Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac :-)

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Falun
  • 2007-08-07 19:30

Första bilden:

Jag blev förtjust i den lite retrofuturistiskt designade tangentbordet.

ser helt klart snygg ut.

men är inte en "glossy" skärm väldigt känslig för reflexer från lampor och fönster?
annars rätt snygg men verkar inte vara så väldigt mycket nytt under skalet eller?

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2007-08-07 19:59
Ursprungligen av Gusten68:

men är inte en "glossy" skärm väldigt känslig för reflexer från lampor och fönster?
annars rätt snygg men verkar inte vara så väldigt mycket nytt under skalet eller?

Jag har en MacBook och inomhus är det inga som helst problem. I direkt solljus kan det bli rätt jobbigt iofs, så det beror väl på var man har datorn ståendes.

okej... inte så tokigt alltså

vad tycker ni? ska man gråta blod för att man har en drygt 2månader gammal iMac och "missade tåget" på den nya...?

  • Medlem
  • 2007-08-07 20:14

Den är ju snyggt slimmad och man undrar ju hur mer tunn den kommer att bli i framtiden??

Ursprungligen av Peace:

Den är ju snyggt slimmad och man undrar ju hur mer tunn den kommer att bli i framtiden??

Så länge det finns tomrum är allt möjligt att dela på hälften.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-09 04:01
Ursprungligen av Gusten68:

okej... inte så tokigt alltså

vad tycker ni? ska man gråta blod för att man har en drygt 2månader gammal iMac och "missade tåget" på den nya...?

Hårdvarumässigt finns det väl ingen större anledning, mest störiga isf är väl att de sänkte priset för dig antar jag. Men vi visste ju att det skulle ske, hade ju gått en 11 månader sedan senast, var ju verkligen i behov av det. Snålt att inte trycka i 2GB ram ifrån början på dem dock.

Killen som diskuterade vad det var för panel, isärtagningslänken + google verkar ge:

20 inch 5 ms TN (LG.Philips LM201WE3) panel.

Senast redigerat 2007-08-09 04:20
  • Oregistrerad
  • 2007-08-07 20:01

Först var jag tveksam, men när man ser den från sidan var den ju riktigt snygg.

  • Medlem
  • Falun
  • 2007-08-07 20:19

Frågan är väl kanske varför skärmarna är så tjocka fortfarande

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 20:42

Bara den funkar så smal så, så inte Apple målar in sig i ett hörn. Jag tänker att de hindras stoppa in vissa komponenter eftersom den är för tunn och den därför halkar efter i utvecklingen. Hoppas att de tänkt på det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 20:48

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-07 21:00

Läsbart

Tänkte ge en läsbar länk här

Engadget

Det enda negativa jag kan hitta på den nya iMacen är att på 20" modellerna, så verkar det vara en sämre tft-panel som används. Tittar man på Apple hemsida i USA så kan man läsa det här:

Typical viewing angle
20-inch models
160° horizontal
160° vertical

Det tyder ju på att det är en TN-panel som används. Annars så verkar datorn vara helt perfekt!

Kolla in skillnaden på en iMac och en Dell....
http://images.apple.com/imac/images/gallery/imackeyboard_4_20070807.jpg

Undras hur mycket det skrattades...

Ursprungligen av bjelkeman:

Kolla in skillnaden på en iMac och en Dell....
http://images.apple.com/imac/images/gallery/imackeyboard_4_20070807.jpg

Jisses, jag skrattar på mig. Nej, Cupertino... ni är FÖR elaka mot stackars Michael Dell och hans lella PC-företag. Dell som satsar SÅ hårt på att göra de snyggaste PC-burkarna.

Och sådana härken med kablar har man haft... suck...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-09 10:11
Ursprungligen av bjelkeman:

Kolla in skillnaden på en iMac och en Dell....
http://images.apple.com/imac/images/gallery/imackeyboard_4_20070807.jpg

Det lustiga i sammanhanget är att två av tre av Appels egna desktopdatorer har samma upplägg som Delldatorn man gör narr av. Även om jag tycker att den nya iMacen är väldigt snygg så är det inte direkt en nackdel att ha möjligheten att kunna köpa en ny skärm till datorn om man skulle känna för det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 21:03

Nja, lite lik den gamla, eller?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-07 21:08

Jag beställer så fort svenska applestore kommer upp

Var lite orolig att den skulle se för "neontrimmad moppe" ut men tror man ska lita på Apple´s design team.

Nu åker mini g4an ut

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-07 21:10

Riktigt snygg tycker jag, tufft med HD grafikkort! tror bestämmt ja ska köpa nya trådlösa tangentbordet till mac minin vid TV:n
Tycker lite som Gusten68 att man gråter lite då man inte väntade lite längre med att köpa ny iMac..

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2007-08-07 21:11

Jag är väldigt dåligt insatt i grafikkortsvärlden, men är det nån som kan berätta lite vad som skiljer de båda grafikkorten åt? Jag skulle eventuellt vilja spela lite spel, inte några krav på högsta upplösning med maximal fps, men samtidigt gärna lite skojigare spel än typ schack. Vad grejar det klenare grafikkortet egentligen?

