Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något är fel på 10.4.10?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2007-08-07 10:44

Sen jag uppgraderade min iBook G4 till 10.4.10 började program stänga av sig själva. Word, Safari, iMovie osv. Sökte i forumen och såg att man skulle ta bort plist-filer. Det hjälpte inte så jag fick formatera om den.
Efter att jag uppgraderat min Mac mini G4 till 10.4.10 började den också att bete sig konstigt. Program som avslutades och överhuvudtaget en känsla av att den inte var lika pålitlig som vanligt. Kunde t ex inte bränna skivor i iDVD. Här gick jag tillbaka till 10.4.8 och det verkar funka.
Tycker det är mycket irriterande när skaparna bakom hela systemet inte går att lita på!
För jag kan inte tänka mej att jag själv har orsakat problemen.
Hela grejen med Mac är ju att allting är så stabilt och smidigt.

Gratian

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-07 11:12

Tråkigt!
Min rullar som en klocka.

Yes!!

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2007-08-07 11:15

Kan det vara så att man satsar allt på Intel-Macarna och slarvar mera när det gäller PPC-datorerna eftersom de är på väg ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 15:59
Ursprungligen av Gratian:

Kan det vara så att man satsar allt på Intel-Macarna och slarvar mera när det gäller PPC-datorerna eftersom de är på väg ut?

Jag har en Mac Mini (PPC) och den fungerar felfritt med 10.4.10

bengt

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-07 11:22

Nej, det finns alldeles för många PPC-maskiner för att Apple skulle slarva med dom.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 18:14
Ursprungligen av Gratian:

Sen jag uppgraderade min iBook G4 till 10.4.10 började program stänga av sig själva. Word, Safari, iMovie osv. Sökte i forumen och såg att man skulle ta bort plist-filer. Det hjälpte inte så jag fick formatera om den.
Efter att jag uppgraderat min Mac mini G4 till 10.4.10 började den också att bete sig konstigt. Program som avslutades och överhuvudtaget en känsla av att den inte var lika pålitlig som vanligt. Kunde t ex inte bränna skivor i iDVD. Här gick jag tillbaka till 10.4.8 och det verkar funka.
Tycker det är mycket irriterande när skaparna bakom hela systemet inte går att lita på!
För jag kan inte tänka mej att jag själv har orsakat problemen.
Hela grejen med Mac är ju att allting är så stabilt och smidigt.

Gratian

Upplever också vissa problem sedan jag uppgraderade till 10.4.10. Det mest störande är att finder startas om så fort man markerar en fil som ska kunna spelas/visas direkt i finder. Dvs bilder, musik, film. Kan även avsluta finder om jag har andra program öppna, vilket jag tror är att betrakta som en bugg då jag aldrig kunnat göra det tidigare.

Det är mycket möjligt att jag skulle uppleva liknande problem om jag använde de program du nämner, för tillfället utnyttjar jag dock nästan enbart iTunes, firefox, och finder.

Kör en iBook G4, 1,33 Ghz.

Hoppas på en ny uppdatering som rättar till det, borde väl rimligtvis komma rätt snart tycker jag.

  • Medlem
  • 2007-08-08 16:04
Ursprungligen av DrStein:

Kör en iBook G4, 1,33 Ghz.

Jag kör en likadan burk, med 10.4.10. Inga problem med vare sig finder, itunes eller firefox (alla används brukligt dagligen). Eller några andra problem.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-08-07 18:56

Sedan jag uppgraderade min iMac 24" går det inte att logga in på något konto överhuvudtagt. På Macbooken startar Finder om när jag markerar en extern enhet. På Powerbooken och iBooken rullar allt finfint. Blir till att formatera om iMacen ikväll.:(

Har samma problem i 10.4.10 på min PowerMac G5. Safari har aldrig varit så instabil som den varit senaste tiden, bara stänger ner sig på vilken sida som helst, samma med Firefox när jag väl använder den vilket är sällan.
Något har ändrats med internetuppkopplingen också, sidor laddas halvvägs och sen bara står det och tuggar utan att det händer något (både i Safari/Firefox). Vet inte om det har något med senaste versionen av OS X att göra. Har dock funkat problemfritt tills för ett tag sen.

På min MacBook fungerar allt hur bra som helst.

Hmmmm! Känns nästan som Apple medvetet lagt in små buggar i sista Tigeruppdateringarna för att man ska bli mer sugen på att uppgradera till Leopard och eventuellt även satsat mindre på PowerPC för att man ska vilja byta till IntelMacar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 16:22

Ja Safari har blivit satans ostabilt. Kraschar varje dag (både vanliga Safari på min Mac mini G4 och nya Safari-betan på min iMac C2D).

Dessutom har vissa funktioner försämrats. När man ska markera namnet på en fil i Finder med returtangenten, måste man först trycka en gång så att filen hamnar i fönstret helt och hållet (om någon liten bit av den ligger utanför kanten) och sedan en andra gång för att markera filnamnet.
I Mail kan man inte längre trycka på backstegstangenten för att radera ett Mail medan man tittar på det. Man måste numera först stänga mailet och radera det med backstegstangenten i listan i Inkorgen.

Låter kanske fånigt att jag bryr mig, men det är sådana små geniala genvägar som den i Mail, som gör att jag älskar Mac.

  • Medlem
  • 2007-08-08 18:23
Ursprungligen av Rajje:

Ja Safari har blivit satans ostabilt. Kraschar varje dag (både vanliga Safari på min Mac mini G4 och nya Safari-betan på min iMac C2D).

Dessutom har vissa funktioner försämrats. När man ska markera namnet på en fil i Finder med returtangenten, måste man först trycka en gång så att filen hamnar i fönstret helt och hållet (om någon liten bit av den ligger utanför kanten) och sedan en andra gång för att markera filnamnet.
I Mail kan man inte längre trycka på backstegstangenten för att radera ett Mail medan man tittar på det. Man måste numera först stänga mailet och radera det med backstegstangenten i listan i Inkorgen.

Låter kanske fånigt att jag bryr mig, men det är sådana små geniala genvägar som den i Mail, som gör att jag älskar Mac.

För mig fungerar det precis som vanligt, även det med mail. Det verkar vara något annat som spökar. Har du reparerat skivbehörigheter?

1
Bevaka tråden