Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSH från OS X till Linux

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Finns det något bra sätt att ansluta via ssh mot en linuxterminal?

Apples egna terminalkommandon "ssh <address> -l <user>" fungerar, men dessvärre vill då inte åäö fungera när jag öppnar irssi med hjälp av "screen -r". Därför skulle jag behöva en annan terminal.

Först kikade jag på möjligheten att lägga in rxvt-unicode, men då finns det inget program som hanterar kommandot ./configure.

Mvh

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-09 14:29

Testa att installera och använd X11 då funkar åäö.

Ett tips är också: X11 -> Program -> Anpassa Meny dubbelklicka på xterm och lägg till -bg black -fg snow

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-09 14:37

Ett enkelt sätt att lösa detta är att ändra din din charmap i Terminal.app till samma som din linuxburk är, för att undvika problem där.

Eller byta till UTF8 på din linuxburk.

Terminalen i OS X fungerar på precis samma sätt som en vanlig terminal i linux osv. så behandla den på samma sätt.

Sedan eftersom det är i irssi, se till att du kör rätt charmap i irssi också.

Du behöver inte byta terminal, bara se över dina inställningar.

Jag satt och pillade med samma sak här om dagen. På min Ubuntu Server så är det:

Citat:

loginname@server:~$ env
LANG=en_US.UTF-8

Och terminalen är satt på: Character Set Encoding: Unicode (UTF-8).

Men det blir dåligt i alla fall. Program som kör med curses för ett ASCII UI blir inte riktigt rätt. Radbrytningar blir fel, vilket betyder att curses UI ofta blir oanvändbara. Jag försökte hitta någon som hade spikat exakt var problemet låg, men blev inte så mycket klokare.

Nödlösningen var att använda xterm istället tillsammans med X11, åtminstonne så fixar detta radbrytningar i curses appar, även om man får âå eller något istället för streck i applikationen.

Jag vet att detta borde gå att fixa, men Unix/shell kunskaperna är antigen bortglömda eller så fanns de aldrig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-09 15:28
Ursprungligen av bjelkeman:

Jag satt och pillade med samma sak här om dagen. På min Ubuntu Server så är det:

Och terminalen är satt på: Character Set Encoding: Unicode (UTF-8).

Men det blir dåligt i alla fall. Program som kör med curses för ett ASCII UI blir inte riktigt rätt. Radbrytningar blir fel, vilket betyder att curses UI ofta blir oanvändbara. Jag försökte hitta någon som hade spikat exakt var problemet låg, men blev inte så mycket klokare.

Nödlösningen var att använda xterm istället tillsammans med X11, åtminstonne så fixar detta radbrytningar i curses appar, även om man får âå eller något istället för streck i applikationen.

Jag vet att detta borde gå att fixa, men Unix/shell kunskaperna är antigen bortglömda eller så fanns de aldrig.

Ah, testa att byta Terminal typen i OS X, vissa maskiner gillar inte xterm-color och andra gillar inte ansi. Byt till något som passar.

tryck kringla + ,
då öppnas den inställningen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-09 18:24
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Först kikade jag på möjligheten att lägga in rxvt-unicode, men då finns det inget program som hanterar kommandot ./configure.

Detta löser du genom att skriva:

$ sh ./configure

Det är bara shellet som knasar.

Nån som löst detta eller kan förklara vad ni pratar om. Är ny på mac och saknar verkligen putty då jag kör mc, microdc, centerim m.m. som inte alls funkar nu, har förlorat kontakten med halva världen pga. knasig terminal.

  • Medlem
  • 2008-01-31 16:16
Ursprungligen av maggan:

Nån som löst detta eller kan förklara vad ni pratar om. Är ny på mac och saknar verkligen putty då jag kör mc, microdc, centerim m.m. som inte alls funkar nu, har förlorat kontakten med halva världen pga. knasig terminal.

Terminal.app är det du letar efter, fast jag vet inte hur det är ställt med program som mc, microdc, etc, som du nämner.

  • Medlem
  • 2008-01-31 16:17

(I samma anda)

Har problem när jag kör Erlang över ssh på solaris-burkar. Den tolkar inte ctrl-kommandon rätt. Jag gissar att det beror på teckenkodningen men har inte lyckats klura ut vad som är rätt. Det fungerar i Xterm, men den vill jag helst inte använda.

Jag hittade några guiden men det känns lite löjligt att ersätta ett litet smidigt program på 444kB med mac-/darwin-ports, xcode2.5 och så vidare... Det handlar om typ 2-3 gigabyte!

http://www.rift.dk/news.php?item.7.6

http://trac.macosforge.org/projects/macports/wiki/InstallingMacPorts

https://connect.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MemberSite.woa/207/wo/XH7Izo69cyHu3BWYDV123U7JioW/0.0.17.2.1.3.0.1.2.1.1.0

Har ni testat http://iterm.sourceforge.net/ Fick för mig att det gick göra custom key-mappings... kan det hjälpa ?

jepp. har provat iTerm, men har inte testat några custom key-mappings. Problemet är även att piltangeterna bara blir ABCD beroende åt vilket håll man vill. Har fätt igång resten så att det ser rätt ok ut men nu går det inte att bläddra (piltangenter + pgup pgdn) eller sudda.

Fast nu sååg jag

http://iterm.sourceforge.net/screenshot2.jpg

då måste det ju funka...

Allt funkar snyggt förutom att man måste hålla nere alt + piltangent eller vad man nu vill göra... men meckar vidare med det och uppdaterar här sen.

Senast redigerat 2008-02-05 16:07

Mac Terminal (page 35)

fast jag bytte ut ESC mot \033 för att det stod så i min terminal, varför vet jag inte med nu funkar pgup osv.

ex:

\033[6~

Drar upp denna istälelt för att skapa en ny tråd.
Mitt universitet har en guide om hur jag kan SSH:a in till skolan och få upp fönster för de program man startar, windows only såklart...

Finns det något sätt jag skulle kunna göra detta fast på macen?
UU/IT/How to use X-Deep/32 and Putty to access the unix-system securely.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-25 10:25
Ursprungligen av chinobar:

Drar upp denna istälelt för att skapa en ny tråd.
Mitt universitet har en guide om hur jag kan SSH:a in till skolan och få upp fönster för de program man startar, windows only såklart...

Finns det något sätt jag skulle kunna göra detta fast på macen?
UU/IT/How to use X-Deep/32 and Putty to access the unix-system securely.

Om de inte har speciella magiska trick för sig så borde det fungera om du har X11 installerat på macen. Då behöver du bara öppna en (xterm)-terminal och ssh:a till skolans server, och använda -Y för att få "X11 forwarding". Det kan även vara bra att använda -C för kompression och -c blowfish för snabbare kryptering.

Citat:

ssh -l MyUsErNaMe zeppo.it.uu.se -Y -C -c blowfish

Detta körde jag precis från X11-terminalen, och det fungerade PERFEKT!

Testade förut utan de flaggor du skrev, och då fick jag "gtk warning **: cannot open display", men jag antar X11 forwarding var boven?

Tack så mycket i alla fall, nu kanske jag får ihop min labb utan att behöva åka hemifrån

1
Bevaka tråden