Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en ett år gammal MB värd?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-12 13:28

Funderar lite på att sälja min ett år gamla MacBook (2 GHz Core Duo, 1.25 GB ram, 80 GB HD och SuperDrive). Datorn är i bra skick, inte en repa på skärmen, tangentbordet har lite smårepor från listen runt skärmen (framförallt på musknappen) som bara syns från rätt vinkel. Utsidan är ren, inga missfärgningar/gula märken men där är några smårepor (omöjligt att undvika) men på det stora hela ser datorn mycket bra ut. Vad tror ni man kan få för den här? Är 8000 kr att hoppas på för mycket?

Med tanke på att en ny kostar 9995 kr så är 8000 mycket ja.
Bärbara maskiner skrivs av på ett år cirka på företag till skillnad från stationär som skrivs av på tre år.
Men du kan säkerligen få 8 för den men jag skulle inte betala det. runt 5000 kr skulle jag vara intresserad.
Så illa är det. Det är bara att börja gråta när man ser andrahandsvärdet på datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-12 13:35

Nja, en ny med SuperDrive kostar ju 11995:-, men jag förstår vad du menar. Men om man slänger upp den på Blocket/Tradera, tror ni det är möjligt att få 7000-8000?

Ah det missade jag... jag då är den klart värd lite mer.

Chansa det kan inte gå sämre än att du inte säljer den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-12 15:30

Ja, du kan nog få 6-7 tusen kronor för den. Repor är ju inget farligt såvida det inte är på skärmen. Men det finns ju folk som är känsliga för repor eller andra slitage på ytterhöljet. Ja, andrahandsvärdet är inget kul. Och ett år är ju "lång" tid för en dator, med tanke på vad som hinner komma ut under den tiden. Lägg ut en annons och prova med det önskvärda summan och om det är någon som nappar, så är det ju bra. Om inte, så får du ju sänka lite åt gången.

När man ställer frågan "....vad är den värd" så blir ju svaret allmänt: vad skulle folk i allmänhet betala för datorn. Nu är det ju så att du bara har EN dator så du behöver ju bara en köpare - och du säljer till den som är beredd att betala mest

Macarna har högre andrahansvärde än man kan tro faktiskt. Jag sålde en iBook G4 1.33GHz som var 1.5 år gammal häromveckan för 6000kr.

Ska man vara krass så kan du halvera nypriset på en motsvarande aktuell modell, för att få fram det så kallade marknadsvärdet (i det här fallet ca 6.000:-). Men, som Björnström säger, hittar du rätt köpare så är den värd 8.000:-, eller i bästa fall mer.

Tyvärr är det nog lättare att få ut oskäliga priser för en G4 eller G5, eftersom de är svåra att få tag på och det finns dem som anser sig behöva en dator utan Intelpropp.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-08-08 23:31

Tråd tjuv

Hej jag tänkte starta en exakt likadan tråd först men jag kör här i stället

Jag tänke åxå sälja min MacBook jag har en med följande prestanda;

* 2,16 GHz Intel Core 2 Duo
* 2 GB minne
* Hårddisk på 80 GB
* SuperDrive för skivor i dubbla lager

Köpte den i april 2007. när på inga repor pga externt tangentbord å mus
ingår även en "Apple Mini DVI-till-video-adapter".

Kommer inte ihåg exakt va den kosta pga att jag köpte med CSN-Kortet och då gick den på 13.100kr, så kanske 14 400kr

Senast redigerat 2007-08-08 23:43
Ursprungligen av ohennig:

det finns dem som anser sig behöva en dator utan Intelpropp.

det kan väl inte vara så vanligt längre, nu när CS3 släppts...?

Ursprungligen av gabriela:

det kan väl inte vara så vanligt längre, nu när CS3 släppts...?

Det kan kosta en slant att uppdatera en maskinpark till Adobe CS3 och därför kan det vara så man hellre köper en begagnad G5:a tillsvidare.

/c

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-09 11:56

Varför inte lägga din annons i Säljes istället...

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-08-09 15:46
Ursprungligen av buuyuu:

Varför inte lägga din annons i Säljes istället...

Försöker ju få fram ett pris

1
Bevaka tråden