Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med batteriet i ett år gammal MB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 14:11

Köpte för ungefär ett år sen en ny MacBook. Förutom då jag behöver datorn i plugget så står den alltid hemma med laddaren i.

Nu i sommar då jag arbetar har den knappt gått på batteriet alls. Men det har börjat bete sig konstigt, har jag måhända använt det för lite?

Det började med att batterimätaren stod på Calculating lite väl ofta samt att den tappade "mycket" kapacitet då datorn stod avstängd utan laddaren (drygt en arbetsdag) och ibland behövde ladda även fast laddaren suttit i ett bra tag. Gjorde då en kalibrering, första på ett år.

Igår blev det dock ännu sämre. Stod på Calculating hela tiden. Körde då lite på batteridrift och laddade sen upp igen. Då ställde dig sen på Calculating samtidigt som dioden på MagSafe-kontakten växlade mellan oranget och grönt ljus.

Gjorde en ny kalibrering i natt (datorn dog tvärt trots att mätaren uppgav runt 20 min drift kvar). Datorn har sen fått vila flera timmar och har sen laddats upp igen. Problemet med dioden kvarstår dock.

Det känns som att antingen så stämmer inte batterimätaren eller så går det inte att få upp den sista gnuttan spänning i batteriet. iStat Pro uppger 61 laddningscykler och batterihälsa just nu på 78% (var 85% för en liten stund sedan).

Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • 2007-08-07 15:24

Samma här

Mitt batteri beter sig också konstigt så som du beskriver, ibland har jag typ 40 min batteritid kvar och stoppar ner datorn i väskan, när jag sen ska ta upp den är den helt död och då måste jag sätta i laddaren för att den ska starta. Får då någon grå skärm med en uppräknare och sen hoppar den igång igen.

Hur kalibrerade du batteriet? Vad är iStat pro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 15:38
Ursprungligen av jberg:

Hur kalibrerade du batteriet? Vad är iStat pro?

Jag kalibrerar som det står i manulen. Köra datorn på batteri tills rutan att det är låg batterinivå dyker upp, stänger av. Låter datorn vila ett X antal timmar och laddar sen fullt. Verkar dock inte hjälpa i mitt fall, för kanske försöka en gång till, nytt batteri är ju så dyrt :-/

iStat Pro är en widget med systeminformation, finns idag även en version som ligger i menyraden.

Status just nu: 78% batterihälsa, 61 laddningscykler, 100% laddat men pendlar mellan Charged & Calculating vilket medör att lysdioden på MagSafe växlar mellan grönt & oranget (uppgifterna enligt iStat Pro)

Du har sannolikt ett dåligt batteri och kan få nytt av Apple som erkänt problem med vissa batterier:
http://www.apple.com/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 16:15
Ursprungligen av Rickard A:

Du har sannolikt ett dåligt batteri och kan få nytt av Apple som erkänt problem med vissa batterier:
http://www.apple.com/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Tack för tipset, får ta och kika på detta!

Nytt: Gav mig på en till kalibrering, datorn dör, någonstans mellan 25 - 30 min angiven tid kvar, helt utav förvarning!

Senast redigerat 2007-08-07 17:56
Ursprungligen av Alikzus:

Tack för tipset, får ta och kika på detta!

Nytt: Gav mig på en till kalibrering, datorn dör, någonstans mellan 25 - 30 min angiven tid kvar, helt utav förvarning!

Slösa inte tid mer på tester utan kontakta Apple. Du får ett nytt batteri av dem utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 18:19

Har varit i kontakt med Apple idag och ett nytt batteri är på väg!

Jag hade exakt samma problem. Jag ringde Apple, dom skickade ett nytt batteri.

1
Bevaka tråden