsens som hemsidor, lite FEM är dock ganska kul

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 08:09

Intressant. Var har du sett något om det? Man kan ju redan i iWeb '06 publicera till valfri plats, men att hosta en egen domän på .Mac låter lite mysko.

Sen förstår jag inte hur du kan överge Wordpress för iWeb. Det är verkligen två skilda saker. Jag kan tänka mig att använda iWeb till vissa saker, men jag skulle aldrig överge Wordpress för det. Dessutom, vad menar du med programmera? Wordpress är ju en färdig lösning, just så att man slipper "programmera".

Ursprungligen av hugin:

Intressant. Var har du sett något om det? Man kan ju redan i iWeb '06 publicera till valfri plats, men att hosta en egen domän på .Mac låter lite mysko.

Sen förstår jag inte hur du kan överge Wordpress för iWeb. Det är verkligen två skilda saker. Jag kan tänka mig att använda iWeb till vissa saker, men jag skulle aldrig överge Wordpress för det. Dessutom, vad menar du med programmera? Wordpress är ju en färdig lösning, just så att man slipper "programmera".

Inte om man ska få det som jag vill ha, med fotogalleri som enkelt ska kunna uppdateras. Ett jävla härke är det, för en web-idiot som mig. Sen ska man översätta skiten så att mormor fattar vad det står, och då måste man in i en massa olika filer och manuellt ändra. Sen kommer en uppdatering av gelleri-pluginet, och då måste man in och översätta. Igen. Sen kommer en uppdatering av Wordpress, och då måste man ladda upp alla filer igen, och se till att ens plugins funkar med nya versionen, och att ens tema fungerar.

Förstår att vissa av er ser Wordpress som en färdig lösning, och vill man ha en engelsk blog med Kubrick-tema utan något extra, så visst. Men vill man anpassa det minsta måste man börja förstå php, och det varken vill, orkar eller hinner jag i den utsträckning som behövs.


Info om domän här: http://www.apple.com/dotmac/iweb.html

"By popular demand, .Mac now lets you use your own domain name when you publish from iWeb ’08. It’s an easy way to give your site or blog the ultimate personal touch."

Mycket intressant!
Jag sitter precis och tixar med samma sak.

Har precis reggat mig hos Loopia som skulle få sköta vidarebefodringen men bäst är ändå om jag kan göra det direkt på .mac som jag ändå betalar för.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 08:58

Jag hittade just det där om egen domän på egen hand. Kul! Det trodde jag inte om Apple och .Mac! Dock står det ju ingenting alls om hur det går till, men det får man väl reda på när man köper iLife'08 antar jag.

Ang. Wordpress så har du till viss del rätt. Det kan vara lite pyssel ibland. Men du har även missat en del grejer. För det första finns det någon som heter språkfiler. De finns till teman och plugins (dock inte till alla, speciellt inte svenska). De gör att man slipper översätta själv, och framförallt att man slipper hacka i filerna. Översättningen ligger separat.

När det gäller uppdatering av Worpdress så kan jag också hålla med om att det inte är en optimal process. Men många webhotell har inbyggt stöd för Wordpress, så att man med några klick från kontrollpanelen kan installera Wordpress och tillhörande MySQL-databas. Ofta kan man sen även uppdatera Wordpress med ett klick från samma kontrollpanel. Jag har nyss bytt till ett webbhotell som har den funktionen, men de har inte hunnit få in 2.2.2 än, så jag har inte testat.

Däremot när det gäller just bildgalleri har jag inte hittat någon tillfredsställande lösning än, och nu kommer jag antagligen använda mig av .Mac Web Gallery. Dock kommer jag skapa dessa från iPhoto och fortsätta med Wordpress där jag länkar till Gallery-sidorna.

Ursprungligen av hugin:

Jag hittade just det där om egen domän på egen hand. Kul! Det trodde jag inte om Apple och .Mac! Dock står det ju ingenting alls om hur det går till, men det får man väl reda på när man köper iLife'08 antar jag.

Ang. Wordpress så har du till viss del rätt. Det kan vara lite pyssel ibland. Men du har även missat en del grejer. För det första finns det någon som heter språkfiler. De finns till teman och plugins (dock inte till alla, speciellt inte svenska). De gör att man slipper översätta själv, och framförallt att man slipper hacka i filerna. Översättningen ligger separat.

När det gäller uppdatering av Worpdress så kan jag också hålla med om att det inte är en optimal process. Men många webhotell har inbyggt stöd för Wordpress, så att man med några klick från kontrollpanelen kan installera Wordpress och tillhörande MySQL-databas. Ofta kan man sen även uppdatera Wordpress med ett klick från samma kontrollpanel. Jag har nyss bytt till ett webbhotell som har den funktionen, men de har inte hunnit få in 2.2.2 än, så jag har inte testat.