Tangentbordet är bland det snyggaste jag sett… ja

iMacen… den svarta ramen verkar tjäna två syften: få skärmen att se större ut än vad den är och för att dölja hakan som verkar nästan lika stor som innan… nja

Jag kommer köpa ett tangentbord oavsett vilken min nästa dator blir, men mina nästa dator blir inte en iMac. Åtminstone inte baserat på utseendet.

Apple Aluminium Keyboard... eller vad heter det?

Ursprungligen av Laseranders:

Tangentbordet är bland det snyggaste jag sett… ja

Håller med, speciellt det trålösa...

kolla in här:

http://www.apple.com/keyboard/

och ÄNTLIGEN skriver de ut "option" och "Command" osv på tangenterna.
Priset sedan.. 49$ = 495:- (brukar det bli) gött!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-07 21:44
Ursprungligen av Goflorp:

Håller med, speciellt det trålösa...

kolla in här:

http://www.apple.com/keyboard/

Amazing!

Ursprungligen av Goflorp:

...och ÄNTLIGEN skriver de ut "option" och "Command" osv på tangenterna.

Gäller säkert bara det amerikansk-engelska tangentbordet som vanligt. Svenska (och internationella) tangentbord har säkert symboler.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-08 01:50
Ursprungligen av SimOnline:

Jag är väldigt dåligt insatt i grafikkortsvärlden, men är det nån som kan berätta lite vad som skiljer de båda grafikkorten åt? Jag skulle eventuellt vilja spela lite spel, inte några krav på högsta upplösning med maximal fps, men samtidigt gärna lite skojigare spel än typ schack. Vad grejar det klenare grafikkortet egentligen?

Ha inte för bråttom! Vänta några dagar tills några tester dykt upp på Macworld.com och Barefeats.com. Det verkar som Apple fortfarande inte tar spel på allvar trots att de hade bjudit både EA och id Software till WWDC. Efter 19 mån med samma grafikkort slänger de in Radeon 2400 XT och 2600 Pro, som har bara varit till besvikelse i alla tester. 2400 XT kan t.o.m. vara sämre än X1300 och 2600 Pro är ungefär som X1600 eller lite bättre. De skulle ha valt samma kort som i nya MBP, GF 8800 eller liknande. Enda fördelen med nya iMac är att de sänkte priserna. Här är en recension. För att inte nämna skärmen. Att bara erbjuda reflekterande Glossy är bara dumt snålt.

Anandtechs recension av Radeon 2400 & 2600:

We want to paint an accurate picture here, but it has become nearly impossible to speak negatively enough about the AMD Radeon HD 2000 Series without sounding comically absurd. Even with day-before-launch price adjustments, there is just no question that, in the applications the majority of people will be running, AMD has created a series of products that are even more unimpressive than the already less than stellar 8600 lineup.

Inte undra på att det inte finns några testresultat för grafikkortet på Apples hemsida, som det gjorde förut.

Senast redigerat 2007-08-08 02:31
Ursprungligen av Homy:

Ha inte för bråttom! Vänta några dagar tills några tester dykt upp på Macworld.com och Barefeats.com. Det verkar som Apple fortfarande inte tar spel på allvar trots att de hade bjudit både EA och id Software till WWDC. Efter 19 mån med samma grafikkort slänger de in Radeon 2400 XT och 2600 Pro, som har bara varit till besvikelse i alla tester. 2400 XT kan t.o.m. vara sämre än X1300 och 2600 Pro är ungefär som X1600 eller lite bättre. De skulle ha valt samma kort som i nya MBP, GF 8800 eller liknande. Enda fördelen med nya iMac är att de sänkte priserna. Här är en recension. För att inte nämna skärmen. Att bara erbjuda reflekterande Glossy är bara dumt snålt.

Anandtechs recension av Radeon 2400 & 2600:

We want to paint an accurate picture here, but it has become nearly impossible to speak negatively enough about the AMD Radeon HD 2000 Series without sounding comically absurd. Even with day-before-launch price adjustments, there is just no question that, in the applications the majority of people will be running, AMD has created a series of products that are even more unimpressive than the already less than stellar 8600 lineup.

Inte undra på att det inte finns några testresultat för grafikkortet på Apples hemsida, som det gjorde förut.

"Watch for our shootout between the old and new iMacs early next week" skriver Barefeats, så vi kommer snart att få lite testresultat.

Undrar om tester som Anandtechs, som ju testar hur kortet fungerar med spel och DX9/DX10, ger några indikationer på hur ett kort kommer att fungera med spel som använder OpenGL? Någon som vet något om det?

Men för dem som vill spela i Windows på sin iMac är det ju trist med dessa grafikkort i vilket fall.

  • Medlem
  • 2007-08-07 21:20
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 21:27

Men detta måste väl nästan vara första gången en riktig bild av en appleprodukt läcker ut på förhand?

Bevaka tråden