Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme + USB 2.0 HDD - Prestandaproblem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vare sig jag kör trådlöst eller via kabel så får jag undermålig hastighet mot USB disken som jag har kopplad via USB på AP Extremen. Jag har inte räknat på hastigheten. Men just nu kopierar jag 55 GB och klockan startade på 15 timmar.

Flyttar jag filer från Internet till Datorn så får jag mycket trevligare hastigheter. Men då är givetvis kabeln ca dubbelt så snabb som det trådlösa, Men mot USB disken kvittar det allts. Samma undermåliga hastighet hur jag än koplar.

Det könns som om USB porten kör USB 1.1. Kan man ställa detta? Eller har ni andra tips för att få upp farten en smula?

  • Medlem
  • 2007-07-29 23:52

Har du formaterat disken som HFS+ och _inte_ journalförd?

bra fråga faktiskt. kan det ha betydelse? då får jag kolla upp det. det står inte i infon på nätverksenheten..:/

jag har nu verifierat och mycket riktigt var den journalförd. diskarna är nu om formaterade och nu går det betydligt raskare.

om jag räknat rätt får jag nu 1.-5 Mbit om jag lägger en fil trådlöst på USB HDDn. om jag tankar 100 MB från nätet, trädlöst, får jag 22.4 Mbit. Ganska stor skillnad alltså. Jag får erkänna att jag är lite missnöjd med prestandan på USB disken. fast den nu är minst 10 ggr så snabb som förut.

Tack för tipset!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-08 10:48

Som så vanligt så är det inte bästa lösningen som segrar inom datorvärlden, USB är en budget-bus för tangenbord.mus och skrivare i första hand. Som bättre alternativ kom FireWire med bättre ström och prestanda men med en viss royaly till bl.a Apple. En sak som skiljer USB mot FireWire är att USB kräver större arbetsinsats av CPU på datorn än FW. Det är inget man märker om man sitter med en quad G5 men på en liten burk med liten cpu som en Airport så..

1
Bevaka tråden