Däremot när det gäller just bildgalleri har jag inte hittat någon tillfredsställande lösning än, och nu kommer jag antagligen använda mig av .Mac Web Gallery. Dock kommer jag skapa dessa från iPhoto och fortsätta med Wordpress där jag länkar till Gallery-sidorna.

Den bästa lösningen jag hittade till Wordpress var kombinationen Flickr, med ett plugin som skapar ett galleri i sin blog. Men det har varit lite för meckigt för mig.

Sen har jag aldrig fått de där språkfilerna att fungera tillfredställande, kanske för att jag inte använt standrdteman som stödjer dem. Mitt fel, så klart, men jag vet hur jag vill att hemsidan ska se ut, men jag kan inte programmera eller skapa utseendet själv, och då får man ta det temat som ligger närmast min vision. Och då funkar det givetvis inte med språkfilerna Och speciellt funkar inte plugins med språkfilerna, tror inte jag hittat ett enda plugin som stödjer sådan översättning.

Nåväl, det är ju trots allt för sådana som mig som iWeb skapats, så om inte jag ska använda det, vem ska göra det då?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 09:26
Ursprungligen av Leftrustle:

Mitt fel, så klart, men jag vet hur jag vill att hemsidan ska se ut, men jag kan inte programmera eller skapa utseendet själv, och då får man ta det temat som ligger närmast min vision.

Lite samma sak här. Men jag valde ett tema som har många bra funktioner och inbyggt stöd för alla vanliga plugins. På så sätt slipper man en himla massa meck.

Själva konstruktionen i temat verkar jobbig att ändra, så den har jag inte gett mig på än, men resten kan man sköta med egna stylesheets som man lägger i en egen mapp och sen väljer från kontrollpanelen.

Jag har en del kvar att pyssla med, men den funkar iaf: www.hugokrantz.se/wp/

Ursprungligen av hugin:

Dock står det ju ingenting alls om hur det går till, men det får man väl reda på när man köper iLife'08 antar jag.

Finns på nätet också: Setting up .Mac to use a personal domain name

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 22:14
Ursprungligen av Adrian B:

Fast det där är ju inte på något sätt samma sak som jag pratade om. Jag pratade om andra subdomäner än www, något Apple inte nämner något om.

Ursprungligen av hugin:

Fast det där är ju inte på något sätt samma sak som jag pratade om. Jag pratade om andra subdomäner än www, något Apple inte nämner något om.

Jag citerade det här inlägget. Du hade inte nämnt ordet "subdomän" förrän i senare inlägg än det jag citerade.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-10 08:52
Ursprungligen av Adrian B:

Jag citerade det här inlägget. Du hade inte nämnt ordet "subdomän" förrän i senare inlägg än det jag citerade.

Oj, jag måste ha läst riktigt snett eller något. Sorry.

Så här går det till:

"To set up .Mac to use a personal domain name:
If you haven't already registered a domain name, visit an accredited domain name registrar on the Internet and register the personal domain name you want to use.

For information about registering a domain name, search the Internet for "domain name registrars."

If you're not already logged in to .Mac, go to www.mac.com, and log in.
Click Account in the left column on the .Mac homepage, and confirm your login.
On the Account Settings page, click the Personal Domain button, and then follow the instructions that appear.

When asked to enter your domain name, be sure to type the entire domain name (including the extension, such as .com, .net) that you've registered.

When you see a screen confirming that .Mac is configured to host your domain, go to your domain name registrar's web hosting area, and point your domain (by adding or changing a "cname record") to "web.mac.com."

For instructions on changing the cname register, contact your domain name registrar. "

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 09:22

Det hade ju varit guld om man kunde köra en subdomän på .Mac!

Huvuddomän på annat webbhotell, och sen bilder på galleri.domän.tld

Men om inte annat ska jag nog ha en separat domän för min bilder. Gött mos!

Vore smutt om man kunde använda domänen till .mac's epost också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 22:24
Ursprungligen av Leftrustle:

Vore smutt om man kunde använda domänen till .mac's epost också...

Jag har ju ylan.nu och e-postadress där också, men min domän pekar helt enkelt bara till min .mac-adress. Likadant för e-posten!

Vänligen, Ylan

Ja, K2 är bra, även Hemingway är välutvecklat.

Nåväl, som sagt, har inte intresset eller tiden längre för att få det som jag vill ha det. iWeb blir nog inte heller perfekt, men aningen enklare. Hoppas jag. Den som lever får se....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 10:34

Frågan jag har är hur detta med egen domän funkar då vi är några stycken som har mailen på den personliga domänen... någon som vet?

Det beror på hur DNS-inställningarna är gjorda för domänen. Detta handlar om en cname-pekare. Alltså www.domän.se vidarebefodras till homepagae.mac.com/diit.namn/
mail.domän.se kan fortfarande peka mot mejlservern.
Så har jag fattat det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 10:51

Skit. "www." är förifyllt, så man kan antagligen inte köra med subdomäner. Om det inte lägger in ett alias för *.domän.tld förstås. Men jag tvivlar.

Det är för att de gör en cname pekare de tar inte över hela dns ansvaret för domänen.
Så jag tror heller inte att *.domän.se kommer komma. Lopias gratis tjänst fungerar utmärkt för det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 11:27
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-09 12:52

Förlåt om jag verkar lite dum, men...
Jag har en hemsida (www.gunnareklund.se) som ligger på Loopia. Kan jag lägga den på .mac och säga upp mitt Loopiaabonnemang (som kostar mig c:a 1000:-/år) ?

Ursprungligen av gunek:

Förlåt om jag verkar lite dum, men...
Jag har en hemsida (www.gunnareklund.se) som ligger på Loopia. Kan jag lägga den på .mac och säga upp mitt Loopiaabonnemang (som kostar mig c:a 1000:-/år) ?

Jovisst. Men se till att du bara säger upp utrymmet på Loopia, och inte domänen, om den också är via Loopia.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-09 16:43

En annan frågeställning jag tycker är intressant är om man kan peka mer än en domän till .mac. Det är väl inte helt ovanligt att många av oss håller igång flera sajter samtidigt.

Jag skulle vilja kunna köra 3 sajter i en och samma domain-fil i iWeb och publicera dessa med en knapptryckning. På .mac skulle de då hamna enligt följande:

http://web.mac.com/kontonamn/iWeb/sajt1/index.html
http://web.mac.com/kontonamn/iWeb/sajt2/index.html
http://web.mac.com/kontonamn/iWeb/sajt3/index.html

Skulle man då kunna peka www.sajt1.se till rätt plats och likadant för de andra två sajterna? Eller kan man bara ha en pekning per .mac-konto?

Jag har letat runt lite men inte hittat något alls om detta. Svaret uppdagas väl när man börjar experimentera...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-09 22:16
Ursprungligen av Leif_O:

Skulle man då kunna peka www.sajt1.se till rätt plats och likadant för de andra två sajterna? Eller kan man bara ha en pekning per .mac-konto?

Man kan peka flera domäner, men de pekas till samma ställe. Men jag tror jag såg någon som hade lyckats få till det på Apples diskussionsforum. Leta lite där...

http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=1163

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 15:36
Ursprungligen av Leif_O:

En annan frågeställning jag tycker är intressant är om man kan peka mer än en domän till .mac. Det är väl inte helt ovanligt att många av oss håller igång flera sajter samtidigt.

Jag skulle vilja kunna köra 3 sajter i en och samma domain-fil i iWeb och publicera dessa med en knapptryckning. På .mac skulle de då hamna enligt följande:

http://web.mac.com/kontonamn/iWeb/sajt1/index.html
http://web.mac.com/kontonamn/iWeb/sajt2/index.html
http://web.mac.com/kontonamn/iWeb/sajt3/index.html

Skulle man då kunna peka www.sajt1.se till rätt plats och likadant för de andra två sajterna? Eller kan man bara ha en pekning per .mac-konto?

Jag har letat runt lite men inte hittat något alls om detta. Svaret uppdagas väl när man börjar experimentera...

Du har väll redan fått svaret på detta nu men hur som helst så kan du bara ha en personal domain per .mac konto. Dock om du köper ett familje paket så kan du ha 5 personliga domän-namn som du gör i iweb. Ifall nån annan undrade.

.Mac gallery paminner om flckr, samma funktioner finns val dar?

Ursprungligen av wunderbaren:

.Mac gallery paminner om flckr, samma funktioner finns val dar?

Ja, om man tänker "visa bilder" = "visa bilder". Men tittar man närmare på det är det rätt stora skillnader. Har du kollat in ett exempelgalleri?

Dessutom: .Mac har integration med iPhoto så man kan använda det som ett sätta för att synka bilder mellan användare. Du har väl sett keynoten från i tisdags?

Flickr är å andra sidan ett levande community med diskussioner och kommentarer. Den kände fotografen James Duncan Davidson sammanfattade det rätt bra (min markering):

Initial impressions of .Mac Gallery: It’s pretty nice. It’s not Flickr, and comparing it to Flickr is probably pointless. But, there’s a large segment of the population that doesn’t “get” Flickr. I can’t even count the number of times I’ve heard people complain about getting lost in Flickr. More than that, the emphasis in Flickr is on the collective photo sharing experience and on the community. .Mac Gallery is more about one person sharing their work. There’s no comments, notes, or other stuff to get in the way. And, despite the interestingness of all that, sometimes you don’t want it.

For example, I could totally see using this to showcase a portfolio.

Japp, en webbsida för att visa bilder, same same!

Just vad gäller debatten iWeb vs Wordrpress tänkte jag bidra med ett litet förslag...

Ta en titt på Rapidweaver. Enligt mig ett betydligt bättre alternativ än iWeb om man inte vill knacka kod själv.

Bevaka tråden